Tänkte svarva några axlar för att använda som valsar i en maltkvarn.
Tyvärr har vi inget lettringsverktyg...
Har ni något bra tips på hur jag kan göra istället?

Är ju så att valsarna får tag på kornen och drar ner dom mellan så det finns inga krav på finish eller så
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Sjukt snabb matning fram och tillbaka några gånger?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Du skulle kunna skära ett gäng höger resp vänstergängor, med max stigning av vad svarven klarar* Kommer va stört omöjligt att få symmetriskt men du kan nog få något som påminner om lettrad yta. Jag hade nog köpt ett dedikerat verktyg eller spårat med dremel alt vinkelslip.

Sök på "knurling without a knurling tool" för lite idéer.

Editor. Nja, det beror ju på ämnets diameter. Ju större diameter desto större stigning vill du ha.
 
Redigerat:
50mm axel ska jag använda.
Symmetriskt spelar ingen roll, bara det funkar
 
5
Har du inga stansar? Stansa in bokstäver å siffror utav bara h-vete :D;)
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Det borde ju vara enkelt att hugga in en slags lettring med en vass kallbit. En annan möjlighet är väl att fila eller slipa små räfflor längs valsarna.

Skall valsarna ythärdas efteråt för att hålla?
 
Jag tror inte det behöver härdas...
Är för eget bruk så kanske 25 max 50kg /år
Malten är ju kategori speciellt hård och ska inte malas bara spräcka sönder skalet om jag förstått det rätt.

Tror jag provar att "gänga" med ett stål
 
Har ingen svarv själv så det får vara
 
nino nino skrev:
Har ingen svarv själv så det får vara
Aha, då missuppfattade jag första posten ... :)
 
Fortsätter att fråga.

Axlarna är klara ( förutom lettring)
På ena axeln ska det monteras lager med ytterdiameter 30mm, dom lagren ska passas / pressas in i en ram som håller valsarna.

Hur gör man ett 30mm hål med presspassning i säg 10mm plattjärn?

Andra valsen har 25mm excentriska tappar som också ska i men dom ska låsas med stopp skruv så där kan jag nog borra, mer noga behöver det nog inte vara
 
Bild
Metallbearbetade delar, inklusive en vertikal cylinder med räfflat mönster och två mindre metallföremål på en sliten verkstadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ska axlarna drivas?
 
Tänk bara på att om du ska ha maltkvarnen till ölbryggning bör du kunna reglera avståndet på ett bra sätt så att du kan anpassa krossningen till malttyp. Viktigt är ju också då att du har en låsning så att valsarna inte glider isär under krossningen. Men du kanske redan har koll på det.
 
Drivning på en axel, med skruvdragare till att börja med.

Ska justera med dom excentriska axlarna och låsa med stopp skruv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.