Blir det inte väldigt höga hastigheter med bara 100 rör?

Jag har 160-125-100 och tycker de låter rätt mycket. Kör aggregatet på 60% och har dämpare både vid aggregat och don.
 
Blir det inte knöligt att gå ner ned 100 rör genom innerväggara ner till plan 1. Eller skall du regla upp innerväggarna på plan 2 med 120 reglar?

Förstår inte riktigt hur de som gjort ritningen åt dig tänkt.
 
Kombidon för till/från för FTX fick jag rådet att undvika då det kunde ge sämre in-luft.
 
R Robert-san01 skrev:
Blir det inte knöligt att gå ner ned 100 rör genom innerväggara ner till plan 1. Eller skall du regla upp innerväggarna på plan 2 med 120 reglar?

Förstår inte riktigt hur de som gjort ritningen åt dig tänkt.
Jag sa uttryckligen till dem att ljudnivån är viktig för mig, och han sa att ljudet skulle bli såpass lågt att det knappt kommer höras. Jag hoppas det stämmer...

Jag har tänkt regla upp 120 på de innerväggar som kräver det. Alternativet är ju att bygga en slits för att spara plats, men tycker å andra sidan inte att det är varken snyggt eller lättmöblerat med slitsar. Men det är klart, det beror ju lite på hur lång väggen i fråga är också.
 
Ok!

Är det dörr på väggen får du ha salning och tröskel i åtanke.
 
Redigerat:
Låg ljudnivå hade jag också som hög prio när vi satte in vent i huset. ”Alla” föreslog 100-rör längst ut i systemet men eftersom jag tycker standardinstallationerna låter för mycket (minns jag rätt ska en ”vanlig” installation låta max 30dB direkt under tilluftsdon) fick det bli 200-160-125 istället, samt extra dämpare vid tilluftsdon och ett snäpp större aggregat än föreslaget (som sattes på dämpat underlag). Satte också in-och utluft separat då jag varit med om kortslutning med delad skorsten. Är idag, 3,5 år senare, fortfarande mycket nöjd med installationen. Javisst ja, jag la lite extra krut på donen i sovrummen också för jämnare spridning av tilluften.

Edit: E gjorde inte som upphandlat med de extra dämparna i första rundan så vi fick testa ljudnivå utan dem. De fick komma tillbaka och sätta in - markant skillnad. Sen beror det ju såklartpå hur känslig man är för ljud också, jag vill kunna ha TYST :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Sådär, då har man tagit sig lite välförtjänt ”julledigt”. Garaget börjar till stor del bli klart på insidan. Dubbelgipsat överallt och spacklat med pappremsor i alla skarvar. Återstår gör slipning och mer spackling så det blir bra.

Att spackla in pappremsor i skarvarna var betydligt knepigare än vad jag trodde för att få det riktigt bra. Även när jag kör spackel med lim. Pappersremsorna vill gärna fästa dåligt på vissa ställen, och då ”sticker de upp” ur spacklet istället. Efter samtal med färghandeln fick jag rådet att istället limma upp remsorna med extra starkt vävlim (tapetklister). Detta har funkat klockrent! Viktigt var tydligen att även stryka lim på utsidan av remsorna.

Från början var tanken att bara föra klart spacklingen där skenorna för takporten skulle gå, men med tanke på alla torrtider tyckte jag det var lika bra att köra på. Två omgångar spackel till med slipningar så är det klart för målning sen! Så ska jag ju fräsa ur för spoten och be till de högre makterna att jag inte mätt fel någonstans...

I hörnen satte jag hörnprofillister, men i ett hörn testade jag pappremsor istället. Remsorna blev ju betydligt billigare, och personligen tyckte jag det var enklare att spackla det hörnet.

Har tyvärr stött på ett problem också, tar det i separat inlägg.

