Hejsan
Funderar på att bygga ett garage där jag även tänkt inreda ett gästrum. Tror inte det blir speciellt ofta vi kommer ha någon bil i garaget utan är väll mer tänkt som förråd, arbetsbänk och lite mekande med sönernas mopeder och cyklar m.m.
Vårt problem är att grannen inte är så pigg på att vi kommer för nära tomtgränsen, vilket gör att vi kommer att få bygga ett väldigt smalt garage. Längden är inget problem, men vad är det absolut minsta bredden på ett garage för att det i nödfall ska gå att få in in normalstor bil?
Borde väll ha minst 6-,5 -7 meter längd inne i garaget och vill minst ha 4 meter långt gästrum, vilket gör att det blir minst 11 meter långt. Tror ni detta kommer se dumt ut när det inte blir så brett?

Tacksam för lite tips.
Mvh
Eva
 
Det beror mest på hur det ser ut i övrigt på fastigheten. Här i området finns ett garage som i princip är ett dubbelgarage på längden (typ 6*12m eller så) och det passar in bra där det står.

Absolut minsta bredd med borde vara runt 4m.
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
Absolut minimum på ett enbils garage är 2,8 x 6 meter invändigt mått. Helst bör det vara 3,4 x 6,6 meter. Då finns det plats att sköta bilen och förvara lite tillbehör. Jag ser inga problem med ett mycket smalt men långt garage+gästhus. Förr var det ganska vanligt med sådana uthus. De kan fungera som barriärer mot sådant man inte vill se, t.ex. tråkiga grannar. Detaljplanen kan dock sätta en del käppar i vägen, vilket är bäst att kolla först. Är ni inte bästis med grannen så är det 4,5 meter till tomtgränsen som gäller normalt. Tänk på att bygga så att en senare ägare också har nytta av garaget. Ni kommer inte att bo där för evigt.
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
Kolla vad detaljplanen säger om avstånd. Det är mycket värt om man kan få upp bredden lite.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Tack för fina svar.
Vi har världens bästa granne så just därför vill vi inte pressa honom på avståndet då jag vet att han inte vill ha det för nära.
Vi har pratat om att 3,5 meter från gränsen skulle va ok, och beroende på hur nära vårt hus vi kan gå med garaget kan vi nog få in max 3,8 meter bredd utvändigt. Vilket blir väll ca 3,5 meter invändigt.
Vårt garage kommer ligga i vinkel mot vårt hus dvs gaveln på huset kommer ligga mot långsidan på garaget. Om vi kör på 3,8 meters bredd kommer det vara 1,7 meter mellan garagevägg och husvägg.
Att det blir ca 11 meter långt tror jag inte gör så mkt för det ligger på baksidan av vårt hus och blir en bra avskärmning mot grannen.
Velar lite fram och tillbaka ifall det ändå ser dumt ut när det blir så långsmalt .......
 
  • Gilla
Lespål
  • Laddar…
Det behöver inte alls se dumt ut med ett långt och smalt hus. Fega lösningar är ofta tråkigare. Däremot har takets utformning stor betydelse. I ert fall tycker jag att ett sadeltak med hygglig lutning (ca 38 grader) skulle kunna vara lämpligt. Då ser man nämligen att det är ett smalt hus.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Det kan ju passa bra eftersom det även är 38 grader på huset. Kanske man även kan få plats med ett sovloft då ?
 
Det är bara att sätta sig med linjal och gradskiva... Möjligen ska man lyfta vägglivet en aning då, så det inte blir så trångt vid takfoten.
 
Pappas garage är 4 meter brett utvändigt så det blir väl kring 3,6 meter invändigt och det är riktigt rymligt på bredden. Tyvärr blev det ett mätfel på längden så det är opraktiskt kort.
Nuvarande verkstaden här hemma är 2,90 meter bred invändig och den var planerad som garage och användes så i många år men det var för smalt för att vara praktiskt.

Får ni 3,40 som invändig bredd så har ni ett välfungerande garage.

På längden skulle jag däremot ta till litet extra för att få in en arbetsbänk och litet skåp på gaveln framför bilen. Då blir längden minst 7 meter invändigt.

Här i trakten är det vanligt att äldre uthus kan vara 4 eller 5 meter breda och 15 eller 20 meter långa ibland ännu längre. Med sadeltak och ordentlig taklutning ser det riktigt bra ut. Om man vill kan man bygga en front på taket ovanför en ingång på långsidan så rasar inte snön ned framför dörren.

Garage skall ju helst ha dörren på gaveln så att man alltid kan ta sig ut med bil och fara till arbetet utan att behöva skotta bort någon hopfrusen snövall.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
Felet som oftast görs vid smala garage, är att man sätter porten i mitten för det ska se symetriskt ut. Jag har ett 3.70 garage med porten dikt mot högra långsidan, kör man in bilen finns gott om plats att kliva ur trots hyllor och grejer utmed vänsterväggen.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 6 till
  • Laddar…
Angående taktyp tycker jag det beror på hur det ser ut i övrigt hos er.

På äldre gårdar är det vanligt med långsmala uthus med pulpettak också. Lite svårbildgooglat, men typ sådana här uthus:
5558e6616fa5b3bfd5505ed6a5e0d03f--barn.jpg
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
För att det ska se snyggt ut sätter man in en bredare port så slipper man tappa symmetri
 
Isakare Isakare skrev:
Felet som oftast görs vid smala garage, är att man sätter porten i mitten för det ska se symetriskt ut. Jag har ett 3.70 garage med porten dikt mot högra långsidan, kör man in bilen finns gott om plats att kliva ur trots hyllor och grejer utmed vänsterväggen.
Är det 3,7 utvändigt?
 
Jag har en carport med väggar på båda sidorna. Den är tre meter bred och det fungerar. Det går att gå på båda sidorna men det är lite trångt. Gick inte att göra bredare då ena sidan står på tomtgränsen. Med 3,5 m blir det hyfsat med luft på båda sidorna.
Men försök att få så brett garage som möjligt.
 
Vi har 9.5x8 det räcker gott och väl för att bygga gästrum om inte gästerna ska bo i herrgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.