23 217 läst · 133 svar
23k läst
133 svar
Bluff: Luftvärmepumpar från Vattenfall
Det verkar som vattenfall inte lagt någon större kraft på att tala om vad som gäller, och det är ett jäkla sätt! Men att du"trodde" hit och dit, gör inte saken bättre. För även du har ett ansvar. Hur är det -har du inga element i stugan? Att inte ha någon reservvärmelösning i huset är i såfall anmärkningsvärt oansvarigt av dig.
Vi har både el och element samt möjlighet att elda i braskamin - MEN vi hade inte köpt en luftvärmepump av Vattenfall om vi inte behövt den. Och kalla inte mig för ansvarslös!!!Staffan2000 skrev:Det verkar som vattenfall inte lagt någon större kraft på att tala om vad som gäller, och det är ett jäkla sätt! Men att du"trodde" hit och dit, gör inte saken bättre. För även du har ett ansvar. Hur är det -har du inga element i stugan? Att inte ha någon reservvärmelösning i huset är anmärkningsvärt oansvarigt av dig.
Vi har blivit grundlurade av Vattenfalls försäljningsmetoder!!! Det är det som hela saken handlar om.
Du har inte köpt värmepumpen av Vattenfall.
Har det varit något längre strömavbrott?
Vilken temperatur håller ni i sommarstugan när ni inte är där?
Vilken temperatur är det nu där värmepumpen sitter?
Enligt denna sida måste det vara minst +8° för att värmepumpen ska starta.
http://www.varmepumpgrossisten.se/panasonic/felsokning
Ger värmepumpen någon felkod, vilken/vilka i så fall?
Hur länge har ni haft den spänningslös när ni testade den biten? Enligt ovan länk behöver den vara spänningslös i fem minuter.
Vilken temperatur håller ni i sommarstugan när ni inte är där?
Vilken temperatur är det nu där värmepumpen sitter?
Enligt denna sida måste det vara minst +8° för att värmepumpen ska starta.
http://www.varmepumpgrossisten.se/panasonic/felsokning
Ger värmepumpen någon felkod, vilken/vilka i så fall?
Hur länge har ni haft den spänningslös när ni testade den biten? Enligt ovan länk behöver den vara spänningslös i fem minuter.
Jag föreslog Vattenfall precis det; att kontakta en aktör på orten som kunde komma och titta på pumpen. Jag erbjöd mig t.o.m. att ge dem nummer till olika aktörer på orten som jobbar med värmeledningar.Fairlane skrev:
Det ville de inte. Däremot föreslog de mig att själv ringa valfri aktör på orten som skulle åtgärda felet. Dock under förutsättning att vi själva fick betala kostnaden för detta och sedan skicka räkning till Vattenfall. Vattenfall skulle sedan i samråd med sin ”samsrbetspartner” granska kostnaden och rimligheten och om de inte godkänner den så skulle de inte betala.
Det kändes närmast som att köpa grisen i säcken. De gav mig inga som helst garantier för att betala. Det var därför jag ville att Vattenfall som säljare, alternativt deras samarbetspartner, skulle ringa lokal aktör.
Det blev blankt nej!
Peter2400 skrev:
Det var drygt ett år sedan vi köpte pumpen. Då kostade det ca 21.000 inkl montering. Det var ett erbjudande då. Vi jämförde med olika andra aktörer som sålde denna pump och då var Vattenfall billigast.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 239 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 239 inlägg
Google gav svaret. Det har inte med Vattenfall att göra. Vallentunaföretaget Technorth Energilösningar AB svarar missnöjd kund på Reco.se gällande långa leveranstider:Fairlane skrev:
"En annan faktor som specifikt drabbat oss som företag är att ett stort företag i branschen [Varmt & skönt i Stockholm Holding AB] gick i konkurs under sommaren. Vi fick uppdrag av tillverkarna att hantera de garantiärenden som bolaget lämnade efter sig i konkursen. Vi har arbetat intensivt med tillverkarna och kunderna för att lösa problemet under sensommaren och hösten i frågan. Detta arbete har varit komplicerat och också viktigt att i den situation som uppstod verkligen försöka hjälpa de människor som drabbats."
Och du kan inte se att det är Vattenfall som är SÄLJARE av pumpen??? Gå in på Vattenfalls hemsida och läs. Dessutom var det Vattenfall som skickade ut reklamblad och det var hela tiden en säljare från Vattenfall som vi diskuterade luftvärmepumpen med och som vi slutligen beställde den hos. Och Vattenfalls säljare som lät oss tro att det var tryggt att beställa genom dem. Vi tvivlade inte på det.Claes Sörmland skrev:Google gav svaret. Det har inte med Vattenfall att göra. Vallentunaföretaget Technorth Energilösningar AB svarar missnöjd kund på Reco.se gällande långa leveranstider:
"En annan faktor som specifikt drabbat oss som företag är att ett stort företag i branschen [Varmt & skönt i Stockholm Holding AB] gick i konkurs under sommaren. Vi fick uppdrag av tillverkarna att hantera de garantiärenden som bolaget lämnade efter sig i konkursen. Vi har arbetat intensivt med tillverkarna och kunderna för att lösa problemet under sensommaren och hösten i frågan. Detta arbete har varit komplicerat och också viktigt att i den situation som uppstod verkligen försöka hjälpa de människor som drabbats."
Är det detta reklamblad ni har sett?K Kvantjaget skrev:
https://www.vattenfall.se/globalassets/smarta-hem/luftvarmepump/panasonic-cz9.pdf
Tror att vattenfall/samarbetspartnern får tillbaka alla kostnader från panasonic,
https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/happening/5-ars-garanti-och-14-ars-forsakring/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 239 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 239 inlägg
Tagga ned. Vi alla förstår att du känner dig lurad och är av uppfattningen att du har köpt en installationstjänst med tillhörande vara av Vattenfall. Men du har också uppgivit att Vattenfall inte delar ditt synsätt utan menar att du köpte av Varmt & skönt i Stockholm Holding AB.K Kvantjaget skrev:Och du kan inte se att det är Vattenfall som är SÄLJARE av pumpen??? Gå in på Vattenfalls hemsida och läs. Dessutom var det Vattenfall som skickade ut reklamblad och det var hela tiden en säljare från Vattenfall som vi diskuterade luftvärmepumpen med och som vi slutligen beställde den hos. Och Vattenfalls säljare som lät oss tro att det var tryggt att beställa genom dem. Vi tvivlade inte på det.
Jag förklarar helt enkelt varför Technorth Energilösningar AB hanterar ditt garantiärende. Det är på uppdrag av tillverkarna och inte på uppdrag av Vattenfall. Sen råkar det också vara så att Technorth är Vattenfalls nya samarbetspartner men det är orelaterat till ditt garantiärende.