1 447 561 läst · 23 924 svar
1448k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medan tillverkningen utav förbränningsmotorer är en ren och fin process som bara förbättrar jorden på alla sätt och vis, likaså alla oljor, glykol och filter osv som vi ständigt ska byta...?optimum skrev:
Ja i de förhållanden du tar upp så är den enormt mycket renare.Mikael_L skrev:
Rekommenderar dig att läsa lite om utvinning av kobolt och litium.
Min bil går enkelt att smälta ner och använda till nya bilar medans batterier till dina favoritbilar går till slutförvar.
Har du ens varit inne i en fabrik som tillverkar Volvo?
Jag har arbetat på sådana i många år.
Har du varit i Kina och sett hur man behandlar miljön där?
Det förlovade landet där batterier till dina "miljöbil" tillverkas.
Tillverkning av kobolt är skitigt
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Nej då, de läggs i sluten förvaring djupt ner i berggrunden
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
Jo det går utmärkt att återvinna batterier. Vet inte om någon byggt en storskalig anläggning för det ännu.
Johannes Carlsson skrev:
Finns inte då det inte är lönsamt.
Du får gärna överbevisa då det skulle glädja mig om man återvinner dessa mineraler och gör det till en hållbar lösning.
Slutförvar, nej tack.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
@optimum, givet ditt nick har du en vansinnigt negativ inställning till världen. Det är möjligt att du i en statisk värld i någon enskild punkt i den här frågan har rätt och beskriver en optimal hantering av verkligheten, men världen är inte statisk.
Petroleumindustrin är djupt problematisk, att kunna ersätta dess värdefulla varor med något annat är viktigt såväl för miljön som för de hundratals miljoner människor som lever i förtryck i petroleumdiktaturer.
Det betyder förstås inte att andra produkter är problemfria, men målet är att ersätta det befintliga, problematiska, med något bättre.
Jag misstänker, återigen utifrån ditt nick, att det är något du också eftersträvar. Då ankommer det faktiskt även på dig att diskutera något mer konstruktivt.
Tar vi batteriåtervinning som exempel finns populärvetenskapliga beskrivningar av studier om detta bara en enkel googling bort. Vill du på riktigt diskutera detta vore en kritik av tillkortakommandet av dessa experiment avsevärt mer intressant än dina korta inlägg om att det alls inte görs. För fortsätter du på det senare spåret kommer du snart bara få svar där du avfärdas och drivs med av slaget att vi kanske kan slutförvara använda batterikomponenter i bergrum.
Petroleumindustrin är djupt problematisk, att kunna ersätta dess värdefulla varor med något annat är viktigt såväl för miljön som för de hundratals miljoner människor som lever i förtryck i petroleumdiktaturer.
Det betyder förstås inte att andra produkter är problemfria, men målet är att ersätta det befintliga, problematiska, med något bättre.
Jag misstänker, återigen utifrån ditt nick, att det är något du också eftersträvar. Då ankommer det faktiskt även på dig att diskutera något mer konstruktivt.
Tar vi batteriåtervinning som exempel finns populärvetenskapliga beskrivningar av studier om detta bara en enkel googling bort. Vill du på riktigt diskutera detta vore en kritik av tillkortakommandet av dessa experiment avsevärt mer intressant än dina korta inlägg om att det alls inte görs. För fortsätter du på det senare spåret kommer du snart bara få svar där du avfärdas och drivs med av slaget att vi kanske kan slutförvara använda batterikomponenter i bergrum.
Ett tänkbart alternativ men borde det inte byggts upp återvinningsmöjligheter för elbilars batterierNyfniken skrev:
Kul att mitt nick retar dig. Då har jag uppnått något med det också.Nötegårdsgubben skrev:@optimum, givet ditt nick har du en vansinnigt negativ inställning till världen. Det är möjligt att du i en statisk värld i någon enskild punkt i den här frågan har rätt och beskriver en optimal hantering av verkligheten, men världen är inte statisk.
Petroleumindustrin är djupt problematisk, att kunna ersätta dess värdefulla varor med något annat är viktigt såväl för miljön som för de hundratals miljoner människor som lever i förtryck i petroleumdiktaturer.
Det betyder förstås inte att andra produkter är problemfria, men målet är att ersätta det befintliga, problematiska, med något bättre.
Jag misstänker, återigen utifrån ditt nick, att det är något du också eftersträvar. Då ankommer det faktiskt även på dig att diskutera något mer konstruktivt.
Tar vi batteriåtervinning som exempel finns populärvetenskapliga beskrivningar av studier om detta bara en enkel googling bort. Vill du på riktigt diskutera detta vore en kritik av tillkortakommandet av dessa experiment avsevärt mer intressant än dina korta inlägg om att det alls inte görs. För fortsätter du på det senare spåret kommer du snart bara få svar där du avfärdas och drivs med av slaget att vi kanske kan slutförvara använda batterikomponenter i bergrum.
Min syn på världen är mycket klar och tydlig och du vet inte ett skit om mig så lägg ner de försöken till misskreditering.
Jag anser fortfarande att det är för tidigt att köpa elbil, om vi kanske ska hålla oss till tråden istället för att sprida skit om andra medlemmar här på forumet.
Vad anser du om att köpa en elbil nu?
Eller har du redan köpt en sådan?
Men nu är ju grejen att en förbränningsmotor faktiskt kan köras på biobränslen.Nötegårdsgubben skrev:
Det kan man tycka. Men nu är det ju inte så produktutveckling fungerar. Utan kunder, ingen utveckling.optimum skrev:
Även om elbilar i en livscykelsanalys är ett sämre miljöalternativ i dagsläget så krävs det en omställningen. Den omställningen kommer inte att ske utan pionjärer som tar första steget och köper elbilar, även om teknik och infrastruktur inte är fullt utvecklat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Nicket gillar jag. I övrigt, meh.optimum skrev:
För min del är det för tidigt då jag tycker att de är för dyra och jag vill ha dragkrok, vilket alltjämnt är svårt att få. Givet prisutvecklingen och subventionsläget skulle det förvåna mig mycket om inte nästa bil blir en ren elbil, men då pratar vi sannolikt år 2021.optimum skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Ja, men hur ser skalbarheten ut på det? Misstänker att rätt stora delar av världens odlingsbara mark skulle användas till att odla grödor för fordonsbränslen, vare sig det är etanol, biogas eller något annat.N Nerre skrev:
Men visst, det kan finnas bättre alternativ än elmotorer i framtiden, det utesluter jag inte alls.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Elmotorn blir nog kvar, men driven av bränslecell.
Det är ALLTID för tidigt för allt, nångång måste man kliva på, för det kommer alltid nåt nytt/nyare.
Hade nästan tänkt klicka på köp för E-niron, men enligt Kia handlare så kostade den med Koreapengar 375’, så Kia Swe trodde strax under 400’ minus -60’, men priset vart 429’ för enklaste modellen, vill ha det bättre paketet, vinterhjul tillkommer, då vart den för dyr, men ändå AS sugen...
Det är ALLTID för tidigt för allt, nångång måste man kliva på, för det kommer alltid nåt nytt/nyare.
Hade nästan tänkt klicka på köp för E-niron, men enligt Kia handlare så kostade den med Koreapengar 375’, så Kia Swe trodde strax under 400’ minus -60’, men priset vart 429’ för enklaste modellen, vill ha det bättre paketet, vinterhjul tillkommer, då vart den för dyr, men ändå AS sugen...