Hej

Letar nu efter en VVB med smalt djup, runt 50-60L och hittade denna,
ARISTON VELIS EVO PLUS 50L
Den bygger endast 27 cm från vägg.
Är det någon här som har en eller monterat denna? om så vad tycker ni?

märket är från italien och vad jag kan hitta så finns den endast att köpa i sverge (på nätet) via en svensk sida med bas i Estland.
https://www.sansan.se/varmvattenberedare-ariston-velis-evo-plus-50l.html
En smal 50L Ariston Velis Evo Plus varmvattenberedare monterad på en vägg.
Jonas
 
  • Gilla
Le Luik
  • Laddar…
Jag har en sådan sedan två år och den har fungerat bra. Otroligt tyst.
Det är ett mkt vanligt/stort märke i Spanien och Italien.
Jag köpte den på Ebay från Tyskland.
 
  • Gilla
Le Luik
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har en sådan sedan två år och den har fungerat bra. Otroligt tyst.
Det är ett mkt vanligt/stort märke i Spanien och Italien.
Jag köpte den på Ebay från Tyskland.

Ok fint, kul att höra.
Har du en standard bandarevrntil under eller deras egna variant, Ser ut som det sitter ett vattenlås på ventilen?
 
Jag körde min gamla som kom från en nibe, funkar fint.
 
  • Gilla
Le Luik
  • Laddar…
Stort tack. Det blir nog den
Ha en fin jul
Jonas
 
J Jonas Blom skrev:
Stort tack. Det blir nog den
Ha en fin jul
Jonas
Hej! Gammal tråd men jag går i precis samma köptankar.
Hur gick det, köpte du vvb från sansan.se ?
Vad är det för korrisionsskydd i tanken?
Stickpropp eller fast installation?

Har lite svårt att hitta mer information om produkten.
 
  • Gilla
Le Luik
  • Laddar…
S stief skrev:
Hej! Gammal tråd men jag går i precis samma köptankar.
Hur gick det, köpte du vvb från sansan.se ?
Vad är det för korrisionsskydd i tanken?
Stickpropp eller fast installation?

Har lite svårt att hitta mer information om produkten.
Hej
Det gick fint, den funkar bra.
korrosions skyddet skall vara en magnesium anod, har dock inte undersökt hur ofta man behöver byta den, som du säger det är lite svårt att hitta information, men med ivrig googlande kan man hitta mer.
tex här: http://waterheaterstore.co.uk/electric-water-heater-ariston-80-litre
manualen går också att hitta om du kollar runt lite.
Jag köpte min från SANSA dom var väldigt hjälpsam med mer info.

Den levereras med stickpropp från SANSA men kan även installeras fast med hjälp av elektrikern.

lycka till
Jonas
 
J Jonas Blom skrev:
Hej
Det gick fint, den funkar bra.
korrosions skyddet skall vara en magnesium anod, har dock inte undersökt hur ofta man behöver byta den, som du säger det är lite svårt att hitta information, men med ivrig googlande kan man hitta mer.
tex här: [länk]
manualen går också att hitta om du kollar runt lite.
Jag köpte min från SANSA dom var väldigt hjälpsam med mer info.

Den levereras med stickpropp från SANSA men kan även installeras fast med hjälp av elektrikern.

lycka till
Jonas
Tack för alla svar! Lutar mot ett köp för min del. Måtten på den beredaren skulle passa kanon där jag har tänkt hänga den.

Tack för länken, där fanns det ju en manual - på holländska men med lite bilder :) Ser absolut ut som det sitter offeranoder i vardera tank, då blir väl nästa projekt hur man får tag på nya sådana och om det går att byta relativt enkelt.

Mvh,
Stefan
 
S stief skrev:
Tack för alla svar! Lutar mot ett köp för min del. Måtten på den beredaren skulle passa kanon där jag har tänkt hänga den.

Tack för länken, där fanns det ju en manual - på holländska men med lite bilder :) Ser absolut ut som det sitter offeranoder i vardera tank, då blir väl nästa projekt hur man får tag på nya sådana och om det går att byta relativt enkelt.

Mvh,
Stefan
Hej

Det som också slog mig var att säkerhetsventilerna som är vanligast i sverige ligger på 9bar, EVO tanken har ett lägre maxvärde (tror det var 8bar), man vill ju inte att tanken spricker så jag köpte den som rekommenderades i installations manualen, hittade den på en webbshop i italien
https://www.rubinetteriashop.com/en...effi-5261.html?search_query=526142 &results=1
leverans och betalning var inga problem.
men du får kolla så att inte trycket i dina rör gör så att ventilen läcker eller löser ut, iså fall får du sätta en reduceringsventil innan.

lycka till
jonas
 
G guggen skrev:
Jag har en sådan sedan två år och den har fungerat bra. Otroligt tyst.
Hittade denna tråd och det blir nog en ARISTON VELIS EVO PLUS i badrummet då jag vill ha något som inte bygger så mycket djup :)
Nu återstår det bara se vad VVSarn har för eventuella åsikter.
 
Rapport:

Röris hade ett stort jobb med att få upp den då det skulle vara specialskruvar som inte fanns i Sverige. inte på hans butik iaf. Löste sig till slut.

Man ska känna till att det kommer att droppa ur säkerhetsventilen medans den värmer. Så det är ett skallkrav att ha rör från den till avlopp. Det är även helt naturligt i en ny beredare att det droppar ut 1-2 dl efter en dusch (detta enligt både Nibe och rörmokare)

Ariston är tydligen ett välkänt märke nere på kontinenten och vid medelhavet. Jag körde 100 liters modellen och den räcker mer än väl för mig och en gäst.
 
  • Gilla
Le Luik
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Rapport:

Röris hade ett stort jobb med att få upp den då det skulle vara specialskruvar som inte fanns i Sverige. inte på hans butik iaf. Löste sig till slut.

Man ska känna till att det kommer att droppa ur säkerhetsventilen medans den värmer. Så det är ett skallkrav att ha rör från den till avlopp. Det är även helt naturligt i en ny beredare att det droppar ut 1-2 dl efter en dusch (detta enligt både Nibe och rörmokare)

Ariston är tydligen ett välkänt märke nere på kontinenten och vid medelhavet. Jag körde 100 liters modellen och den räcker mer än väl för mig och en gäst.
Specialskruvar? Det har ett i princip likadant fäste som NIBE etc. jag körde med rejäla franska skruvar in i regel. Antingen drog han en rövare eller så krävde din vägg det, men fästet är standard och inget specifikt för beredaren. Alla varmvattenberedare droppar normalt ur säkerhetsventilen under uppvärmning.
Mvh
 
  • Gilla
Jonas Blom
  • Laddar…
G guggen skrev:
Specialskruvar? Det har ett i princip likadant fäste som NIBE etc. jag körde med rejäla franska skruvar in i regel. Antingen drog han en rövare eller så krävde din vägg det, men fästet är standard och inget specifikt för beredaren. Alla varmvattenberedare droppar normalt ur säkerhetsventilen under uppvärmning.
Mvh
Det var en del av mitt byte av badrum (totalentreprenad och fastpris) så det var inget som kostade mig pengar att han stod och var förvirrad ett tag :D
Ja de gamla beredarrna som satt här innan hade ingen ikopplad säkerhetsventil... Nu är det utbytt och gjort enligt konstens alla regler.
 
Jag söker också en VVB med begränsat djup. Gärna mindre än 27 cm för den delen.

Har ni hittat några alternativ till denna?
 
Bosch har också en variant med begränsat djup, finns i trefas o massa storlekar. Har för mig att polarpumpen bla har dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.