Fortsatt med mitt lilla evighetsprojekt. Två hyllor att ställa fotogenlampor på. Nu återstår spackel och färg. Två trähyllor för fotogenlampor under tillverkning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två oavslutade trähyllor på en bänk, avsedda för fotogenlampor, verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt golv och tänkte fråga min bror vad han tyckte om färgkombinationen (två gråtoner)
När jag mobilfotade så blev golvet brunt...borde vara grått...nåväl..mobilkameror förtjänar knappast epitetet "kamera"...jag drar fram gamla Nikon D800:n...då jävlar. Fortfarande brunt...
Släcker halogenerna och tänder Festool syslite kal II...nu exponerade bägge "kamerorna" rätt färgbalans.
Jag slutade med foto som hobby då digitalkamerorna kom då det var så sterilt, och mörkrummet var mitt favoritgryt.
Men återkopplingen på det du gör är direkt.
Saknar ändå mörkrummet......

Bild 1 halogenljus, golvet brunt.
Nyinstallerat grått laminatgolv i ett rum med en halogenlampa tänd och en Festool arbetslampa på stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 2 bara festool syslite
Grått laminatgolv med trästruktur i varierande plankstorlekar, ljus belysning, ingen bruntone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ska nog köpa en syslite duo nu.


Jag kommer snart flytta till Amazonas och starta en verktygssekt....
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
En stor flyttad sten med rep vid en grävd dräneringsgröp vid husgrund, skottkärra och spadar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttat på en liten sten som låg ivägen när jag skulle gräva dränering
 
  • Gilla
PNO och 3 till
  • Laddar…
Haft terapi med verktygsunderhåll.
Arbetsbänk med olika grader av sandpapper, hyvel och träspån, symbol för verktygsunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Försökt, och misslyckats med, att gänga ur trasiga slangnipplar i plast med skruvutdragare. Är allmänt frustrerad över dålig konstruktion. Kommer inte åt att borra ur skiten utan att ta isär alltihop heller, och då är det typ 15 skruvar som ska lossas. På tio trasiga apparater.
 
Vabbar så passar på att tälja lite i en bit ene.. Hand som håller en nysnidad träbit av ene i en verkstadsliknande miljö med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
Hmm, titta en fin bit virke!
En ojämn bit av sågat trä med skavda kanter och inslag av läderbitar, placerad på ett gult golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller ja..en bit vankant..sne..
En hand håller i ett långt och krokigt trästycke med ojämn yta och inslag av läder på ett gult golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågade upp den och hittade lite läderbitar
Snedskurna träbitar och skinnrester på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ska bara allt jämnas till så det inte ser tillyxat ut.
Och hål i lädret. Sen. Har inte flugorna en chans!
Handgjord flugsmällare av trä med ett fäst läderstycke, ligger på ett städat arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom och 3 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Försökt, och misslyckats med, att gänga ur trasiga slangnipplar i plast med skruvutdragare. Är allmänt frustrerad över dålig konstruktion. Kommer inte åt att borra ur skiten utan att ta isär alltihop heller, och då är det typ 15 skruvar som ska lossas. På tio trasiga apparater.
Kan du få ur dem med en låsringstång, modellen som öppnar sig när man klämmer? Det har jag använt för att då ur diverse envisa plastdon som man kan greppa invändigt.
 
Nu vet jag inte vem som gjorde förlagan till dessa... kom från denna tråden iallafall. Gjorde ett gäng som julklappar. Vissa ska målas i pastellfärger, andra ska jag låta rosta och klarlacka.

Beställde alla delar laserskurna för enkelhetens skull.

Hoppas det blir uppskattade.

Metallkomponenter på en arbetsbänk avsedda för byggprojekt, redo att målas eller rostas och klarlackas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laserskuren metallkomponent på arbetsbänk bredvid slipverktyg, avsedd för målning eller rostning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en laserskuren metallkomponent mot en suddig arbetsytbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i skyddshandske använder en röd metallkapställning för att såga en tunn plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en laserskuren metallbit nära en röd verktygsutrustning för att mäta dess storlek med en linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laserskuren toalettpappershållare i metall, ännu omålad, med en rulle toalettpapper monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av laserskurna metallkomponenter för byggprojekt, ommålade i förberedelse för julklappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laserskuren metallkonstruktion med rostig cylinder och tandad kant, möjligtvis julklappsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laserskurna metallstycken på arbetsbänk, några på fötter, bredvid verktyg och en skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Metallfästen av olika former på en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En handsåg och två rörskärare med orange handtag som ligger på ett metallställ i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
altaxis och 3 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Nu vet jag inte vem som gjorde förlagan till dessa...
Tror @nanowire gjorde originalet.

Själv har jag pysslat om mitt fräsbordsanhåll. Det har över 10 år på nacken och byggdes i princip med enbart en fräs men det fungerar fortfarande ypperligt.

Riktat upp fronten när anhållet satt ihop (ja jag försänkte skruvarna ordentligt innan. Byggt 2 nya ytteranhåll i laminerad med och gjort en ny lösning för pinnen som mäturet refererar mot. Precis som gamla lösningen är skjutbara pinnen där för att kunna använda mätklockan fullt ut var jag än är i djupled på anhållets rörliga del. Har bara gjort en ny lite mer användaranvänlig pinnmekanism.

Välunderhållet fräsbordsanhåll i en verkstad, med mätklocka och ny pinnmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterat fräsbordsanhåll i trä med insänkta skruvar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräsbordsanhåll med nytt, användarvänligt pinnmekanism, placerat på ett arbetsbord i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närstående bild av uppgraderat fräsbordsanhåll med justerbar pinnmekanism och mätklocka för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tror @nanowire gjorde originalet.

Själv har jag pysslat om mitt fräsbordsanhåll. Det har över 10 år på nacken och byggdes i princip med enbart en fräs men det fungerar fortfarande ypperligt.

Riktat upp fronten när anhållet satt ihop (ja jag försänkte skruvarna ordentligt innan. Byggt 2 nya ytteranhåll i laminerad med och gjort en ny lösning för pinnen som mäturet refererar mot. Precis som gamla lösningen är skjutbara pinnen där för att kunna använda mätklockan fullt ut var jag än är i djupled på anhållets rörliga del. Har bara gjort en ny lite mer användaranvänlig pinnmekanism.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt! Går det bra att köra MDF på rikthyveln alltså? Var det inte exakt 90 grader längre eller vad föranledde denna operation?
 
V vectrex skrev:
Snyggt! Går det bra att köra MDF på rikthyveln alltså? Var det inte exakt 90 grader längre eller vad föranledde denna operation?
Jo det gick bra att hyvla mdf, har gjort det nån gång förut. Anhållet har aldrig varit riktigt 90, haft det shimsat sen tidernas begynnelse för att få det rätvinkligt.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Äntligen fått några timmar över så jag kunde fixa en ny topp till arbetsbordet. Dels har jag nu återigen en hyfsat plan och slät yta att jobba på och dels så blev jag av med skivan som stått ivägen sedan tidigt i våras.

Ny arbetsbordsyta med rutmönster av hål och verktygsupphängning i bakgrunden i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppsan, när jag tar bilden så ser jag att det fattas ett hål... Jag får väl hitta på en anledning till att det är en genomtänkt finess.
 
  • Gilla
Gryttjesbo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.