Krilleman
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Finns om jag inte missminner mig en studie som visades i Vvs forum som visade just problematiken med skyddsrören som spricker, vet att Uponor va nämnda i den studien och att det blå skyddsröret inte håller över tid.
Nu såg jag denna tråd lite sent så det mesta verkar vara avhandlat redan. Men installatörens fel vet jag inte, materialfel - absolut och Uponor känner till detta mycket väl.
Trevlig kväll
Det var inte bara Uponor som var drabbat av detta fenomen för några år sen. LK och Roth hade samma bekymmer.

Men det är åtgärdat från alla större tillverkare!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Men det är åtgärdat från alla större tillverkare!
Hur då? Har man byggt om alla hus?
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur då? Har man byggt om alla hus?
Dom som var drabbade av vattenskada pga detta blev ersatta för produktfel. Och fler lär ställen lär det bli...

Det åtgärdades dock omgående hos alla tillverkare i produktionen.

Tydligen 2013 detta uppmärksammades och 2015 ställdes det hårdare krav.
https://www.sakervatten.se/om-oss/p...n-orsaka-vattenskador-trots-ratt-installation
http://www.vvsfabrikanterna.se/radsnytt/radet-kommenterar-saker-vattens-nya-krav-pa-skyddsror
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/artiklar/2014/november/nya-hardare-krav-pa-skyddsror/

Bara denna bilden jag hittade på problemet med för svaga skyddsrör i bockfixtur. Ironiskt nog har man använt LK:s bricka med Uponor PEX och skyddsrören ligger emot varandra i regelgenomföringen när man ska separera dessa.

 
Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Man tar stora risker för att sänka produktionskostnaden lite. Bra för byggaren men osäkert om det gynnar den som avser äga sitt hus över tid.....
 
G Grund Anders skrev:
Rören är mycket riktigt Uponors MLC och vad jag minnns bockade rörisen med hjälp av fixturen.

Jag hittade en gammal bild från byggtiden där man kan se att skyddsröret var helt efter bockningen. Det har alltså spruckit senare. Dålig kvalité på plasten?
Skyddsrören är tunnväggig PE. De på bilden har krypbrott vilket beror på antingen dåligt material eller felprocessad i extruderingen. Eller båda. Men PEX är en tvärbunden HDPE med en trolig livslängd på 100 år eller mer. De enda brott jag hört om på PEXrör är skruv eller spik som punkterat dem. Svar på din fråga: materialfel. Går inte att åtgärda nu, men spelar ingen roll.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Går inte att åtgärda nu, men spelar ingen roll.
Klart det spelar roll - annars hade man ju lika gärna kunnat att för alltid ta bort ytterröret och sparat in en del pengar.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Klart det spelar roll - annars hade man ju lika gärna kunnat att för alltid ta bort ytterröret och sparat in en del pengar.
Vad jag menar är att PEX rören håller. Det är kopplingar som kan läcka och syftet med yttre flexslangen är att vattnet ska rinna ut i synligt område och inte rinna efter röret och in i isolering, t.ex.
 
Även PEX- rör kan ju råka ut för fabrikationsfel t.ex innehålla föroreningar, så att de börjar läcka.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Även PEX- rör kan ju råka ut för fabrikationsfel t.ex innehålla föroreningar, så att de börjar läcka.
Har jag aldrig sett på någon av de anläggningar jag besökt. Ej heller vid gjutning.av små eller stora detaljer.
 
Krilleman
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Även PEX- rör kan ju råka ut för fabrikationsfel t.ex innehålla föroreningar, så att de börjar läcka.
Jag har aldrig varit med om att själva mediaröret PEX/ALU har varit skadat under mitt yrkesverksamma liv.
Och jag har rullat ut mängder med RiR.

PEX kom på stark frammarsch efter millennieskiftet. Innan var det nästan uteslutande prisol som gällde.
 
Det kan vara mycket tillförlitligt, men att som banjoragge påstå "att det spelar ingen roll", är helt klart ett fel och det var bara det påståendet jag kritiserade.
Dessutom är erfarenheten ganska kortvarig ( bara några tiotal år) och vi vet inte vad, som händer om ytterligare 50 år.
 
Krilleman
Sverige har varit ganska sent ute med PEX. Andra delar i Europa ligger lågt före oss i detta ämne.

Så erfarenheter av kvaliteten finns sett över tid.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har aldrig varit med om att själva mediaröret PEX/ALU har varit skadat under mitt yrkesverksamma liv.
Och jag har rullat ut mängder med RiR.

PEX kom på stark frammarsch efter millennieskiftet. Innan var det nästan uteslutande prisol som gällde.
Uponor startade -72 tror jag. Tog lite tid att få alla att nappa på plaströr, men pex är inte som någon annan plast. Vilket du känner till, naturligtvis.
 
Krilleman
banjoragge banjoragge skrev:
Uponor startade -72 tror jag. Tog lite tid att få alla att nappa på plaströr, men pex är inte som någon annan plast. Vilket du känner till, naturligtvis.
Ja svenska rörisar är det ganska svårt att få att ändra på sig. Det är bevisat!

Men en sån lätt undermedveten försmädlig slutkommentar får du gärna fylla i svaret också så forumet kanske kan lära sig något på din kunskap. Det är ju lite det som är syftet med forumet. (Tvärt om "min pappa är starkare än din pappa"-syndromet) (y)
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja svenska rörisar är det ganska svårt att få att ändra på sig. Det är bevisat!

Men en sån lätt undermedveten försmädlig slutkommentar får du gärna fylla i svaret också så forumet kanske kan lära sig något på din kunskap. Det är ju lite det som är syftet med forumet. (Tvärt om "min pappa är starkare än din pappa"-syndromet) (y)
Ok. PEX-A är en metod att förnäta HDPE. HDPE har molekylerna i extruderingsriktningen och molekylkedjorna är inte bundna till varandra. Innebär att det kan blir brott i längsled i HDPE rör, även om det i praktiken inte händer. PEX-A patentet färvärvades av Uponor (då Wirsbo) -69 från Engel (den Österikiska maskintillverkaren) och förnätningen sker med peroxid. De långa PE- molekyelrna binds ihop i sidled av tvärbindningar och får då unika egenskaper. T.ex. kan man köra flytande kväve i PEX. Livslängden är teoretiskt 100 år vid vanlig VVS eller mer. Gulnade rör, som man ser ibland, har INTE tappat sina egenskaper utan har samma hållfasthet som nya. (Har själv varit med att testa detta). För VVS finns flerlagers rör, där PEX är ett lager, där man lägger in aluminium eller lägger på andra lager för att minska gasgenomsläpp (syre, t.ex). Inom rörläggeri är det bestämmelser och godkännande som styr användningen, inom industrin gör vi betydligt mer med PEX. Ett punkterat rör, där materialet inte borrats bort utan trängts undan av en spik eller skruv kan läkas genom att man värmer röret till 130 grader. Det blir då genomskinligt. Röret ”läker” ihop och blir tätt. Är inte tillåtet inom VVS! Vill man ha ett flexrör i RiR som håller, kan man även göra det i PEX, dock lite annorlunda än medieröret. De blir då lite dyrare, men får extrema egenskaper, kan frysas med vätska i, bankas på med hammare osv. Men det får bli i framtiden. De krackade flexrören vi talat om, är feltillverkade eller är körda med lågmolekylär PE. F.ö. är PEX toltalt övelägset alla andra rörmaterial inom VVS, så länge man håller sig under 90 grader. Jag har använt allt från rör 5x1,5 till 60x5 och labbar fortfarande med PEX i allt möjligt.
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.