Vi byggde för ett antal år sedan om vår befintliga altan till ett inglasat uterum. Under vägen valde vi på snickarens inrådan att lägga till lite mer isolering i den "fasta" vanliga väggen eftersom de glaspartier till övriga väggarna vi beställt höll så bra u-värde, nästan bättre än våra vanliga fönster. Rummet har golvvärme och kamin och är alltså användbart hela året.

Nu inför försäljning kollade jag på bygglovet och byggnationen har ju samma utseende och mått som planerades hela tiden, men vi har inte någonstans skrivit om själva isoleringen eller hur bonat rummet kommer att bli.

Benämningen på bygglovsansökan är ändring inglasad altan/uterum.

Denna yta har inte lagts till i taxeringen men nu menade vår mäklare att ytan absolut är att betrakta som boyta.

Min fundering är om vi då borde angett något annat på bygglovsansökan (tillbyggnation?), eller om vinterbonade uterum klassas som "ändring"?
 
Åsa Lund
Mäklaren har fel.
För att det ska vara boyta ska det hålla nybyggnadskrav på isolering och uppvärmningssystem.
Att det i praktiken är ett extra rum får man skriva om i texten.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mäklaren har fel.
För att det ska vara boyta ska det hålla nybyggnadskrav på isolering och uppvärmningssystem.
Att det i praktiken är ett extra rum får man skriva om i texten.
Bara "nästan" rätt. Det behöver inte vara nybyggnadskrav på tillbyggnad. Man kan använda alternativmetoden enligt PBL. Och de kraven där är bara rekommendationer, så man får isolera sämre än de rekommenderade isolerkraven så länge man får bygglov.
 
Åsa Lund
Men har man fått bygglov för uterum kan mäklaren inte inkludera den ytan i boarea bara för att det går att hålla varmt där ute.
 
Hemmakatten
Mäklaren anger den boarea som finns angiven hos Skatteverket.
 
  • Gilla
Iscrutov
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Men har man fått bygglov för uterum kan mäklaren inte inkludera den ytan i boarea bara för att det går att hålla varmt där ute.
Oftast går mäklarna på uppgifterna i fastighetsdeklarationen. Då man bygger till men bör man göra fastighetsdeklaration och ta med tillbyggnaden. Lite sent i det här fallet dock. Men det är inte fel att ta med det om mäklaren är tydlig med bakgrunden (dvs tillbyggnad som inte är med i fastighetsdeklarationen)
 
  • Gilla
Lottath och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Oftast går mäklarna på uppgifterna i fastighetsdeklarationen. Då man bygger till men bör man göra fastighetsdeklaration och ta med tillbyggnaden. Lite sent i det här fallet dock. Men det är inte fel att ta med det om mäklaren är tydlig med bakgrunden (dvs tillbyggnad som inte är med i fastighetsdeklarationen)
Tack för era svar. Jag ringde skatteverket och en begäran om omprövning är inlämnad. Beskrev rummet och de tyckte det lät som boyta. Likaså gjorde kommunens bygglovshandläggare som jag också kontaktade. Frågade om de har några specifika direktiv för vad som krävs för klassning av boyta men det har de inte, mer än att det ska vara användbart årer om.

Vår snickare som också konstruerade bygget menar att det utan tvekan håller villastandard men det slog oss inte att lämna in någon ändring i taxeringen förrän nu. Uterummet har alltså två ”fasta” väggar som är fullt isolerade samt övriga väggar med glaspartier med u-värde 1 tror jag. Samt klinkers med golvvärme och en kamin. Taket ska också vara isolerat för att hålla standarden.

Man vill såklart sälja så många kvadratmeter som möjligt men bara om de är helt godkända. Känner mig rätt trygg med att det är korrekt nu när jag undersökt det vidare litegrann. (Men ska se till att mäklaren är tydlig med kommunicera att rummet ingår i den nya boytan, så att köpare vet vad som gäller)
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
T Täppan22 skrev:
Tack för era svar. Jag ringde skatteverket och en begäran om omprövning är inlämnad. Beskrev rummet och de tyckte det lät som boyta. Likaså gjorde kommunens bygglovshandläggare som jag också kontaktade. Frågade om de har några specifika direktiv för vad som krävs för klassning av boyta men det har de inte, mer än att det ska vara användbart årer om.

Vår snickare som också konstruerade bygget menar att det utan tvekan håller villastandard men det slog oss inte att lämna in någon ändring i taxeringen förrän nu. Uterummet har alltså två ”fasta” väggar som är fullt isolerade samt övriga väggar med glaspartier med u-värde 1 tror jag. Samt klinkers med golvvärme och en kamin. Taket ska också vara isolerat för att hålla standarden.

