Isakare Isakare skrev:
Felet som oftast görs vid smala garage, är att man sätter porten i mitten för det ska se symetriskt ut. Jag har ett 3.70 garage med porten dikt mot högra långsidan, kör man in bilen finns gott om plats att kliva ur trots hyllor och grejer utmed vänsterväggen.
Precis. Ha garageporten till höger och en vanlig dörr till vänster - dvs praktiskt utan att det ser osymetriskt ut.
 
  • Gilla
evalottis och 1 till
  • Laddar…
C Corsair skrev:
Vi har 9.5x8 det räcker gott och väl för att bygga gästrum om inte gästerna ska bo i herrgård.
Dubbelt så stort som ett normalt dubbelgarage? Klart det räcker till en bil och gästrum, det räcker ju till en bil och tre gästrum... ;)

Vårt dubbelgarage är 6m*6,6m (yttermått) och det har vi disponerat som så att halva är till bil och 25% pannrum / förråd och 25% är en liten snickarbod.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Bygg så stort som möjligt redan från början...det är alltid väldigt tråkigt att vara efterklok...
 
  • Gilla
evalottis och 2 till
  • Laddar…
Vad tror ni är minsta avståndet mellan garage och huset utan att det ser allt för dumt ut? Vårt garage kommer vara placerat ungefär som på bilden. Vårt hus är dock högre än det på bilden
 
  • Ett enfamiljshus i ljus panel bredvid ett garage med liknande utseende och en cykel lutande mot garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JockeVid
  • Laddar…
Tror faktiskt inte det kommer se dumt ut oavsett, mest en fråga om hur trångt man kan tänka sig att ha det. Ska det gå passera med maskiner? Skottkärra? Kanske vore gött att ha tak över den gången så man får lite torr avställningsyta?
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
E evalottis skrev:
Är det 3,7 utvändigt?
Nä invändigt.
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
1,5 skulle jag kunna tänka mig är ok innan det känns alldeles för trångt
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
Det finns inga absoluta principer för avståndet mellan bostadshus och uthys. En tumregel kan vara minst 2 meter. Husen på bilden har taksprång som kommer ganska nära varandra. Väderstreck, eventuell lutning, material på marken och med vad man vill kunna passera bör vägas in.
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
E evalottis skrev:
Det kan ju passa bra eftersom det även är 38 grader på huset. Kanske man även kan få plats med ett sovloft då ?
Jsg tror inte man utan vidare får bo i ett garage. Det är olika byggkrav för bostäder och uthus. En bostad ska ha ordentlig isolering, ventilation, avlopp, tillgänglighet, utrymningsvägar. Säkert en massa andra detaljer också. Kolla upp det i ett tidigt skede.
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
Bygg ihop huset med garaget så blir garaget större och man kan gå ut direkt från huset mindre problem med en smal gång som samlar en massa skräp.
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Pappas garage är 4 meter brett utvändigt så det blir väl kring 3,6 meter invändigt och det är riktigt rymligt på bredden. Tyvärr blev det ett mätfel på längden så det är opraktiskt kort.
Nuvarande verkstaden här hemma är 2,90 meter bred invändig och den var planerad som garage och användes så i många år men det var för smalt för att vara praktiskt.

Får ni 3,40 som invändig bredd så har ni ett välfungerande garage.

På längden skulle jag däremot ta till litet extra för att få in en arbetsbänk och litet skåp på gaveln framför bilen. Då blir längden minst 7 meter invändigt.

Här i trakten är det vanligt att äldre uthus kan vara 4 eller 5 meter breda och 15 eller 20 meter långa ibland ännu längre. Med sadeltak och ordentlig taklutning ser det riktigt bra ut. Om man vill kan man bygga en front på taket ovanför en ingång på långsidan så rasar inte snön ned framför dörren.

Garage skall ju helst ha dörren på gaveln så att man alltid kan ta sig ut med bil och fara till arbetet utan att behöva skotta bort någon hopfrusen snövall.
Väl valda ord :)
En spaning jag har gjort är att om man har trätak, dvs plankor på taket ramlar aldrig snön av taket utan fryser fast. Nu är ju trätak sådär, men jag har en carport med trätak, fungerar kalas, ett snörasskydd fungerar ju det med förstås :)
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
Finns det någon karta över tomten så man kan få en uppfattning om utrymmet?

Boverket skriver så här om brandkraven:
Tabell med brandkrav för småhus baserat på avståndet till andra byggnader, inklusive detaljer om fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk på detta.
Sen tänk på det som är skrivet innan om ventilation och utrymning i gästrummet. Brandavskiljande vägg, ända till nocken mellan garaget och gästrummet.
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
Jag har personligen aldrig förstått det där med "för nära tomtgräns" Är det din mark så är det... Min grannes carport står mer eller mindre på tomtgränsen, mitt garage lika så. Ingen av oss har några åsikter om det. Det i min värld är en bra granne.
Sen som svar på frågan så skulle ja säga att ett garage borde inte vara mindre än bilens storlek plus en meter runt bilen.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Det där med 4,5 meter till tomtgräns är väl en tolkning av brandskyddsavstånd mellan byggnader.

Sedan är det osmart att ha en byggnad precis i tomtgräns eftersom taket kommer sticka ut över grannens mark, snö, regn och smältvatten kommer hamna där, du kan inte underhålla byggnaden utan att beträda granntomten etc.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det där med 4,5 meter till tomtgräns är väl en tolkning av brandskyddsavstånd mellan byggnader.

Sedan är det osmart att ha en byggnad precis i tomtgräns eftersom taket kommer sticka ut över grannens mark, snö, regn och smältvatten kommer hamna där, du kan inte underhålla byggnaden utan att beträda granntomten etc.
Det där med brandskydd kan ju va en sak, men man har ju knappast ett taksprång på 4,5 meter. För underhåll så skulle en meter räcka gott och väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.