Mikael_L
optimum optimum skrev:
Kanske är en nyhet för dig men elbilens tillverkning och framställning av batterier är en skitig miljöbelastande process. Även om det inte ryker bakom bilen har den redan före den köps bidragit till betydande miljöbelastning.

Men du kanske inte tror på sådant?
Medan tillverkningen utav förbränningsmotorer är en ren och fin process som bara förbättrar jorden på alla sätt och vis, likaså alla oljor, glykol och filter osv som vi ständigt ska byta...?
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Medan tillverkningen utav förbränningsmotorer är en ren och fin process som bara förbättrar jorden på alla sätt och vis, likaså alla oljor, glykol och filter osv som vi ständigt ska byta...?
Ja i de förhållanden du tar upp så är den enormt mycket renare.

Rekommenderar dig att läsa lite om utvinning av kobolt och litium.
Min bil går enkelt att smälta ner och använda till nya bilar medans batterier till dina favoritbilar går till slutförvar.

Har du ens varit inne i en fabrik som tillverkar Volvo?
Jag har arbetat på sådana i många år.

Har du varit i Kina och sett hur man behandlar miljön där?
Det förlovade landet där batterier till dina "miljöbil" tillverkas.

Tillverkning av kobolt är skitigt
 
Mikael_L
Går det inte att återvinna metallerna i ett batteri?
 
Nej då, de läggs i sluten förvaring djupt ner i berggrunden :thinking:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jo det går utmärkt att återvinna batterier. Vet inte om någon byggt en storskalig anläggning för det ännu.
 
optimum
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jo det går utmärkt att återvinna batterier. Vet inte om någon byggt en storskalig anläggning för det ännu.

Finns inte då det inte är lönsamt.
Du får gärna överbevisa då det skulle glädja mig om man återvinner dessa mineraler och gör det till en hållbar lösning.

Slutförvar, nej tack.
 
Att det inte varit lönsamt beror väl snarare på att det inte funnits någon större omsättning på elbilar. Den lilla gnutta som finns i en mobil räcker förmodligen inte.
 
@optimum, givet ditt nick har du en vansinnigt negativ inställning till världen. Det är möjligt att du i en statisk värld i någon enskild punkt i den här frågan har rätt och beskriver en optimal hantering av verkligheten, men världen är inte statisk.

Petroleumindustrin är djupt problematisk, att kunna ersätta dess värdefulla varor med något annat är viktigt såväl för miljön som för de hundratals miljoner människor som lever i förtryck i petroleumdiktaturer.

Det betyder förstås inte att andra produkter är problemfria, men målet är att ersätta det befintliga, problematiska, med något bättre.

Jag misstänker, återigen utifrån ditt nick, att det är något du också eftersträvar. Då ankommer det faktiskt även på dig att diskutera något mer konstruktivt.

Tar vi batteriåtervinning som exempel finns populärvetenskapliga beskrivningar av studier om detta bara en enkel googling bort. Vill du på riktigt diskutera detta vore en kritik av tillkortakommandet av dessa experiment avsevärt mer intressant än dina korta inlägg om att det alls inte görs. För fortsätter du på det senare spåret kommer du snart bara få svar där du avfärdas och drivs med av slaget att vi kanske kan slutförvara använda batterikomponenter i bergrum.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Att det inte varit lönsamt beror väl snarare på att det inte funnits någon större omsättning på elbilar. Den lilla gnutta som finns i en mobil räcker förmodligen inte.
Ett tänkbart alternativ men borde det inte byggts upp återvinningsmöjligheter för elbilars batterier
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@optimum, givet ditt nick har du en vansinnigt negativ inställning till världen. Det är möjligt att du i en statisk värld i någon enskild punkt i den här frågan har rätt och beskriver en optimal hantering av verkligheten, men världen är inte statisk.

Petroleumindustrin är djupt problematisk, att kunna ersätta dess värdefulla varor med något annat är viktigt såväl för miljön som för de hundratals miljoner människor som lever i förtryck i petroleumdiktaturer.

Det betyder förstås inte att andra produkter är problemfria, men målet är att ersätta det befintliga, problematiska, med något bättre.

Jag misstänker, återigen utifrån ditt nick, att det är något du också eftersträvar. Då ankommer det faktiskt även på dig att diskutera något mer konstruktivt.

Tar vi batteriåtervinning som exempel finns populärvetenskapliga beskrivningar av studier om detta bara en enkel googling bort. Vill du på riktigt diskutera detta vore en kritik av tillkortakommandet av dessa experiment avsevärt mer intressant än dina korta inlägg om att det alls inte görs. För fortsätter du på det senare spåret kommer du snart bara få svar där du avfärdas och drivs med av slaget att vi kanske kan slutförvara använda batterikomponenter i bergrum.
Kul att mitt nick retar dig. Då har jag uppnått något med det också.
Min syn på världen är mycket klar och tydlig och du vet inte ett skit om mig så lägg ner de försöken till misskreditering.

Jag anser fortfarande att det är för tidigt att köpa elbil, om vi kanske ska hålla oss till tråden istället för att sprida skit om andra medlemmar här på forumet.

Vad anser du om att köpa en elbil nu?
Eller har du redan köpt en sådan?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Petroleumindustrin är djupt problematisk, att kunna ersätta dess värdefulla varor med något annat är viktigt såväl för miljön som för de hundratals miljoner människor som lever i förtryck i petroleumdiktaturer.
Men nu är ju grejen att en förbränningsmotor faktiskt kan köras på biobränslen.
 
optimum optimum skrev:
Jag anser fortfarande att det är för tidigt att köpa elbil,
Det kan man tycka. Men nu är det ju inte så produktutveckling fungerar. Utan kunder, ingen utveckling.

Även om elbilar i en livscykelsanalys är ett sämre miljöalternativ i dagsläget så krävs det en omställningen. Den omställningen kommer inte att ske utan pionjärer som tar första steget och köper elbilar, även om teknik och infrastruktur inte är fullt utvecklat.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Kul att mitt nick retar dig.
Nicket gillar jag. I övrigt, meh.

optimum optimum skrev:
Vad anser du om att köpa en elbil nu?
Eller har du redan köpt en sådan?
För min del är det för tidigt då jag tycker att de är för dyra och jag vill ha dragkrok, vilket alltjämnt är svårt att få. Givet prisutvecklingen och subventionsläget skulle det förvåna mig mycket om inte nästa bil blir en ren elbil, men då pratar vi sannolikt år 2021.
 
N Nerre skrev:
Men nu är ju grejen att en förbränningsmotor faktiskt kan köras på biobränslen.
Ja, men hur ser skalbarheten ut på det? Misstänker att rätt stora delar av världens odlingsbara mark skulle användas till att odla grödor för fordonsbränslen, vare sig det är etanol, biogas eller något annat.

Men visst, det kan finnas bättre alternativ än elmotorer i framtiden, det utesluter jag inte alls.
 
M Myckling skrev:
Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Hur ser ditt körmönster ut? Vardagar, helger, semestrar?
 
Elmotorn blir nog kvar, men driven av bränslecell.

Det är ALLTID för tidigt för allt, nångång måste man kliva på, för det kommer alltid nåt nytt/nyare.

Hade nästan tänkt klicka på köp för E-niron, men enligt Kia handlare så kostade den med Koreapengar 375’, så Kia Swe trodde strax under 400’ minus -60’, men priset vart 429’ för enklaste modellen, vill ha det bättre paketet, vinterhjul tillkommer, då vart den för dyr, men ändå AS sugen...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.