Jag har installerat ett nytt kök och väntar på att elektrikern ska komma i januari för att koppla in vitvarorna. Hittar ingen som kunde tidigare och jag tycker det är tråkigt att vänta.
Kyl, frys och mikro kan jag tillfälligt koppla in på
en förlängningssladd. Ska köpa spis i helgen och är sugen på att köpa en 230V så att jag kan börja använda den direkt.
Är det dumt att köpa 230V? Är 400V bättre och på vilket sätt i så fall? Är de dyrare?
 
Det finns i princip inga spisar som går på 400V i dagsläget.
 
Även om du köper en 230V spis så kan du inte koppla in den på ett vanligt uttag.

Det finns i princip 3 olika inkopplingsvarianter.

Om du bor i en äldre lägenhet, så kan den matas med enfas, ofta 25A huvudsäkring. Då har man en enfas (230V) spis, som ofta säkras 20A. Och då med ovanligt grova ledningar. Alltså inte kandidat för ett vanligt uttag.

Eller så är det en trefas spis för 400V. Då har man alltså matning på tre ledningar, från 3 säkringar med olika faser. Spänningen mellan faserna är 400V, och det är så spisens olika element kopplas in internt i spisen. En sådan spis kopplas in med Perilexuttag, oftast säkrat med 16A, och 2,5 kvmm ledningar (vanliga uttag matas med 10A 1,5 kvmm).

Eller det idag vanligaste, fortfarande trefas matning. men elementen kopplas internt i spisen in mellan respektive fas och nollan, där är det 230V fas - nolla, men man matar alltså med 3 faser på vardera 230V, kopplas också in med perilexkontakt.

Så länge du har 3 fasmatning (som alltså går att använda både som 3 x 400V och som 3 x 230V, så spelar det ingen roll, båda lösningarna är lika bra. Du får i båda fallen samma möjlighet att ha hög effekt på "plattorna"..

De flesta spisar tillverkas idag för 230V matning, det fungerar med lite olika kopplingar i fler länder än 400V.

Men om vi antar att du har trefasmatning till bostaden, så skall du INTE köpa en spis för enfas 230V.

Spishällar, utan ugn tillverkas mest för matning med två faser, 230V. Den 3 fasen används sedan i många fall till ett separat uttag för inbyggnadsugn, sådana vill oftast ha enfas 16A.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns i princip inga spisar som går på 400V i dagsläget.
När jag googlar ”köpa spis” så står det 400V på alla som kommer upp.
 
Så det finns inga spisar med en stickpropp som går att koppla in i ett vanligt vägguttag?
 
Nej, det blir en liten kokplatta isf. Anledningen är att en spis drar mer ström än vad ett vanligt vägguttag kan hantera.
 
H Hantlangaren skrev:
När jag googlar ”köpa spis” så står det 400V på alla som kommer upp.
Inte när jag gör det. Nu tittade jag bara på en träff. En elektolux spis som var deklarerad 230V.
https://www.whiteaway.se/vitvaror/spis/induktions-spis/product/electrolux-eki6051eow/

Men faktum kvarstår. Efter som det ärmåbgq länder som bara gar enfas så byggs de för 230V med möjlighet att mata olika delar från olika faser.
 
Redigerat:
Man måste skilja mellan spis och häll !
Häll med 4 zoner är på 2x3600 watt och säkras med 2 x 16A 2 faser. Alltså 2 separata delar internt.

Spis är på upp till 11`000 Watt och säkras 3 x 16A.

Nu är det sån tur att kocken (kvinnan) vid spisen inte har den simultankapacitet att köra allt på max samtidigt, så det klarar sig bra ändå.

Vi har kört vårt på 3x10A (diazed) i 34 år utan problem.
 
Detta är general-felet vid renovering av kök !
Innan man sätter något köksinredning skall elen dras fram till rätt ställe.
Det är 10-12 olika ställen som skall ha el i ett kök.
 
Tack för alla svar, och jag inser nu att det blir bäst att vänta till januari.
 
H Hantlangaren skrev:
Är 400V bättre och på vilket sätt i så fall?
400 V är bättre alla dagar i veckan. Det finns inte så många sådana spisar men de finns. Fördelarna är att man inte belastar nollan i onödan och att man kan använda den spismatning som finns i gamla hus och inte riskerar elda upp spisen pga felkoppling etc. Men börja med att kontrollera vad som finns i matningspunkten så att du vet vilken slags spis du kan välja.
 
Det blir lätt snedbelastning på elnätet när en fas belastas av en jättestor förbrukare som är påkopplad ibland medan det övriga hushållet drivs av de två andra faserna. En spis eller häll som går på 230 volt mellan fas och nolla är en verkligt stor förbrukare på den fasen. Då ökar risken för spänningsfall på någon fas i det lokala nätet.

Det verkliga problemet kommer när man själv vill använda någon litet kraftigare apparat som går på 400 volt trefas. Till exempel en bordscirkelsåg eller en svets. Eftersom den apparaten belastar alla faserna lika däribland den fasen som spisen/hällen går på så måste man ha anslutning och huvudsäkringar i industristorlek om den skall gå att använda samtidigt som spisen/hällen.
Har man däremot en spis/häll och också belastar alla tre faserna lika plus några små enfasapparater till exempel lampor och cirkulationspump jämt spridda på alla tre faser så totala belastningen blir väl fördelad då brukar man få en hel del gjort utan att bränna huvudsäkringarna alltför ofta.
Det är inte alls ovanligt att grannarnas lampor blinkar när man startar eller bromsar en större elmotor och om grannen samtidigt lagar mat på enfasspis eller enfashäll och tar ut stor effekt på en fas blir störningen ännu större på den fasen.
Därför är det i allmänhetens och ens eget intresse att sprida sin elkonsumtion på alla tre faserna så gott det går.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Har fastigheten/lägenheten tre faser så tycker jag det självklara valet är ett Perilex med neutralledaren ansluten.
Då klarar du både 3*230 och 3*400 och är inte bunden till en viss spänning på elementen. (som f ö nästan alltid säljs 230 idag som påpekats ovan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.