Staffans2000
Det verkar som vattenfall inte lagt någon större kraft på att tala om vad som gäller, och det är ett jäkla sätt! Men att du"trodde" hit och dit, gör inte saken bättre. För även du har ett ansvar. Hur är det -har du inga element i stugan? Att inte ha någon reservvärmelösning i huset är i såfall anmärkningsvärt oansvarigt av dig.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det verkar som vattenfall inte lagt någon större kraft på att tala om vad som gäller, och det är ett jäkla sätt! Men att du"trodde" hit och dit, gör inte saken bättre. För även du har ett ansvar. Hur är det -har du inga element i stugan? Att inte ha någon reservvärmelösning i huset är anmärkningsvärt oansvarigt av dig.
Vi har både el och element samt möjlighet att elda i braskamin - MEN vi hade inte köpt en luftvärmepump av Vattenfall om vi inte behövt den. Och kalla inte mig för ansvarslös!!!

Vi har blivit grundlurade av Vattenfalls försäljningsmetoder!!! Det är det som hela saken handlar om.
 
Du har inte köpt värmepumpen av Vattenfall.
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Om nu pumpen inte är köpt av Vattenfall, varför skulle service av samma pump gå via Vattenfalls nya samarbetspartner? Varför inte se om det finns någon lokalt som kan ta det fortare?
 
Har det varit något längre strömavbrott?

Vilken temperatur håller ni i sommarstugan när ni inte är där?

Vilken temperatur är det nu där värmepumpen sitter?


Enligt denna sida måste det vara minst +8° för att värmepumpen ska starta.
http://www.varmepumpgrossisten.se/panasonic/felsokning

Ger värmepumpen någon felkod, vilken/vilka i så fall?

Hur länge har ni haft den spänningslös när ni testade den biten? Enligt ovan länk behöver den vara spänningslös i fem minuter.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har inte köpt värmepumpen av Vattenfall.
Vattenfall är den som marknadsför och och är SÄLJARE av värmepumpen! Därmed basta!!!
 
  • Gilla
AGA1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om nu pumpen inte är köpt av Vattenfall, varför skulle service av samma pump gå via Vattenfalls nya samarbetspartner? Varför inte se om det finns någon lokalt som kan ta det fortare?
Jag föreslog Vattenfall precis det; att kontakta en aktör på orten som kunde komma och titta på pumpen. Jag erbjöd mig t.o.m. att ge dem nummer till olika aktörer på orten som jobbar med värmeledningar.

Det ville de inte. Däremot föreslog de mig att själv ringa valfri aktör på orten som skulle åtgärda felet. Dock under förutsättning att vi själva fick betala kostnaden för detta och sedan skicka räkning till Vattenfall. Vattenfall skulle sedan i samråd med sin ”samsrbetspartner” granska kostnaden och rimligheten och om de inte godkänner den så skulle de inte betala.

Det kändes närmast som att köpa grisen i säcken. De gav mig inga som helst garantier för att betala. Det var därför jag ville att Vattenfall som säljare, alternativt deras samarbetspartner, skulle ringa lokal aktör.

Det blev blankt nej!
 
För Panasonic HZ25UKE tar vattenfall endast 26 845:-
Den 5-åriga garantin som vattenfall erbjuder, kräver dessutom en service för 2595:-
Samma pump kostar 19485 hos polarpumpen.

 
Peter2400 Peter2400 skrev:
För Panasonic HZ25UKE tar vattenfall endast 26 845:-
Den 5-åriga garantin som vattenfall erbjuder, kräver dessutom en service för 2595:-
Samma pump kostar 19485 hos polarpumpen.

Det var drygt ett år sedan vi köpte pumpen. Då kostade det ca 21.000 inkl montering. Det var ett erbjudande då. Vi jämförde med olika andra aktörer som sålde denna pump och då var Vattenfall billigast.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Om nu pumpen inte är köpt av Vattenfall, varför skulle service av samma pump gå via Vattenfalls nya samarbetspartner? Varför inte se om det finns någon lokalt som kan ta det fortare?
Google gav svaret. Det har inte med Vattenfall att göra. Vallentunaföretaget Technorth Energilösningar AB svarar missnöjd kund på Reco.se gällande långa leveranstider:

"En annan faktor som specifikt drabbat oss som företag är att ett stort företag i branschen [Varmt & skönt i Stockholm Holding AB] gick i konkurs under sommaren. Vi fick uppdrag av tillverkarna att hantera de garantiärenden som bolaget lämnade efter sig i konkursen. Vi har arbetat intensivt med tillverkarna och kunderna för att lösa problemet under sensommaren och hösten i frågan. Detta arbete har varit komplicerat och också viktigt att i den situation som uppstod verkligen försöka hjälpa de människor som drabbats."
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Google gav svaret. Det har inte med Vattenfall att göra. Vallentunaföretaget Technorth Energilösningar AB svarar missnöjd kund på Reco.se gällande långa leveranstider:

"En annan faktor som specifikt drabbat oss som företag är att ett stort företag i branschen [Varmt & skönt i Stockholm Holding AB] gick i konkurs under sommaren. Vi fick uppdrag av tillverkarna att hantera de garantiärenden som bolaget lämnade efter sig i konkursen. Vi har arbetat intensivt med tillverkarna och kunderna för att lösa problemet under sensommaren och hösten i frågan. Detta arbete har varit komplicerat och också viktigt att i den situation som uppstod verkligen försöka hjälpa de människor som drabbats."
Och du kan inte se att det är Vattenfall som är SÄLJARE av pumpen??? Gå in på Vattenfalls hemsida och läs. Dessutom var det Vattenfall som skickade ut reklamblad och det var hela tiden en säljare från Vattenfall som vi diskuterade luftvärmepumpen med och som vi slutligen beställde den hos. Och Vattenfalls säljare som lät oss tro att det var tryggt att beställa genom dem. Vi tvivlade inte på det.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det detta reklamblad ni har sett?
[länk]


Tror att vattenfall/samarbetspartnern får tillbaka alla kostnader från panasonic,
[länk]
Nej. Det var ett enkelt blad. Det var dessutom ca 1,5 år sedan.
 
Claes Sörmland
K Kvantjaget skrev:
Och du kan inte se att det är Vattenfall som är SÄLJARE av pumpen??? Gå in på Vattenfalls hemsida och läs. Dessutom var det Vattenfall som skickade ut reklamblad och det var hela tiden en säljare från Vattenfall som vi diskuterade luftvärmepumpen med och som vi slutligen beställde den hos. Och Vattenfalls säljare som lät oss tro att det var tryggt att beställa genom dem. Vi tvivlade inte på det.
Tagga ned. Vi alla förstår att du känner dig lurad och är av uppfattningen att du har köpt en installationstjänst med tillhörande vara av Vattenfall. Men du har också uppgivit att Vattenfall inte delar ditt synsätt utan menar att du köpte av Varmt & skönt i Stockholm Holding AB.

Jag förklarar helt enkelt varför Technorth Energilösningar AB hanterar ditt garantiärende. Det är på uppdrag av tillverkarna och inte på uppdrag av Vattenfall. Sen råkar det också vara så att Technorth är Vattenfalls nya samarbetspartner men det är orelaterat till ditt garantiärende.
 
K Kvantjaget skrev:
Nej. Det var ett enkelt blad. Det var dessutom ca 1,5 år sedan.
Hösten 2017 är ca 1,5 år sedan (om än knappt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.