Insida av garage med dubbelgipsade väggar, spacklade skarvar och synlig pappremsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av ett garage under renovering med väggar som har dubbelgips och spacklade skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage under renovering med dubbelgipsade väggar och synliga spacklade skarvar samt byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdigt garage med dubbelgipsade väggar, spacklade skarvar, byggmaterial och arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre bild av ett garage under renovering med dubbelgipsade väggar, spacklade skarvar och verktyg för byggjobbet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, under veckan så har byggfirman varit på plats för att kontrollmäta och slutbesiktiga stommen på övervåningen. Nedervåningen besiktigades för flera månader sedan, men de ville vänta med övervåningen tills golvspånet var på plats, och sen verkar de ha glömt bort mig... Nu kom de iaf och diffen mellan syll och hammarband (på vån 2 alltså) diffade på sin höjd ca 5-6 mm, vilket väl kan anses vara inom en rimlig felmarginal. Det finns dock ett undantag, där diffen är hela 17 mm, och det är området på bilden nedan:

Inre stomme av ett hus i byggfas med synliga bjälkar, isolering och golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är hela väggsektionen från vänstra hörnet fram till vänstra änden på det stora glaspartiet i mitten. Det är här problemet kommer upp: vems är felet?

Byggfirman menar att de inte vet vad jag ev kan ha gjort med väggen sedan de lämnade bygget. En sak som har skett är ju att mellanbjälklaget fått en ”knäck” ungefär där det orangea locket ligger på bilden. Detta pga överlast med gips. Detta hände tidigt i våras, och gjorde att mellanbjälklaget på just det stället ”hängde” ca 1-1,5 cm. Detta menar byggfirman nu är orsaken till att väggen en bra bit bort är skev.

I ett mail igår skyller de även på att jag tagit bort snedsträvor som hållit ytterväggarna för tidigt. Jag panelade klart huset utvändigt, och tog bort snedsträvorna allt eftersom jag la golvspånet, så det köper jag inte. Jag har över huvud taget svårt att köpa varken att snedsträvor eller knäcken på mellanbjälklaget flera meter bort ska ha påverkat hela väggsektionen så att den blivit skev. Dessutom låser ju takstolarna hela konstruktionen.

Frågan är ju nu hur man går vidare. Som jag ser det är enda möjligheten att sala på 45:an på vägg så att den riktas upp och blir rak tills jag monterar skivor. Snickarna ansåg att man skulle dra rätt hela väggsektionen med spännband på nåt långsökt sätt, vilket låter helt omöjligt i mina ögon såhär långt fram i byggprocessen.

Jag anser att det är självklart att snickarna ska få åtgärda detta. Snickarna erbjöd sig först att åtgärda det mot att jag betalade halv timkostnad, men efter att ha diskuterat med sin chef vill de nu ha 100% betalt för eventuella arbeten.

Det känns som att mina alternativ är att ta in en oberoende besiktningsman (som säkert kostar en slant) eller att göra en anmälan till ARN (vilket är gratis) och hoppas på det bästa...

Vi har ju ett skrivet avtal som säger att de ska bygga regelstommen, då borde de ju också ha ett ansvar för att det är korrekt utfört. Att man sedan inte besiktar stommen direkt efter utfört arbete (dvs runt maj) är ju deras fel kan jag tycka...

Nu är ju jag partisk i målet så att säga, men i min värld känns det självklart vem som borde ta på sig felet.
 
Oj... Går det inte att börja med att trycka upp mellanbjälklaget med domkraft och då se om väggen rör sig? Då bör man kunna säga om det är överlasten som är orsaken.
 
R Robert-san01 skrev:
Oj... Går det inte att börja med att trycka upp mellanbjälklaget med domkraft och då se om väggen rör sig? Då bör man kunna säga om det är överlasten som är orsaken.
Stället där mellanbjälklaget hade tryckts ned på har jag tryckt upp igen med två rejäla reglar som alltså står mellan platta och mellanbjälklag. Detta gjordes för flera månader sedan, innan jag satte golvspånet. Så just nu föreligger ingen nivåskillnad i mellanbjälklaget.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
När du säger regelstommen, innefattar detta också golvreglarna och stålbalkarna?
 
B bossespecial skrev:
När du säger regelstommen, innefattar detta också golvreglarna och stålbalkarna?
Nej, endast ytterväggen
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Nej, endast ytterväggen
Ok..
Om jag förstår det rätt så är höjden på väggen ca 2cm kortare/högre än övriga väggar?
 
Du borde få upp mellanväggar, då allt blir stabilare........
 
B bossespecial skrev:
Ok..
Om jag förstår det rätt så är höjden på väggen ca 2cm kortare/högre än övriga väggar?
Nej, det var nog jag som uttryckte mig dåligt...Hela väggen lutar. Sätter jag en laserlinje längs med hela väggen och mäter med tumstock ut från väggen in mot huset så är diffen ca 15 mm mellan överkant och underkant på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.