5
P Patrik_k skrev:
Tänkte göra detta i samband med att jag isolerar hela boxen.
Tänkte mest att du kunde ringa in om ljudet fortplantar sig från fötterna å ner i golvet eller om det i annat fall då kommer från sidorna eller bakifrån
 
5
Lägg dem direkt under fötterna, annars kommer ju plastmattan upp en bit från golvet, känns som den skulle bli deformerad då med å risk för att du får ett fall bakåt istället för att den är plan :)

(Är förvisso en kant på mattan bakåt men ändå)
 
Okej!

Testar detta imorgon, återkommer med svar!
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
P Patrik_k skrev:
Okej då testar jag det först. Funkar dessa?

[länk]

Skall dom placeras på plastmattan och frysen på eller ska jag försöka få in dom under mattan för bäst effekt?
Testa! Är du ändå på Jula så köp några andra alternativ också, det är ju inte så himla dyra saker. Behöver inte vara gjorda för ändamålet. Dörrstoppar eller handtagsbuffert kan funka. Ännu hellre om du hittar gummimatta typ 5 mm tjock. Så kan du laborera med ett eller flera lager.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Att försöka isolera hela boxen, kan vara vanskligt. Det kan vara så att det
" friluftutrymme", som finns, måste finnas där , för en riktig funktion av skåpen.
 
  • Gilla
Patrik_k
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att försöka isolera hela boxen, kan vara vanskligt. Det kan vara så att det
" friluftutrymme", som finns, måste finnas där , för en riktig funktion av skåpen.
tack för input.. jag det är detta jag är lite orolig för, därför funderar jag även på om jag skulle isolera baksidan av väggen i nedre regionen där kompressorn jobbar? finns ganska tunna plattor att köpa, och för min del gör det inget som frysen sticker ut lite ur skåpet bara jag får tyst på skräpet
 
Okej, då var det gjort!

Gummifötter hjälpte inget alls. Åkte till Jula och köpte två sittunderlägg på 8mm av skumgummi-aktigt material. Klädde baksida undersida samt ovansida. Fäst med mattejp och klamrar på det. Notera att fotona togs innan jag satte klammer. Sitter inte så slappt som på bilderna.

Nedre del vid kompressor har ett extra lager där kompressorn är.

Resultatet är att allt oljud på ovanvåning ör borta samt mycket av det i varsagsrummet. Funderade på att isolera bakom kyl med men vill inte tänja gränsen för luftflödet.

Frysen har ett bra avstånd från isoleringen baktill så borde inte vara ridk för brand?
 
  • Kylskåp klätt med skumgummi-aktigt isoleringsmaterial, mattejp och klamrar syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått skumgummi-liknande material som klär en apparat för att dämpa vibrationer och ljud, fastsatt med mattejpad innan klamring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skumgummi-aktigt isoleringsmaterial installerat runt en apparat för att minska ljudöverföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skumgummiisolering klädd med tejp mot buller, fotad innan klammer fästs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Om det är så att du får ljud ut i huset skulle inte jag göra en sådan lösning när det är nybyggt.
De skulle få ordna opp.
 
Låter otroligt konstigt! Vi har Bosch, men allt för väl samma...skit, vi har liknade inbyggnad samt överskåp samma som köket, hör knappt att kompressorn startar, ändå har vi vardagsrum/kök väldigt öppet.

Men många människor är otroligt lättstörda också, vissa dör av ljudet från en luftvärmepump eller dyligt.

Vad säger husbyggaren och Vitvarumekkaren?
 
A
Kan vara så att det blir resonans ungefär som i en baslåda.
 
Erik_Hansson skrev:
Kan vara så att det blir resonans ungefär som i en baslåda.
Exakt detta är det, skåpet blir en baslåda och drivdonet i baslådan är kompressorn.

Dom som byggt huset har väll vart hjälpsamma men allt tar sån jävla tid för dom plus att dom inte finner det så konstigt.

Så jag tog tag i skiten själv. Kommer dock kräva ersättning för material av dom.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter otroligt konstigt! Vi har Bosch, men allt för väl samma...skit, vi har liknade inbyggnad samt överskåp samma som köket, hör knappt att kompressorn startar, ändå har vi vardagsrum/kök väldigt öppet.

Men många människor är otroligt lättstörda också, vissa dör av ljudet från en luftvärmepump eller dyligt.

Vad säger husbyggaren och Vitvarumekkaren?
Erik_Hansson skrev:
Kan vara så att det blir resonans ungefär som i en baslåda.

Siemens bytte kompressor och sa att det låter som det ska och att det är en baslåda den står i därav ljudet.
 
Bra med förbättring. Det låter dock helt osannolikt att ett liggunderlag ska ge någon märkbar effekt. Man sätter feta mattor om man vill äta ljud på det sättet. Skulle nästan tro att det är en tillfällighet och att det är flyttande av frysen fram och tillbaka som har gjort att något blivit annorlunda och bättre. Hör själv att jag låter dryg :)
 
Handlar det inte bara om att flytta resonansfrekvensen ? Liggunderlagen kanske räcker för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.