Jag tycker att på df10 så ser det ut att vara "tomma hål" som benen är nedstuckna i närmast den blåa "epcos" komponenten.

Om lödningarna ser OK ut på andra sidan så behöver det inte vara fel. Väldigt hypotetisk kan man tänka sig att det tomma hålet, gör att det saknas kontakt mellan över och undersida av hålet. Om punkterna på översidan också har ledningsmönster till någon annan komponent, så kan det sakna kontakt med DF10 om hålet inte är fyllt, även om lödningen på undersidan är OK

Oftast är det dock metalliserat på hålets väggar så att de två sidorna har kontakt med varandra även om det inte finns lödtenn i själva hålet.

Har du något att mäta med?
 
Ja men jag vet inte om det är avsett för ändamålet.
Tror du pratar om något mer avancerat ?
Det är en vanlig mätsticka . Se bild


så kanske behöver göra en investering?

Hällen är avstängd till 19.00 för att utesluta automatic time limit

En vanlig mätsticka för el, Steinel MasterCheck, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte tänka mig att det är någon tidsfunktion som har kickat in. Vilken konstruktör lägger in en funktion i hällen som blockerar den för användning i 10h?
Bered dig på att köpa en ny häll :cry:
 
E etompau skrev:
Kan inte tänka mig att det är någon tidsfunktion som har kickat in. Vilken konstruktör lägger in en funktion i hällen som blockerar den för användning i 10h?
Bered dig på att köpa en ny häll :cry:
H hempularen skrev:
Jag tycker att på df10 så ser det ut att vara "tomma hål" som benen är nedstuckna i närmast den blåa "epcos" komponenten. Jag håller med dig det är snålare med tenn mot övrigt . Jag tycker alla fyra benen är så. Jag skickar bild på baksidan(clos

Om lödningarna ser OK ut på andra sidan så behöver det inte vara fel. Väldigt hypotetisk kan man tänka sig att det tomma hålet, gör att det saknas kontakt mellan över och undersida av hålet. Om punkterna på översidan också har ledningsmönster till någon annan komponent, så kan det sakna kontakt med DF10 om hålet inte är fyllt, även om lödningen på undersidan är OK

Oftast är det dock metalliserat på hålets väggar så att de två sidorna har kontakt med varandra även om det inte finns lödtenn i själva hålet.

Har du något att mäta med?
Jag håller med om df10 upptill ser snålt ut med tenn fast på alla fyra ben
Så här ser den ut på baksidan (inringat)


Elektronikkort med inringat område som visar lödning för df10-kontakterna på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja du har väl rätt . Men det är så jag tolkar manualen från 1-10timmar. Som sagt jag tror inte själv på det men vill ändå kolla när jag ändå håller på
 
Spänningssätt hällen med locket av, knacka försiktigt med handtaget på en skruvmejsel på kretskorten och se om det händer något.
 
E etompau skrev:
Spänningssätt hällen med locket av, knacka försiktigt med handtaget på en skruvmejsel på kretskorten och se om det händer något.
Ursäkta jag förstår inte riktigt.
Menar du dra igång strömmen igen och sen knacka på kretskorten?
H hempularen skrev:
Jag tycker att på df10 så ser det ut att vara "tomma hål" som benen är nedstuckna i närmast den blåa "epcos" komponenten.

Om lödningarna ser OK ut på andra sidan så behöver det inte vara fel. Väldigt hypotetisk kan man tänka sig att det tomma hålet, gör att det saknas kontakt mellan över och undersida av hålet. Om punkterna på översidan också har ledningsmönster till någon annan komponent, så kan det sakna kontakt med DF10 om hålet inte är fyllt, även om lödningen på undersidan är OK

Oftast är det dock metalliserat på hålets väggar så att de två sidorna har kontakt med varandra även om det inte finns lödtenn i själva hålet.

Har du något att mäta med?
H hempularen skrev:
Jag tycker att på df10 så ser det ut att vara "tomma hål" som benen är nedstuckna i närmast den blåa "epcos" komponenten. Jag håller med dig det är snålare med tenn mot övrigt . Jag tycker alla fyra benen är så. Jag skickar bild på baksidan(clos

Om lödningarna ser OK ut på andra sidan så behöver det inte vara fel. Väldigt hypotetisk kan man tänka sig att det tomma hålet, gör att det saknas kontakt mellan över och undersida av hålet. Om punkterna på översidan också har ledningsmönster till någon annan komponent, så kan det sakna kontakt med DF10 om hålet inte är fyllt, även om lödningen på undersidan är OK

Oftast är det dock metalliserat på hålets väggar så att de två sidorna har kontakt med varandra även om det inte finns lödtenn i själva hålet.

Har du något att mäta med?
 
Ja om du känner att du kan göra detta på ett säkert sätt.
 
E etompau skrev:
Ja om du känner att du kan göra detta på ett säkert sätt.
Ska jag frigöra så alla sidor på båda kretskorten är tillgängliga?
 
B Batigol skrev:
Ska jag frigöra så alla sidor på båda kretskorten är tillgängliga?
Är det något särskilt på kretskortet du vill att jag ska knacka på ?
 
B Batigol skrev:
Ska jag frigöra så alla sidor på båda kretskorten är tillgängliga?
Nej, låt korten ligga på sina platser.
Knacka som sagt försiktigt med något isolerande material. Är det glapp så kanske du märker det på att displayen börjar fungera igen.
 
Ah förstår . Återkommer .. jag avbryter den där timelimit grejen då?
 
E etompau skrev:
Nej, låt korten ligga på sina platser.
Knacka som sagt försiktigt med något isolerande material. Är det glapp så kanske du märker det på att displayen börjar fungera igen.
Nej det var inget som märktes tyvärr
 
B Batigol skrev:
Nej det var inget som märktes tyvärr
OK. Det var ju surt. Har ej mer att komma med.
Spänning till styrkortet finns troligtvis då lysdioderna lyser. Kanske en ESD-skada (elektrostatisk urladdning) på processorn eller kraftig rippel på spänningarna, orsakat av dåliga elektrolytkondensatorer.
 
Du har en microprocessor där, jag skulle prova att knacka lite försiktigt på kristallen som sitter bredvid.

Känns som den aldrig riktigt kommer igång alternativt har tappat sin programvara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.