Jag återgår till stressen med vad en försening på 15 minuter gör t.ex. att man "missar det viktiga mötet", om det nu var så viktigt utifrån att man inte har några marginaler.
Satt för ett antal år sedan på Arlanda på väg hem och bredvid sitter Jonas Gardell som ska uppträda på hemorten för x hundra människor. Vi ska ta ett flyg strax runt 16-17 tiden och föreställningen börjar 19.00, dvs han ska hinna om fungerar till 100%. Vi lyfter men över Södertälje så vänder planet tillbaka med larm om öppen lastlucka.
Ny väntetid men vi ska strax få gå på ett nytt plan och Jonas har fullt upp med att i telefon lugna den han pratar med att han ska hinna. Vi går på det nya planet och efter 5-10 min med alla på plats utan att något händer säger jag "det är nya problem".
Jajamen, finns även här någon form av felindikering så efter ytterligare några minuter får vi kliva av.
Jonas har fullt upp att i telefon förklara alla händelser för någon, men det blir inget nytt plan utan inbokning på en senare flight och dagen efter kunde man läsa i tidningen att x hundra personer fått åka hem utan någon föreställning.
Så Jonas har förhoppningsvis nu bättre marginal om det är något viktigt som han inte får missa.
Och jag samt några andra fick en egen lite privat show utifrån Jonas telefonsamtal, men vi fick ju inte sitta bredvid och skratta åt hans problem.
I de flesta fall kan man nog rycka lite på axlarna och lugnt konstatera, det är sånt som händer.
 
  • Gilla
bomm
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du vet att det är tillåtet att cykla över övergångsställe, eller hur? Och att man som bilist ska anpassa hastigheten så att den som är på övergångsstället hinner över?
Ja, jag kan reglerna ganska bra.
O de förklaras även lite i inläggen ovan så jag tänker inte fortsätta rabbla dem.
Men det var inte det jag syftade på när jag skrev det du citerade.

Vi kan gärna diskutera cykelregler vidare, men kanske inte i denna tråden?
 
I Skellefteå så planerar man en till bro över älven för att folk inte skall behöva köa 5-10 minuter över E4-bron under rusningstrafik. Där tar man tag i saken i alla fall!
 
ullet
pacman42 pacman42 skrev:
I Skellefteå så planerar man en till bro över älven för att folk inte skall behöva köa 5-10 minuter över E4-bron under rusningstrafik. Där tar man tag i saken i alla fall!
Den planerade bron kan kräva en helt egen tråd. Har till och med varit folkomröstning om bron ska byggas eller ej, kommuninnevånarna svarade nej, men kommunpolitikerna tänker bygga den ändå.
 
ullet ullet skrev:
Den planerade bron kan kräva en helt egen tråd. Har till och med varit folkomröstning om bron ska byggas eller ej, kommuninnevånarna svarade nej, men kommunpolitikerna tänker bygga den ändå.
Låter lite som spårvagnen i lund, "det ska göras!"
 
  • Ledsen
  • Gilla
AndersMårtensson och 1 till
  • Laddar…
I Umeå försöker man bygga en (cykel)bro över älven :cool:
 
K knipo skrev:
Jag håller med dig till fullo.
Men oavsett så är det, som någon skrev ovan, ett samspel i trafiken och man skall visa hänsyn till varandra.
Väldigt många (OBS, inte alla!) cyklister visar 0 hänsyn när det gäller korsning av körbanor.
Icke desto mindre måste bilisterna ta hänsyn till de som väljer att cykla på övergångsställena.
Man blir ju ändå lite varm i sitt bilisthjärta när man läser såna här artiklar:

https://www.arbetarbladet.se/artikel/gavle/pakord-cyklist-overklagar-boter
 
Trist människosyn :thumbdown:
 
Som bilist och cyklist så har jag väldigt svårt för cyklister som tror att man kan cykla hur som helst. De är en fara både när jag cyklar och när jag kör bil. Gående är mycket lättare att förutse, men på de moderna breda övergångsställena på en vägbula där det är många gående och cyklister så är det extremt svårt att förutse när man kan köra. Det är av denna anledning som man har väjningsplikt för cyklister, annars skulle det inte som bilist gå att passera lagligt.

Rörande det specifika fallet så är det helt otroligt att hon hinner se att föraren inte tittar på vägen, men att hon inte hinner väja...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Trist människosyn :thumbdown:
Håller med om att det är trist med folk som bara skyller på andra i stället för att rakryggat ta konsekvenserna av sitt agerande.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi väldigt lite info om vad som verkligen hände, om hon verkligen chansade och cyklade ut framför eller om bilisten kom som ett jehu och inte gick att se.

Även om jag troligtvis inte behöver förklara mig så gör jag det ändå, det jag menar är det är trist att man tycker det är bra att någon stackare blir påkörd! Du borde prova att ta cykeln någon gång...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu har vi väldigt lite info om vad som verkligen hände, om hon verkligen chansade och cyklade ut framför eller om bilisten kom som ett jehu och inte gick att se.

Även om jag troligtvis inte behöver förklara mig så gör jag det ändå, det jag menar är det är trist att man tycker det är bra att någon stackare blir påkörd! Du borde prova att ta cykeln någon gång...
Var läser du att jag tycker det är bra att någon blivit påkörd? Däremot tycker jag det är positivt att rätt person får ta ansvar för det inträffade.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
harry73
https://lawline.se/answers/6010

11 § reglerar skador på bland annat cyklister och har innebörden att cyklistens skador ska ersättas ur bilens trafikförsäkring oavsett vems fel olyckan var. I 12 § finns möjlighet att jämka ersättningen men jag bedömer inte att det är aktuellt här. Cyklisten får alltså skadorna som han egentligen själv har vållat ersatta ur bilens trafikförsäkring men det finns inte möjlighet att rikta krav på skadestånd mot föraren.[\QUOTE]
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Som av en händelse så friades en lastbilschaufför för en dödsolycka i Göteborg nu i veckan. En lastbil svängde höget över en cykelbana och en cyklist hamnade under fordonet.

Utifrån den domen så från hovrätten så kan man som cyklist nog aldrig räkna med att andra fordon skall väja. Eftersom jag själv cyklar och vet hur det ser ut på platsen så skulle jag inte rekommendera någon cyklist att förlita sig på trafikreglerna...
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Var läser du att jag tycker det är bra att någon blivit påkörd? Däremot tycker jag det är positivt att rätt person får ta ansvar för det inträffade.
Eftersom du kommenterade artikeln i sin helhet med att du "blev varm i mitt bilisthjärta" så bör ju det inkludera även att personen blev påkörd. Annars får du nog vara lite tydligare när du skriver.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.