Man vill såklart sälja så många kvadratmeter som möjligt men bara om de är helt godkända. Känner mig rätt trygg med att det är korrekt nu när jag undersökt det vidare litegrann. (Men ska se till att mäklaren är tydlig med kommunicera att rummet ingår i den nya boytan, så att köpare vet vad som gäller)
Skolexempel på hur det ska göras. Hjälper en med motsvarande just nu, konstrueras som bostadsyta = mycket värdehöjande
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hej.

Söker du för tillbyggnad istället för uterum så åker man energikalkyl på hela huset och full tilllgänglighet.

För uterum är regelverket enklare, och ett uterum kan du använda och hålla varmt ändå.

Dock så går det nog som biare och inte boarea
 
  • Gilla
Sans
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Hej.

Söker du för tillbyggnad istället för uterum så åker man energikalkyl på hela huset och full tilllgänglighet.

För uterum är regelverket enklare, och ett uterum kan du använda och hålla varmt ändå.

Dock så går det nog som biare och inte boarea
Nästan rätt igen (eller nästan helt fel) ;)

Man åker INTE på energikalkyl för hela huset, man får använda alternativmetoden enligt PBL. Och tillgänglighetskraven berörs inte heller om kök, sovrum och bad redan finns.
 
Njaa, både och skulle jag säga.

talar om erfaranheter med flera kommuners bedömningar!

Om energi förlusten påverkar hela huset så kan det ett krav, Kan man tydligt få det en helt egen klimatzon så slipper man nog det. Men även då behöver en energi kaklyl för det nya utrymmet.

Uterum ska hållas om jag kommer ihåg i från ca 7grader varmt enligt bbr. Alltså ej fullt uppvärmt utrymme.

Enligt pbl/bbr så är det presic så som du säger vid nybyggnation, att man inte behöver ha tillgång till alla utrymmen, plats förs, vila matlagning, wc och tvätt!

Men har ser detta detta bli krav flera gånger ifrån kommuner i faktiska bygglovs processer, när man byggt till en beffintlig villa. Inte ovanligt alls att det yrkas på det!

Kravet blir att man ska lätt kunna göra den nya delen lätt tillgänglig med ramp och det ska redovisas hur även on det bara är ett extra rum och alla funtioner finns redan på plats i andra utrymmen.

Sen kan man själklart driva det mot kommunen som yrkesytövande men dom flesta konsumemter är inte alltid så sugna.
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Njaa, både och skulle jag säga.

talar om erfaranheter med flera kommuners bedömningar!

Om energi förlusten påverkar hela huset så kan det ett krav, Kan man tydligt få det en helt egen klimatzon så slipper man nog det. Men även då behöver en energi kaklyl för det nya utrymmet.

Uterum ska hållas om jag kommer ihåg i från ca 7grader varmt enligt bbr. Alltså ej fullt uppvärmt utrymme.

Enligt pbl/bbr så är det presic så som du säger vid nybyggnation, att man inte behöver ha tillgång till alla utrymmen, plats förs, vila matlagning, wc och tvätt!

Men har ser detta detta bli krav flera gånger ifrån kommuner i faktiska bygglovs processer, när man byggt till en beffintlig villa. Inte ovanligt alls att det yrkas på det!

Kravet blir att man ska lätt kunna göra den nya delen lätt tillgänglig med ramp och det ska redovisas hur även on det bara är ett extra rum och alla funtioner finns redan på plats i andra utrymmen.

Sen kan man själklart driva det mot kommunen som yrkesytövande men dom flesta konsumemter är inte alltid så sugna.
En kommun får inte ställa krav utöver PBL. Vissa saker är bedömningsfrågor, men dessa är inte det.
 
Vet, men det gör dom
 
Har ett Funkishus byggt 1940. Vid altanen finns en vägg bygd i cementblock och dessa börja vittra och är i dåligt skick. Tänkte byta ut dem not leca block. Väggen är ca 2,5 x 3,5 meter. Sölvesborgs kommun skall ha 2000:- i bygglov för att riva ned dessa block och 2000:- för att mura väggen med leca block igen., Totalt 4000:-
Leca block och arbete kommer inte upp till denna kostnad.
Vad finns det i huvudet på politiker och kommunaltjänstemän????
River jag en bit i taget och bygger upp väggen i sektioner, så behövs inget bygglov!!!
 
Hemmakatten
Kommunen ser till att du dels bygger i godkända material och konstruktion och godkänd utsida som harmoniserar med ditt och övrigas hus.
 
  • Haha
jigun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.