Vänta nu litet...... det är bra att inse sina begränsningar men bara för att de är dina begränsningar behöver de inte vara allas begränsningar.

Jag började timra utan att ha någon utbildning alls på det. Några år senare gick jag en fyradagars kurs och en sjudagars kurs. Någon annan utbildning har jag inte på det. Likväl har jag arbetat med det på förtjänst och resultatet är fullgott.
Jag lärde mig svetsa hemma på vedbacken. Har ingen utbildning alls utom någon timmes demonstration och litet instruktioner av en kamrat som är utbildad på området. Likväl har jag svetsat både lyftutrustning och bärande konstruktioner och traktorredskap och allt möjligt med fullgott resultat.
Jag har ingen utbildning alls som mekaniker men likväl har jag reparerat det mesta själv på bilen i 18 år och jag har renoverat en massa maskiner och gjutit babbitslager och skavat in delar med 0,05mm nogrannhet.
Jag har bara ett års utbildning som finsnickare och har aldrig gått som lärling. Likväl har jag snickrat fönster och dörrar och annat på förtjänst i egen verkstad.
Jag har ingen utbildning som elektriker....... och likväl håller jag på och lär mig att linda om elmotorer.

Jag säger inte att vem som helst kan hoppa in direkt och göra fullgoda el- och VVS-installationer utan lärotid. Långt därifrån.
Jag säger att många av oss kan lära oss det tillräckligt väl för att bara behöva anlita yrkesfolk för de svåraste delarna av arbetet.....och för att kontrollera att vi själva gör resten rätt. Vi kan dra dit elrören och sätta upp dosorna och kanske dra in kablarna i rören och sedan låta elektrikern sköta resten.
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Är ju ganska skönt att ha nån ansvarig att ringa till när nån koppling står och sprutar också.
Men dra dina rör du.
Du verkar ha hamnat i helt fel forum. De flesta här gör just detta, renoverar husen själva.
Att dra ett värme system och löda rör hör väl till de enklare delarna av vad vi sysslar med här. Eller Jo ibland diskuterar vi i en vecka vilken silverhalt eller tillsatser som är optimalt.
Att begränsa sig till det ofta smala området som man .råkar förvärvsarbeta med är en begränsning som de flesta här generellt inte tillämpar. Men man gör som man vill.
 
  • Gilla
erre och 7 till
  • Laddar…
Om huset byggdes på 50-talet begår man inget fel om man låter badrummet vara. Men om man renoverar det till 1980-talsstandard är det tydligen fel? Hmmmmmm.

Med ett sådant här hus får man vara realistisk och som jag skrev inte bli förhäxad av alla nya regler utan man renoverar till en rimlig standard. Förklara för mig vad som är problemet med rollade tätskikt och cc60 på reglar även i golv. Är samltiga hus från 1980-talet ruttna? NEJ! Det handlar om att göra ett bra jobb, dvs applicera tätskiktet korrekt och snåla inte. Sedan skall man givetvis byta golvbrunn.

"Så BBR’s krav på exempelvis golvfall kan man strunta i menar du?"

Bakfall har aldrig tolererats, handlar inte om årsmodell. Man måste givetvis vara född med sunt förnuft om man skall mecka hus. Och snabb lina så man hinner läsa mycket på Byggahus.se.

Rörkopplingar som står och sprutar? När jag kopplar kapar jag rören, filar änden platt och gradar av in- och utvändigt. Sedan använder jag helst Vatette eller annat kvalitetsfabrikat och ser givetvis till att provmontera innan så rören bottnar i kopplingen och det hela inte står i spänn. Stödhylsor är ju bra. Och när jag kopplat på efterkontrollerar jag att det inte läcker. Har inga problem med läckande kopplingar.

Dra om till jordat klarar vem som helst som har känsla. Men du har en stor poäng i att vissa inte har känsla och då skall man låta bli.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Om huset byggdes på 50-talet begår man inget fel om man låter badrummet vara. Men om man renoverar det till 1980-talsstandard är det tydligen fel? Hmmmmmm.

Med ett sådant här hus får man vara realistisk och som jag skrev inte bli förhäxad av alla nya regler utan man renoverar till en rimlig standard. Förklara för mig vad som är problemet med rollade tätskikt och cc60 på reglar även i golv. Är samltiga hus från 1980-talet ruttna? NEJ! Det handlar om att göra ett bra jobb, dvs applicera tätskiktet korrekt och snåla inte. Sedan skall man givetvis byta golvbrunn.

