Hej,
Vi kommer gräva ner 2x300M kollektorslang till våren och jag sitter och funderar på vilket installationssätt som blir bäst.
Det är förberett med 2st 110mm "flexslangar" till pannrummet där VPn kommer stå.

Det hade varit väldigt smidigt (och är lockande) att skarva tillopp och retur utanför huset så man kunde lägga en kollektorslang (med isolering) i vardera "flexslang". Jag har läst åtskilliga trådar både här och på andra forum och förstått att den säkraste skarvningen svetsas, men att det även fungerar med buelco/vatette skarvar.
Är det så fortfarande?
De buelco kopplingar jag sett verkar vara avsedda för PEM (3,7mm gods mot 2,4mm i kollektorslangen).

Vad behöver man för verktyg för att svetsa ihop de skarvstycken man kan köpa, och är de generellt avsedda för kollektorslangar eller är de avsedda för PEM-slang som har tjockare gods? Om någon sitter på information om hur man svetsar så dela gärna den :)

Det andra alternativet är att dra in 2x tillopp och 2x retur i "flexslangarna" och isolera det ena röret och sen skumma "flexslangarna", men det känns inte riktigt bra. (Får inte plats med båda slangarna isolerade)
Och om man nu gör det, finns det någon bra koppling så man kan gå med 90gr böj på ena röret och en T-koppling på andra och sen reducera till 28mm gärna allt i samma T-rör, men jag har kollar runt på diverse butiker (Rinkabyrör bland annat) men hittar inte riktigt någon bra lösning.

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor.

Mvh
 
Redigerat:
J
Du ska dra in slangarna i huset och skarva över till koppar där , genom väggen träs armaflex på som går ut ca 1,5 meter , armaflexen är 2 meter ( går utmärkt att sätta ett avloppsrör som genomförning , att det ska vara isolering genom vägg och utanför är för att om du hamnar på minusgrader ska inte det bli tjäle i grundmuren
 
Tack för att du tog dig tid att svara, men det var inte riktigt svar på någon av mina frågor kände jag.
Jag förstår principerna, men under rådande omständighet står jag inför ett par val enligt ovan.

Mvh
 
J
Hänger inte riktigt med , är det två kollektorslangar ( blir 2X då genomgång ) som du vill gå in genom väggen i en en annan slang då
 
"Flexslang" är nån sorts gul korrugerad böjlig plastslang, vet inte vad den rätta benämningen är på den.
Två såna har vi och de är ca 6-8 meter långa och ligger förlagda från pannrummet (som ligger ca 30cm ovan mark) ut utanför huset där de ligger ca 1 meter under mark.

I dessa hade vi tänkt dra in varsin 40mm kollektorslang (dvs en slinga) men då vårt behov översteg maxlängd på en slinga fick vi dela upp det i två slingor, därav problemet eftersom vi inte får plats (på ett bra sätt) med 2st 40mm slangar plis isolering.

Så jag skulle vilja skarva båda inkommande ändarna på kollektorslangarna med en 90gr böj och sen en T-koppling i mitten som jag sen gick med isolerad in i den gula "flexslangen" och väl inne i huset gick jag från 40mm plast till 28mm koppar.
 
J
Det går att skarva ihop 2 till en på utsidan , nu till problem som kan bli och vara , det flöde som ska gå i kol-slangarna blir inte riktigt lika , det ska sitta flödesmätare på varje , det har med att göra om det i en går mindre så kommer det att vara olika temp och då kan flödet gå direkt olika . Det blir snett i upptagning värme , normalt har man en fördelningsbrunn med mätarna i , samt för att kunna kolla så ingen läcka blir i skarvar . Det blir även mera vinklar ( finns inga Y-kopplingar ) för flödet att gå i det ökar motståndet .
Men har du möjlighet att lägga tur i en och retur i en och och skumma så går det , tänk på att hålet genom grunden ska luta lite neråt om kondens blir så rinner det ut , du kan isolera din flexslangar på utsidan och in mot grunden med isolerskivor , inte rena cellplats , dom dra vatten , men finns spec markskivor
 
Om slangarna är lika långa och skarvarna är likadana (fast spegelvända då såklart) så borde väl inte flödet bli olika/ojämnt?
Och det borde väl inte spela någon roll om skarven är på utsidan eller på insidan, eller tänker jag fel?
Även om det är ett plus om man skarvar ute (40mm stora skarvar) än inne (smalare skarvar).

