HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Handlar det inte bara om att flytta resonansfrekvensen ? Liggunderlagen kanske räcker för det.
Liggunderlaget tillför både försumbar styvhet (som skulle öka resonansfrekvensen) och massa (som skulle sänka egenfrekvensen). Det blir inte heller någon vidare koppling med tejp och klammer. Så jag vill hävda att det inte ändrar något.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Liggunderlaget tillför både försumbar styvhet (som skulle öka resonansfrekvensen) och massa (som skulle sänka egenfrekvensen). Det blir inte heller någon vidare koppling med tejp och klammer. Så jag vill hävda att det inte ändrar något.
Kan så vara, men allt handlar ju också om vilka frekvenser det handlar om. Förstår att ett liggunderlag inte kan mäta sig med en dämpmatta för motorhuvar, men det är också frågan om Q-värde i resonansen. Det är också t.ex. betydligt tystare ( för höga frekvenser ) under sängtäcket än om man sticker ut huvudet, trots sängtäckets ringa vikt.
Ibland kan ju även placeringen av ljudkällan ( frysskåpet ) i kaviteten, ha betydelse.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan så vara, men allt handlar ju också om vilka frekvenser det handlar om. Förstår att ett liggunderlag inte kan mäta sig med en dämpmatta för motorhuvar, men det är också frågan om Q-värde i resonansen. Det är också t.ex. betydligt tystare ( för höga frekvenser ) under sängtäcket än om man sticker ut huvudet, trots sängtäckets ringa vikt.
Ibland kan ju även placeringen av ljudkällan ( frysskåpet ) i kaviteten, ha betydelse.
Med Q-värde gissar jag att du menar dämpningen. Den ändras nog väldigt lite med liggunderlaget. Kanske något om den vore hellimmad mot ytorna.

Ett sängtäcke som reducerar ljud effektivt är typiskt ett som är ganska tungt. Att dra ett liggunderlag över sig när frugan snarkar skulle nog inte hjälp så bra.

Helt riktigt att placeringen av källan kan ha stor betydelse. Men den är väl samma som tidigare om jag fattar det rätt. Ett sådant utrymme brukar ju inte vara mycket större än frysen så placeringen blir ganska låst.
 
A
Så här gjorde man förr med electroluxskåpen det gör en verklig skillnad
 
Ja hjälper det så är det ju alldeles utmärkt. Har svårt att få ihop hur bara.
 
Ja alltså detta har gjort all skillnad i världen. Det är helt tyst på ovanvåningen och att sitta i vardagsrummet är nu görbart utan att bli störd. Förr kunde ingen som lyssnat vistas på andra våningen när kompressorn gick igång. Nu hörs den inte.

Denna idé kom ganska naturligt då i mitt felsökande öppnade skåpsluckan ovanför frysen och märkte att oljudet bara vällde ut från skåpet med luckan öppen. Så pass att frugan stod i sovrummet och ropade varje gång luckan öppnades, så mycket lät det.

Så tanken att isolera runt och ovan kom ganska naturligt då min gissning är att boxen blev en baslåda som spred ut ljud i väggarna.

Mattan jag köpte var en ren gissning och materialet visade sig vara extremt lämpat för dåvt brummande ljud.

Om någon undrar var det denna: https://www.jula.se/catalog/fritid/.../sitt-liggunderlag/liggunderlag-771063/#tab02
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Med Q-värde gissar jag att du menar dämpningen. Den ändras nog väldigt lite med liggunderlaget. Kanske något om den vore hellimmad mot ytorna.

Ett sängtäcke som reducerar ljud effektivt är typiskt ett som är ganska tungt. Att dra ett liggunderlag över sig när frugan snarkar skulle nog inte hjälp så bra.

Helt riktigt att placeringen av källan kan ha stor betydelse. Men den är väl samma som tidigare om jag fattar det rätt. Ett sådant utrymme brukar ju inte vara mycket större än frysen så placeringen blir ganska låst.
Utrymmet hade cirka 1.5 cm på varsin sida med frysen i. Vi fick mittenbrädan bortkapad i hopp om att det skull hjälpa så därmed frigjordes mycket utrymme så nu finns det mycket mer utrymme för kyl och frys. Ovanskåpet vid kyl och frys har cirka 8 cm fri höjd där värme kommer ut utöver siorna. Frys och kyl har vi även flyttat fram cirka 4 cm för att ge mer distans från mattan. Kännt på den hela kvällen och ingen större värme bildas på mattan, ljummet som värst precis som väggen kändes före mattan med.
 
P Patrik_k skrev:
Gummifötter hjälpte inget alls. Åkte till Jula och köpte två sittunderlägg på 8mm av skumgummi-aktigt material. Klädde baksida undersida samt ovansida. Fäst med mattejp och klamrar på det. Notera att fotona togs innan jag satte klammer. Sitter inte så slappt som på bilderna.
Ser att liggunderlaget täpper igen slitsen till överskåpet, där eluttaget sitter. Jag skulle ta upp ett par hål där för luftcirkulationens skull...
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Ser att liggunderlaget täpper igen slitsen till överskåpet, där eluttaget sitter. Jag skulle ta upp ett par hål där för luftcirkulationens skull...
Tack för tips! Jag ska fixa det.
 
Jag dämpade bakom kyl och frys med de mattor från biltema du länkat till. Helt tyst. Nu har jag iofs inte provat utan mattorna då jag gjorde detta i samband med renovering av kök och utbyte av vitvaror .
Med de gamla köksskåpen och vitvarorna upplevde vi brum i sovrummet bakom köket (väggen där kyl och frys står ). Kan i mitt fall bero på tystare vitvaror och andra köksskåp än innan renoveringen också, men mattorna kostade inte mycket och det fanns plats för dem.
 
Där jag markerat skall det sitta distanser så frysen inte skjuts för långt in. Känns ännu viktigare nu när isoleringen är där.
Utrymme bakom frysskåp med påmonterade distanser för att förhindra för djup inskjutning och förbättra ventilationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R RoBo skrev:
Där jag markerat skall det sitta distanser så frysen inte skjuts för långt in. Känns ännu viktigare nu när isoleringen är där.
[bild]
Tack för tipset! Distanser har aldrig suttit där kan jag meddela. Just nu är det så pass mycket distans bakom att du får in en knytnäve bakom.

Vad är största risken, tror ej det kan ta fyr och börja brinna direkt då ingen del av elementet blev så pass varm?
 
Om du klär in underlagen med folie minskar du brandrisken men det kanske även ger sämre ljuddämpning?

Följer tråden noga, ska testa samma när jag får höra det slutliga resultatet
 
Distanserna följer med både kyl och frys, är vita plastbitar ca 20x50 mm som trycks in i spåret där jag markerat. Även om du har avstånd nu så hindrar dessa att frysen trycks in av misstag.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Om du klär in underlagen med folie minskar du brandrisken men det kanske även ger sämre ljuddämpning?

Följer tråden noga, ska testa samma när jag får höra det slutliga resultatet
Ser dock ingen risk för brand såvida inte någon annan vet bättre?

Resultatet är att allt dåvt brummande är borta. Dock hör man kompressorn jobba som man gör på en frys. Men inget som sprider sig vidare iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.