"Så BBR’s krav på exempelvis golvfall kan man strunta i menar du?"

Bakfall har aldrig tolererats, handlar inte om årsmodell. Man måste givetvis vara född med sunt förnuft om man skall mecka hus. Och snabb lina så man hinner läsa mycket på Byggahus.se.

Rörkopplingar som står och sprutar? När jag kopplar kapar jag rören, filar änden platt och gradar av in- och utvändigt. Sedan använder jag helst Vatette eller annat kvalitetsfabrikat och ser givetvis till att provmontera innan så rören bottnar i kopplingen och det hela inte står i spänn. Stödhylsor är ju bra. Och när jag kopplat på efterkontrollerar jag att det inte läcker. Har inga problem med läckande kopplingar.

Dra om till jordat klarar vem som helst som har känsla. Men du har en stor poäng i att vissa inte har känsla och då skall man låta bli.
Jo man begår ett stort fel om man renoverar till en standard som gällde för 35 år sen, säger väl sig självt.

Varför skulle inte kunna ha cc60 idag?

Gällande BBR och golvfall så finns det fler aspekter än just bakfall.

Självklart gör jag det mesta själv i mitt eget hus men jag har också råkat ut för ”gör det självare” . Föregående ägare hade renoverat badrummet själv och proppat ett avlopp med fel grejer. 9 år senare brister det...
7 månader senare kunde vi flytta hem igen.
Visade sig vid rivning att det mesta va fel i detta badrum.. Processen mot säljaren tog 1 1/2 år och vi vann i tinget.
Så nej, jag ger inte mycket för husägare som säger att de kan allt.
 
Redigerat:
G guggen skrev:
Du verkar ha hamnat i helt fel forum. De flesta här gör just detta, renoverar husen själva.
Att dra ett värme system och löda rör hör väl till de enklare delarna av vad vi sysslar med här. Eller Jo ibland diskuterar vi i en vecka vilken silverhalt eller tillsatser som är optimalt.
Att begränsa sig till det ofta smala området som man .råkar förvärvsarbeta med är en begränsning som de flesta här generellt inte tillämpar. Men man gör som man vill.
Vad jag gör och inte gör på mitt hus har du ingen aning om.
Har lagt ner x antal tusen timmar sista åren.

Men jag skulle aldriga nörda ner mig till silverhalter och tillsatser.
Det finns det inte tid och vilja till.
 
Redigerat:
Lars Melin Lars Melin skrev:
Jo man begår ett stort fel om man renoverar till en standard som gällde för 35 år sen, säger väl sig självt.

Varför skulle inte kunna ha cc60 idag?

Gällande BBR och golvfall så finns det fler aspekter än just bakfall.

Självklart gör jag det mesta själv i mitt eget hus men jag har också råkat ut för ”gör det självare” . Föregående ägare hade renoverat badrummet själv och proppat ett avlopp med fel grejer. 9 år senare brister det...
7 månader senare kunde vi flytta hem igen.
Visade sig vid rivning att det mesta va fel i detta badrum.. Processen mot säljaren tog 1 1/2 år och vi vann i tinget.
Så nej, jag ger inte mycket för husägare som säger att de kan allt.
Jag renoverar till en standard som var för 100 år sen. Och standarden för 35 år sen, den är väll lika som idag, kanske andra gifter i byggmatrialet bara.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag renoverar till en standard som var för 100 år sen. Och standarden för 35 år sen, den är väll lika som idag, kanske andra gifter i byggmatrialet bara.
Alla gör som dom vill. Iaf jag vill ha varmvatten i kran.
Ganska stor skillnad idag mot för 35 år sen.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
/.../jag ger inte mycket för husägare som säger att de kan allt.
Men det hävdar ju heller ingen här. Det är du som ifrågasätter att andra alls gör någonting om de inte gör det utifrån (en frivillig) branschstandard.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det hävdar ju heller ingen här. Det är du som ifrågasätter att andra alls gör någonting om de inte gör det utifrån (en frivillig) branschstandard.
Var och en gör som man vill, eller?
Vilken frivillig branschstandard menar du?
 
Mikael_L
Lars Melin Lars Melin skrev:
Vilken frivillig branschstandard menar du?
Vilken som helst, skulle jag anta att nötegårdaren menar.