Så som jag tänker så blir det ju inte mer (eller mindre heller för den delen) vinklar, beroende på vilka av alternativen jag står inför som jag väljer.
Men jag förstår att det blir fler vinklar än om man hade haft en slinga bara, det säger ju sig själv :)
Men med tanke på att de som har borror har 90gr böjar så kan det ju inte vara hela världen känner jag.
Har du koll på hur flödet och hur mycket det begränsas av olika böjar och vad det får för konsekvenser?

Vad menar du med det sista du skrev, lägga tillopp i en och retur i en och sen skumma?
Är det klokt?
 
Såhär tänker jag, om bilden underlättar något.

Handritad skiss av byggdetaljer med måttangivelser och pilmarkering för tillopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
X xLnT skrev:
lägga tillopp i en och retur i en och sen skumma?
Att lägga 2 returer i en flex och 2 tillopp i en flex , så dom ligger horrisentalt i flexen det har ingen betydelse att göra så , kort sträcka kan inte påverka varandra och skumma så det kommer ut på nivå med ytterväggen , dom kan då kopplas ihop direkt med koppar på insidan , vrida lite på anslutningarna och använda vinklar som passar
 
Vad ser du för fördel med att göra som du förespråkar kontra det alternativet som känns mest lockande för mig (svetsa skarvarna utanför och dra in en tillopp och en retur i varsin "flexslang")?

Vilka kopplingar rekommenderar du för att koppla ihop 2xtillopp/retur och gå över i koppar på insidan?
 
Lägg T rören "växlade" så att det blir rakt lopp i ena änden och vinkel i andra. Då blir flödesmotståndet mer lika i slingorna.
Sen hade jag gjort allt jag kunnat för att få skarvarna åtkomliga inomhus istället för i marken, men är det omöjligt så är det.
 
@MagHam precis så jag tänkt göra (det jag menade med spegelvänt ovan).
Det är inte omöjligt, men jag kan tänka mig att det är jäkligt meckigt att försöka dra igenom en isolerad och en oisolerad slang och sen försöka få ner skum där.
Kanske inte spelar någon större roll om det blir lite isbildning nånstans i "flexslangen", det kommer ju vara omöjligt att få skummet att sluta tätt hela vägen längs den ena slangen.

Jag tycker att det blir mindre bökigt inne i pannrummet sen också, men det är ju frågan om det väger upp att ha skarv ute :)

Ingen som har koll på vad som behövs för att svetsa skarvarna, kan man hyra utrustning eller måste man köpa in tjänsten?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Såhär tänker jag, om bilden underlättar något.

[bild]
Så hade jag med gjort. Men jag hade satt flödesmätare och ventiler på båda slingorna så att man kan justera in flödet så att det blir lika över båda slingorna. De kopplingarna och mätarna hade jag satt i någon form av brunn så att de är åtkomliga.

Gällande kopplingarna så anser jag att stumsvets är det säkraste, elektromuffsvets det näst bästa, i tredje hand Beulco-kopplingar och som fjärdealternativ PRK-kopplingar.

Har du inte erfarenhet av att svetsa plast sedan tidigare bör du inte göra detta. Då är Beulco en fullgod ersättare.
 
N NoOne2k skrev:
Så hade jag med gjort. Men jag hade satt flödesmätare och ventiler på båda slingorna så att man kan justera in flödet så att det blir lika över båda slingorna. De kopplingarna och mätarna hade jag satt i någon form av brunn så att de är åtkomliga.

Gällande kopplingarna så anser jag att stumsvets är det säkraste, elektromuffsvets det näst bästa, i tredje hand Beulco-kopplingar och som fjärdealternativ PRK-kopplingar.

Har du inte erfarenhet av att svetsa plast sedan tidigare bör du inte göra detta. Då är Beulco en fullgod ersättare.
Vart hittar jag buelco kopplingar för 40x2,4?
Hade velat slippa brunn, då börjar det dra iväg, även om jag förstår och tycker som du :)
 
J
Det är 20år sen jag drog in mina slangar , har 3 st 100 metershål och kopplade ihop dom med en koppling för PEM , kommer inte ihåg fabrikat men fick byta plastpluggen som slås i in slangen , har för mig att att den var svart och byte till en grön för att passa i kol-slangen ( den är lite tunnar gods i mot PEM ) och övergång till 40 koppar allt är kopplat med kulventiler på varje , hade lite tur fick ett bra pris på 3 st flödesmätare , och sedan har jag 40 koppar fram till VP och dom håller än i dag tätt ( ska dras rätt häftigt ) .
Altt är relativt vad man vill ha , detta har fungerat perfekt för mig , klart det går att svetsa , det ska vara en svets för det och går att hyra , men man brukar säga helst inga skarvar i backen , vilken effekt ska du ha på VP och vad är förväntade temperaturer
på den kalla sidan ,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.