Det är från brandskydd mellan byggnader om 8m? Som man gjort praxis om minst 4,5m från tomtgräns. I moderna detaljplaner är däremot gränsen inte generell så står det inget är det ingen begränsning
 
4,5 m från tomtgräns är en rest från 1874 års Byggnadsstadga. Tanken är att friliggande hus ska ligga på 9 m avstånd från varandra. Tanken saknar vetenskapligt stöd, men ingen törs ta bort kravet. I Sverige får man bo i en grotta om man vill. Byggnormerna utgår från byggnadens användning.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Mitt garage är ca 3,8x10m

Funkar bra som förråd samt plats för Opel Astra med tillbehör
 
  • Vitgarage bredvid bostadshus med plats för fordon och förvaring vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
3.60 var mitt garage, inte 3.70 som jag skrev tidigare.
En bild säger väl allt. Det är 1 meter mellan bilen o moppen, jag kunde, även om det var lite trångt, kliva ur bilen när jag backat in den.
Garage med parkerad bil och moped visar ett trångt utrymme med 1 meter mellanrum och förvaringshyllor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Tack för all feedback !!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Felet som oftast görs vid smala garage, är att man sätter porten i mitten för det ska se symetriskt ut. Jag har ett 3.70 garage med porten dikt mot högra långsidan, kör man in bilen finns gott om plats att kliva ur trots hyllor och grejer utmed vänsterväggen.
Men då går det bara att kliva ur på ena sidan?
 
S Sjöbban skrev:
Men då går det bara att kliva ur på ena sidan?
Se hans bild ovan, där klev han ju ur på förarsidan och det är mer plats på passagerarsidan.
 
Jag håller på och mekar med bilen på bilden, det är därför den är backad in och lutar.
I vanliga fall kör jag in så nära väggen det går, ev passagerare får kliva ur innan.
Vill man på det måttet kunna kliva ur åt båda hållen enkelt, får man skippa förvaring helt utmed långväggarna.
 
Skissade ett litet snabbt förslag. Vad tycker ni ihopbyggt eller fristående?
Skiss av hus med sammanbyggt och fristående garage i två olika vyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser inte det hela utseendemässigt, bryr mig inte om sånt, men i min värd sitter garaget ihop med huset. Det är helt enkelt väldigt praktiskt och skönt.
 
  • Gilla
Sjöbban och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle absolut bygga ihop de, du får ett större garage till samma kostnad då det endast blir 3 väggar.
 
Om du kan bygg ihop dom. Jag fick köra fristående av detaljplanstekniska orsaker. Gärna en egen ingång direkt från hallen (inte tvättstugan)
 
Som herrarna ovan. Lätt bygga ihop. Är det entrén till huset man ser längst till höger på huvudbyggnaden? Blir ju utmärkt att då inne i hallen ha en dörr direkt till garaget. Du når då både bilen och förvaring etc där utan att behöva gå utomhus. Du kan verkligen bygga varmgarage, samma uppvärmning som i plattan till huvudbyggnaden.
 
Entrén är från andra sidan så ska vi bygga ihop kommer det att bli groventre genom tvättstugan.
Gaveln är dock bara ca 7 meter bred och ska det bli snyggt ska väll garageväggen isåfall gå en liten bit innanför? Vi kan ju inte då heller få plats med gästrummet. Eller kan man rita så garaget går förbi själva huset i vinkel?
 
Redigerat:
Såhär tycker jag en bra entre/garage kombo skulle kunna vara. Och hålla tvättstugan skild från groventre, jag vill inte ha in onödig skit i tvättstugan.
Skiss av en husplan med separata entré och garage samt markerad tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.