Spelar det dig någon roll vilken branschstandard man känner för att bryta mot?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Adkit skrev:
I en liten by, där priserna på hus ligger väldigt lågt och huset uppenbarligen också behöver lite renovationer, är 300 000 kr "för lågt" för att köpa ett hus? Jag förstår riskerna och så vidare men även om jag fått en besiktning som var helt felfri så känns det fortfarande läskigt att köpa ett hus för en sådan låg summa, min hjärna säger liksom att det ska kosta mer att äga ett hus.

Hur fel tänker jag?

Edit: Hus från 50 talet förresten
Ja, ett nybyggt hus med allt tiptop kostar mer, 3-4 miljoner beriende på hustyp. Men här köper du ett hus från 50-talet. Så frågan är, vad behöver du lägga renoveringspengar på först? En besiktning kan ej vara felfri, det finns nästan något att anmärka på alla hus. Anlita en egen besiktningsman är ett tips. Sök problem i tak, husgrund, stomme, ventilation, avlopp, el, fönster, skorsten med eldningsförbud? eget vatten/kvalite?, radon?, buller? Nära järnväg/motoŕväg blir svårsålt hur fint man än renoverar. Finns det servitut påverkat det också priset. Lycka till!
 
5
Lars Melin Lars Melin skrev:
Du får det att låta väldigt enkelt..
Kommer det exempelvis rör ur golv ska dessa dras om från synlig kopplingspunkt. Inget en lekman och normalt händig person gör.
Bjälklag och väggar ska anpassas för dagens skivor och krav.
Har byggt badrum i 20 år, dock skulle jag aldrig ge mig på el, vatten samt mattläggning.
Allt handlar om vilket resultat man vill ha ;)
 
  • Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Allt handlar om vilket resultat man vill ha ;)
Exakt!
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Alla gör som dom vill. Iaf jag vill ha varmvatten i kran.
Ganska stor skillnad idag mot för 35 år sen.
Jag har då för mig att det fans vattentoalett, dusch, badkar, handfat med rinnande vatten, både kallt och varmt för 35 år sen. Så jag hittar ingen skillnad idag mot för 35 år sen, förutom designen, men inte något annat. Så vad menar du att det stora felet ligger i om man renoverar till en standard som var för 35 år sen?? Skulle vara mycket intressant att veta.

Själv vill jag inte ha ett badrum med massa fuktspärrar och liknande som ofta ändå läker efter ett antal år. Så efter 20-30 år år det bara att riva och göra om allt, känns konstigt att bygga så. Kommer det in fukt i materialen så ska det kunna tas upp och sedan torka utan att det blir någon skada i konstruktionen, fuktspärrar kapslar in fukten i konstruktionen om det kommer in fukt bakom fuktspärren, inte så smart. Sen max ett rör in och ett rör ut, mindre antal rör mindre risk för läkande rör. Och inget rör med konstant vattentryck i. Då har men ett badrum som håller i 100år.

Ska jag ha varmvatten så värmer jag det på kamin eller en pannmur, varmvatten behövs ju inte varje dag. Men så vill inte alla ha det förstår jag.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Var och en gör som man vill, eller?
Vilken frivillig branschstandard menar du?
TS överväger att köpa ett hus för 300 tkr och får allehanda goda råd att om han gör det bör han tänka på att göra renoveringar billigt, då de kan få ett värde för honom, men inte ett ekonomiskt värde.

Utifrån detta föreslås att TS kan göra mycket själv med en lägre standard än den branschstandarderna idag rekommenderar. Återförsäljningsvärdet finns ändå inte där och försäkringsfrågan kan också ses som av underordnat intresse. Man kan faktiskt veta att man gör något för sig själv och att man själv står risken om man gjort fel.

Mot detta upplever jag att du för upp allehanda skrämselargument som alla bygger på att TS borde låta bli att göra något själv.

Så ja, var och en kan faktiskt göra som man vill i det här fallet. BBR är huvudsakligen frivillig vid renovering, PBL än mer så och allt annat, från branschstandarder till monteringsanvisningar är helt frivilliga att följa. Det betyder inte att det saknar konsekvenser om man gör fel, men det har som sagt ingen heller hävdat.

Skulle jag personligen ge mig på ett sånt här projekt skulle jag exempelvis tycka att Heimlagas råd vore betydligt mer intressanta än dina.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.