F FanPålsson skrev:
Så roligt hörrni! Nästa inlägg som jag publicerar kommer säkert ha att göra med renoveringsfrågor! (söker såklart först innan jag frågar) :D
Äntligen!
Stort grattis! Känner med er. Det är så roligt när man få dessa positiva besked.
Bättre julklapp går knappt att få :D
 
  • Gilla
FanPålsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Se nu bara till att skriva på köpekontraktet snarast. Säljaren har rätt att ångra sig innan underskriften.

Och glöm inte få inskrivet en öppen besiktningsklausul.
 
  • Gilla
FanPålsson och 2 till
  • Laddar…
E
E egr skrev:
Det ni inte tänker på är att en mäklare är skyldig att registrera alla bud som kommer in. Köpare och säljare kommer att få ta del av en anbudsförteckning där alla bud finns registrerade med tidpunkt när de lades samt kompletta uppgifter (namn, adress, telefonnr) till alla budgivare.
Denna förteckning lämnades tidigare ut vid kontraktsskrivning, men pga GDPR så lämnas den först ut vid tillträdet numera.

Vad gäller att visa buden på Hemnet/hemsida så är det inget måste, utan upp till säljaren hur denne vill göra.
Jag själv rekommenderar dock alla mina kunder att vi redovisar buden (om det inte är skambud) då jag tycker att det inger ett visst förtroende och tydlighet.

Sedan ett tips till dig - om en budgivare lägger ett villkorat bud (t ex med villkor om försäljning om sitt eget boende) så är det ovanligt att en säljare väljer den budgivaren. Det är alltid en risk att vänta på en annan försäljning och man sitter i en låst sits som säljare. Det budet måste vara bra mycket högre för att det ska vara aktuellt!

Lycka till!
Vad i GDPR avgör att budlistan kan lämnas först vid inflyttning och ej vid kontraktsskrivning? Låter mysko. Syftet är väl att kunna syna bluff o fusk o det är försent att göra nåt åt vid inflytt.
 
Vi råkade ut för något liknande. Var en gammal obeboelig sommarstuga till salu för 595.000. Vi bjöd 550 och säljaren vägrade, så vi höjde till 575, och fick då tid för att skriva på. En timme innan vi skulle skriva ringer mäklaren och säger att han fått in ett bud till (huset låg ute flera månader). Budet var på 595 men säljaren hade ändå velat sälja till oss eftersom den andra budgivaren var tvungen att få sålt sin lägenhet först. Så den budgivaren hade då lagt 615... Så om vi bara gav 595, så skulle vi ju få det. Huset gick som sagt inte att bo i, så allt blev ju bara för konstigt. Vi sa att vi lagt vårt bud (575) och en kvart innan avsatt tid ringer mäklaren och säger att vi fick det ändå... Så förvånad jag blev. Fick en budlista med telefonnummer som aldrig någon svarade på..

Min bror budade på radhus och de var två budgivare, gick lite trögt men mäklaren sa att säljarna inte hade bråttom. Några dagar senare kommer budgivaren 3 in i bilden och då trissas buden upp, till slut är det nr3 och brorsan kvar. Brorsan stannar på ett bud men blir då uppringd av mäklaren som säger att budgivare 3 kan skriva på först veckan efter och säljaren vill skriva så fort som möjligt, så de får huset även om de lagt ett lägre bud. Jag gav tipset att ta tillbaka buden som ägt rum med 3an ( gått upp över 500.000). Mäklaren blir vansinnig, men min bror förstår inte problemet, väntar de bara några dagar får de ju sålt huset till ett ännu högre pris... eller inte. Mäklaren säger då "I krig och budgivning är allt tillåtet" och slänger på luren. Ringer dock upp senare och är obehagligt arg. Min bror sa att han avstår köpet helt. Vid kontroll senare så var det budgivare 2 som till slut fått radhuset...

Har inget förtroende för att budgivningarna sköts som de ska.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Fadai
F FanPålsson skrev:
Så roligt hörrni! Nästa inlägg som jag publicerar kommer säkert ha att göra med renoveringsfrågor! (söker såklart först innan jag frågar) :D
Äntligen!
Säger grattis, och vi BH-"junkies" finns redo att besvara frågor och komma med uppmuntrande kommentarer. Ha en glad jul!!!
 
  • Gilla
FanPålsson och 2 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Vad i GDPR avgör att budlistan kan lämnas först vid inflyttning och ej vid kontraktsskrivning? Låter mysko. Syftet är väl att kunna syna bluff o fusk o det är försent att göra nåt åt vid inflytt.
Det finns inget lagstöd för att lämna ut den vid kontraktsskrivningen.
Det har varit livliga diskussioner om detta då vi tycker det känns bättre att lämna ut den direkt, men det har varit uppe och vänt på högsta nivå och vi får inte ens visa den om man ska vara korrekt!

