Har haft elpatronen blockerad i många år, tycker Niben lever sate redan vid 60Hz, tror att vår Nibe 750 är på sista versen, kompressorn börjar låta illa, det är Ej motorkuddarna.

Fläkten förreglar kompressorn, lägre fläkt/mindre frekvens på kompressorn.
 
Enligt OVK-protokollet står det att frånluftfläkt inställd på 65% och tillluftfläkt på 70%, säger det er nåt?
 
A
Nej . Står det något om flöden?
 
Flödet går att läsa i menyn på 750.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Flödet går att läsa i menyn på 750.
När det gäller mina fläktar så är dom riktigt inställda. Sam 40 ger inte lika mycket som VP fläkt. Jag har ett uppmätt undertryck.
Dina fläktar verkar bra inställda nästan samma som jag. Låter som det då är lyhört i ditt hus om du hör det i andra rum.
 
Snailman
B Bygga2018 skrev:
Hej,

Vi har nyligen byggt nytt med F750+SAM 40 på ca 160 kvm, enplanshus. Just nu vet jag inte hur mycket SAM 40 kommer att öka på energikonsumtionen men det verkar som att fläkten kommer att få jobba hårt under minus grader. Vilket vi nu redan fått erfara under de ggr vi vart där då vi ännu inte ha flyttat in. Det som stör oss mest är att den låter fruktansvärt mycket och den hörs bokstavligt talat i hela huset vart man än befinner sig även om vi har dörren stängd i tvättstugan.
Har ni samma problem?
Känns som att den är uppe i mer än 30 DB. Kan man bygga in enheten/ljudisolera den och förhoppningvis få ner den till 20db?

//Perra
Fläktarna (sam40 och F750) lär gå på samma varvtal oberoende av utetempraturen, inställda enligt ovk

Det som varierar är väl kompressorn.

Jag har dämpare på till och frånluftskanal ganska nära sam40 och F750:n alltså två stycken dämpare

Hör väldigt lite via ventilerna av sam40 och F750:n men hörs en del om dörren är öppen till Tvättstugan.

Jag har inga sovrum vägg i vägg med tvättstugan, alla väggar 70mm reglar och isolering, och sedan 17 mm råspont och 13 mm gips på båda sidor, jag har även isolerat mellan glespanelen cc300 ovanför alla innerväggar. Inga karmar har tätningslist, blandat med tomma och massiva dörrar.
 
Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Fläktarna (sam40 och F750) lär gå på samma varvtal oberoende av utetempraturen, inställda enligt ovk

Det som varierar är väl kompressorn.

Jag har dämpare på till och frånluftskanal ganska nära sam40 och F750:n alltså två stycken dämpare

Hör väldigt lite via ventilerna av sam40 och F750:n men hörs en del om dörren är öppen till Tvättstugan.

Jag har inga sovrum vägg i vägg med tvättstugan, alla väggar 70mm reglar och isolering, och sedan 17 mm råspont och 13 mm gips på båda sidor, jag har även isolerat mellan glespanelen cc300 ovanför alla innerväggar. Inga karmar har tätningslist, blandat med tomma och massiva dörrar.
Vi bor i 1,5 plans hus på 186 m2 och SAM-40 ligger på 80% hela tiden. Detta låter mycket, fra i sovrum rakt ovanför, men hörs i hela huset. Inställningen är tydligen nödvändigt för att få rätt tilluftsflöden ut i huset. Några tilluftsventiler står i princip helt öppna, vilket är fult. 80% gör också att nattsvalka inte funkar så bra eftersom den redan ligger nära max. Är det nån annan som har 80% på SAM-40n?
 
Snailman
150 kvadrat enplans, Sam 40 på 72% F750 på 50% enligt ovk protokoll.
 
Kul med så många engagerade medlemmar. Ska kika i 750 menyn och kolla upp flödet.

Kommer att göra följande åtgärder:
1. Köpa till en kåpa eller bygga in SAM och tillsätta ljudämpande material i garderoben.

2. Flytta ut F750 lite från väggen samt lägga en vibrationsmatta under.

Vad tror ni om detta? Vad har ni gjort åt ljudproblematiken?
 
