Gamla skivan på väg ut:
Begagnad, perforerad byggplywoodskiva lutad mot vägg med synliga skruvhål och märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gryttjesbo och 1 till
  • Laddar…
Ställt in spårningsdjupet med en kil. Jag hade en liggande som jag hade tillverkat till något annat mätproblem.
Träkil med måttskala använt för att ställa in djupet på en kapsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
S
Färdigställt sidoborden till soffan, ply och valchro, behandlade med olika Osmo, test inför kommande bygge.


Hemsnickrade sidobord i plywood med färgglada toppar och detaljbilder av Osmo-behandlad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 6 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ställt in spårningsdjupet med en kil. Jag hade en liggande som jag hade tillverkat till något annat mätproblem.
[bild]
Smart.
 
  • Gilla
Rosendals design
  • Laddar…
Tja. Beroende på hur man definerar vad man "gjort" med verktyg så...
Jag har hjälpt min mor att städa och det innebär att jag släpar hem en massa skoj grejer. Igår kväll blev det en Fein, en liten hög DeWalt 18v, en blå Bosch sticksåg och en liten (halvfull systainer3!) klump med lika boschblå 10,8v grejer. (andra halvan var sandpapper) Plus fem L-boxxar (?) med nakna maskiner till detta. Undrar vad jag ska hitta på med 2-3 ficklampor bara? Jaja.
Nu är ju problemet att jag gillar min AEG borrskruvdragare och Festool sticksåg. ;)
Ovanligt trevligt problem för en gångs skull... Tur att man har ett lite äldre hus att gulla med.
 
Övat på att spåra med kap-ger-sågen
 
  • Träplanka med raka sågade spår ovanpå en gammal dörr, övning med kap- och gersåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Fortsätter att lära mig det här med frihandsslipning. Ikväll genom att ta en falshyvel till användbart skick.
En nedsliten falshyvel av märket EAB med uttaget blad, placerad på en brun matta och vit ytta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bladet i sorgligt skick initialt:
Ett falshyvelblad på textilunderlag med tecken på slitage och rost, inför förbättring och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med en hollowgrind på tormeken för att få bra utgångsläge.
Nyslipat hyvelblad med synlig sekundärfas på baksidan och slipade kanter, mot texturerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen fine, extra fine dmt-sten och lite diamantpasta med sekundärfas, armhår har inget att hämta mot den här nu...
Nyslipad hyvelklinga på vit bakgrund med synligt slipat egg och rester av slippasta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar!
En falshyvel med slipat blad ligger på en träbänk omgiven av spån och trästycken i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trist att hyvelkroppen var ganska kackig, till skillnad från stålkvalitén (EAB). Snart kommer jag våga ge mig på mitt 1500 kronors japanska stämjärn.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
När jag tog in den lilla cirkelsågen, för att kapa ett par lister på längden, hittade jag samtidigt lösningen på mitt kylskåpsproblem. Nätterna är så kalla att maten fryser i farstun, men om jag sätter kylväskan i Makitalådan håller det maten tillräckligt varm. Jag är inte säker på vad sambon tycker, han kan möjligen tycka att sågen ska vara i lådan. Men så länge jag jobbar med den, kan maten ha en bra och skyddad plats i alla fall.

Blå Makita-verktygslåda används som improviserad kylväska för att skydda mat från kyla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kylväska i en öppen blå Makita-verktygslåda för att förhindra att mat fryser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
När jag tog in den lilla cirkelsågen, för att kapa ett par lister på längden, hittade jag samtidigt lösningen på mitt kylskåpsproblem. Nätterna är så kalla att maten fryser i farstun, men om jag sätter kylväskan i Makitalådan håller det maten tillräckligt varm. Jag är inte säker på vad sambon tycker, han kan möjligen tycka att sågen ska vara i lådan. Men så länge jag jobbar med den, kan maten ha en bra och skyddad plats i alla fall.

[bild]
[bild]
Kreativ lösning! :) Julklappstips: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makpac-4-kylvaska-18l ,så att sågen kan få tillbaka sin låda när projektet är över ;)
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
V
jac jac skrev:
Äntligen fått några timmar över så jag kunde fixa en ny topp till arbetsbordet. Dels har jag nu återigen en hyfsat plan och slät yta att jobba på och dels så blev jag av med skivan som stått ivägen sedan tidigt i våras.

[bild]

Hoppsan, när jag tar bilden så ser jag att det fattas ett hål... Jag får väl hitta på en anledning till att det är en genomtänkt finess.
Det är ju solklart.
Plats för ölburken :beer:
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Har nu fått målat källartrappan och flyttat in kompressorn dit under.
Förlängt slangen till garaget och flyttat vindan idag...

Ny målad källartrappa med kompressor och slangvinda installerade under trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad källartrappa med flyttad kompressor och förlängd slang nere till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015 och 8 till
  • Laddar…
Sågklingor i olika storlekar och färger hängande på en ställning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Vinterkväll med snötäckt trädgård och upplyst rött hus vid bastubad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snön har kommit! Detta är utsikten när man kliver ur bastun...
Dagen började med att justera däckstället då man köpt en Volvo XC60. Däcken är ju MYCKET större än till V70n!
Säck med 25 kg hackade solroskärnor för fågelfoder med SOF BirdLife och EKO-logiska fågelmat etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllt på med fågelmat.
Barn i mössa stolt visar upp träplanka med borrmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lillpojken vaknade upp efter sin lunchvila och ville göra som pappa (som bygger en klädhängare ) så han fick borra några hål. Mäkta stolt!
Barn i vinterkläder står bredvid en snögubbe formad som en isbjörn på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lite större lilltjejen byggde en isbjörnssnögubbe!
Snötäckt gångväg med spår och skottad snö vid sidan, röd byggnad och bil i bakgrunden på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snöskottning första för säsongen.
Inuti en vedeldad bastu med tänd eld och en blå hink i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagen avslutades med en skön bastu!

Jag är nöjd.
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Idag så har jag provat mina julklappar till mig själv. Veritas handsågar. En kap 16 tpi och en klyv 21 tpi. Nu måste jag bara lära mig såga rakt och snyggt!
Två Veritas handsågar med olika tpi på ett snickarbänk med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 9 till
  • Laddar…
Fina sågar.

Själv har jag gett mig på nästa hyvel. Efter lyckad renovering av 7an så gav jag mig på 3an. Gillade handtaget på den första så körde på liknande nu.
Det var någon som frågade om tips men jag känner mig som en nybörjare själv så jag väntar med en tråd om det.
Dock har väl ett par tips:
- Ta bort färg använder jag Liberon Stripper som funkar väldig bra.
- Hantagen så ritar jag av fingrarna som jag håller när jag hyvlar. Sedan kör jag grunden med dremel o finputsar för hand. Mycket puts upp till 400!
- Färgen är bara vanlig sprayfärg vilket jag tycker blev mycket snyggare än tex hammarlack. Använder matt svart crc pro paint från Classe.

Renoverad handhyvel med svart handtag och matt svart färg placerad på ett trästycke mot en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad hyvel med svart handtag och blanka metallkomponenter på en träbit i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en nyrenoverad hyvel med anpassat svart handtag och polerade metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett renoverat hyvelhandtag med matt svart finish och del av metallhyvelkroppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.