Vill du ha en lång förklaring kan du läsa här:
http://www.maklarsamfundet.se/utlamnande-av-anbudsforteckningen
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
E
E egr skrev:
Det finns inget lagstöd för att lämna ut den vid kontraktsskrivningen.
Det har varit livliga diskussioner om detta då vi tycker det känns bättre att lämna ut den direkt, men det har varit uppe och vänt på högsta nivå och vi får inte ens visa den om man ska vara korrekt!

Vill du ha en lång förklaring kan du läsa här:
[länk]
Det säkraste och enklaste är ju alltid att tolka allt väldigt snävt och agera därefter.

Ger man sig in i en öppen budgivning birde man ju samtidigt kunna förutsätta/kräva att man ingår i en överenskommelse att ens namn/telefon delas till köparen (vid kontraktsskrivning).

Edit: skulle jag som köpare ej få budlistan vid kontraktsskrivning skulle jag dra mig ur. Har inget större förtroende för mäklare generellt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F FanPålsson skrev:
Vi fick det!!! Vi fick huset!!! :D
Grattis!(y)
 
E erkka skrev:
Det säkraste och enklaste är ju alltid att tolka allt väldigt snävt och agera därefter.

Ger man sig in i en öppen budgivning birde man ju samtidigt kunna förutsätta/kräva att man ingår i en överenskommelse att ens namn/telefon delas till köparen (vid kontraktsskrivning).

Edit: skulle jag som köpare ej få budlistan vid kontraktsskrivning skulle jag dra mig ur. Har inget större förtroende för mäklare generellt.
Om det finns en klausul i köpekontraktet som gör att köpet inte är juridiskt bindande, ex. besiktning el. medlemskap (Brf) så lämnas aldrig budgivningslistan ut. Parterna kan då påverka andra budgivare innan köpet är bindande och det tror jag ingen är speciellt road av, som motpart då alltså. När köpet är bindande. först då lämnas listan ut vilket mest praktiskt är vid tillträdet.
 
E erkka skrev:
Edit: skulle jag som köpare ej få budlistan vid kontraktsskrivning skulle jag dra mig ur. Har inget större förtroende för mäklare generellt.
Det är ju tråkigt att du inte har något större förtroende för mäklare, men den absolut största delen av yrkeskåren gör sitt absolut bästa för att allt ska gå till på rätt sätt.
Det förekommer märkliga budgivare också kan jag meddela :)

Men lämna ut budlista (eller anbudsförteckning som det heter) vid kontraktet gör man som sagt inte om man är en mäklare som följer gällande regler.
Sedan kan man tycka vad man vill om det, men det är ju en helt annan historia!
 
Det är en ytterst konstig tolkning av GDPR. De utgår från kriteriet lagkrav för att behandla personuppgifterna, men det finns flera andra grunder för att behandla personuppgifter, så det är bara trams att påstå att det inte går att lösa - man vill helt enkelt inte lösa det.

Samtycke som de nämner i den länkade texten är helt förkastligt i sammanhanget, eftersom det kan återkallas närsomhelst.

Både berättigat intresse och avtal borde vara bättre kriterier.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Huruvida buden publiceras på Hemnet eller ej är ganska ointressant tycker jag. Vad som är viktigt är dock att mäklaren har informerat säljaren om ditt bud samt återkoppla till dig hur säljaren ställer sig till detta. Gör inte mäklaren detta anser jag att denne inte utför sin plikt vare sig till dig som köpare eller mot säljaren.

Om du känner för det så kan du ju ta en egen kontakt med säljaren. Var noga med att i så fall vara finkänslig då beroende på hur kontakten är mellan mäklare och säljare så kan detta upplevas som att du ”klampar på”. Jag har själv erfarenheter av att sådana initiativ både kan vara till fördel men även exempel på då de har varit till nackdel.
 
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Hej!

Ni kan kontakta säljaren själva och höra om de tar budet ni har lagt. Har bekanta som gjorde så och i det fallet gick det bra. Mäklaren och säljare blev nöjda :)
 
Fairlane
Håller med AndersPS, det är en galen tolkning av GDPR, men det är som jag skrev tidigare en feg väg som många tar.

Man kan ju fråga varför anbudslistan anses så viktig att den finns med i lagen. Jag tror att tanken är att köparen ska ha en möjlighet att verifiera att hen bjudit mot riktiga intressenter, men det har man effektivt dödat med den här tolkningen.

Och till TS, stort grattis!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Carlvvv Carlvvv skrev:
Oj, såg bara din fråga utan kommentarer när jag skrev mitt inlägg ovan. Grattis till huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.