Snailman Snailman skrev:
150 kvadrat enplans, Sam 40 på 72% F750 på 50% enligt ovk protokoll.
Hade också 50% på sam40 och 70% på sam40 enligt ovk från början. Märkte då att elpatronen gick in väldigt tidigt och hade då en hög förbrukning. Nu med högre fläkt på 750 så jobbar den ner till flera minus innan elpatronen går in.
 
Snailman
Själva pumpen har dragit ca 3500 kwh senaste året, men har då bara bott i huset de sista veckorna, och har typ drygt 18 grader inne.

Jag har patronen avstängd, men då och då använder pumpen den ändå, har inte kollat upp det mera.

Jag har möjlighet att höja fläkthastigheterna, då jag skaffade en mätare, så jag kan kolla själv att jag har undertryck i huset.
OVK killen öppnade ventilerna en aning mer än jag hade gjort.

Jag har inte byggt in något ovanför sam40 och F750, enda som är gjort är kondensisoleringen av utblåset till F750, och luftintaget till sam 40:n
 
Låter som fler av er har för högt ställda SAM40. Om inte flödena säger annat ?
Från Nibes handbok för SAM 40.
Inställning av ventilation
Ventilationen ska ställas in enligt gällande norm.
Tilluftsflödet justeras in så att det är 80% av frånluftsflödet.
Inställningen görs i meny 5.1.6.
 
O ovesei skrev:
Bifogar graf på din fil där jag tagit med temperaturen på framledningstemperaturen röd, tilluftstemperaturen svart och returen på vattnet (sam40) blå som inte får gå under 10 för varning och 5 för avstängning. Du har en del svängningar men inte så farligt vid dessa temperaturer. Returen gick som lägst ner till 13 grader och då var det 4 grader ute. Fortsätt logga. Ska bli intressant att se när de har bytt ventilen. Dessutom blir det kallare nästa vecka.
O ovesei skrev:
Bifogar graf på din fil där jag tagit med temperaturen på framledningstemperaturen röd, tilluftstemperaturen svart och returen på vattnet (sam40) blå som inte får gå under 10 för varning och 5 för avstängning. Du har en del svängningar men inte så farligt vid dessa temperaturer. Returen gick som lägst ner till 13 grader och då var det 4 grader ute. Fortsätt logga. Ska bli intressant att se när de har bytt ventilen. Dessutom blir det kallare nästa vecka.
O ovesei skrev:
Bifogar graf på din fil där jag tagit med temperaturen på framledningstemperaturen röd, tilluftstemperaturen svart och returen på vattnet (sam40) blå som inte får gå under 10 för varning och 5 för avstängning. Du har en del svängningar men inte så farligt vid dessa temperaturer. Returen gick som lägst ner till 13 grader och då var det 4 grader ute. Fortsätt logga. Ska bli intressant att se när de har bytt ventilen. Dessutom blir det kallare nästa vecka.
Hej,
Ventilen är nu bytt, tydligen skall denna ge mindre svängningar i temp och fra minska risken för <5 gr på returen.
Bifogar ny logg (från NIBE-USB-minne, kan se annorlunda ut). Funkar inte denna fil får jag göra ny logg.

Ventilen är bytt. Bifogar ny logg som jag hoppas är läsbar (nytt USB-minne från vent-firman som gjorde jobbet). Med vänlig hälsning,
 
M May skrev:
Hej,
Ventilen är nu bytt, tydligen skall denna ge mindre svängningar i temp och fra minska risken för <5 gr på returen.
Bifogar ny logg (från NIBE-USB-minne, kan se annorlunda ut). Funkar inte denna fil får jag göra ny logg.

Ventilen är bytt. Bifogar ny logg som jag hoppas är läsbar (nytt USB-minne från vent-firman som gjorde jobbet). Med vänlig hälsning,
Tyvärr så är inte parametrarna för sam40 med i loggen. Lägg tillbaka den LOG:SET filen jag skickade i minnet och kör något dygn.
 
O ovesei skrev:
Tyvärr så är inte parametrarna för sam40 med i loggen. Lägg tillbaka den LOG:SET filen jag skickade i minnet och kör något dygn.
Fixar det. Sorry.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.