Kan du inte göra det till grannens problem genom att sätta upp speglar? :) Så fort han tänder sina lampor kommer ljuset att reflekteras tillbaks och om du du riktar dem så ljuset går in genom hans rutor, så borde ju problemet vara löst. Låt honom blända sigsjälv helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 9 till
  • Laddar…
Bor du i en stad får du nog räkna med vissa
” störande inslag. ”
Har du pratat med grannen om ljuset som stör dig?
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
C cazet skrev:
tycker som Harry73 sätt upp en strålkastare som skickar likvärdigt ljus tillbaka mot dom och se hur dom reagerar
Jag har en 3Kw 230 v E40 glödlampa över som borde vara perfekt för uppdraget:)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Om bilden i den länkade tråden är representativ så verkar det handla om rellativt normal belysning som sannolikt inte har som syfte att störa TS, även om den nu gör det. Att då svara med lampor som syftar till att störa är inte vettigt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu slutar vi med alla "kreativa" förslag och återgår till att försöka hjälpa TS. / moderator
 
  • Gilla
Tom12 och 3 till
  • Laddar…
5
Tjao skulle jag vara i samma sits och man inte har medgörliga grannar eller myndigheternas stöd.
Så skulle jag antingen köpa mörkläggningsgardiner som tidigare sagt eller sätta upp spegeltoning på glaset.
Ta reda på vad som gäller, svart på vitt och inte bara vad de säger. Ring å hör med miljöförvaltningen i en annan kommun å hör vad de säger.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 2 till
  • Laddar…
5
Har du fler grannar som stör sig på ljuset?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A
Ja det måste ju vara sanslös irriterande med ett störande ljus, jag hade det vid min tidigare bostad ett gatuljus som var mycket skarpt och var störande.
Om en granne sätter up en lampa på tomten som stör grannar så skulle jag i alla fall fråga hen om det skulle gå att rikta om, det ska säkert inte mycket till för att det blir bra.
Jag skulle också köpt en Luxmätare för att mäta styrkan.
Sedan så finns det ju tidigare saker på liknande.
https://www.hd.se/2015-08-24/granne-far-ratt-om-storande-ljus
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har ni som kommer med alla fina förslag följt länken i inlägg 13?
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Det enda jag reagerar på är att om man inte har mer att fundera på i livet än grannens lampor så borde man skaffa sig en hobby. #getalife
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
A AbRhesus skrev:
Ja det måste ju vara sanslös irriterande med ett störande ljus, jag hade det vid min tidigare bostad ett gatuljus som var mycket skarpt och var störande.
Om en granne sätter up en lampa på tomten som stör grannar så skulle jag i alla fall fråga hen om det skulle gå att rikta om, det ska säkert inte mycket till för att det blir bra.
Jag skulle också köpt en Luxmätare för att mäta styrkan.
Sedan så finns det ju tidigare saker på liknande.
[länk]
Ja detta undrar jag också har TS frågat grannen om att bara rikta om lampan lite ? Och vad sa grannen då.

Satte själv för något år sedan upp strålkastare som lyser upp 2 stora träd i trädgården.

Fick positiva reaktioner i grannområdet men så efter någon dag kom det en äldre dam som berättade att den ena lampan lyste in i hennes sovrumsfönster på andra sidan gatan och undrade om jag kunde rikta om den.

Jag funderade inte mer över det utan flyttade självklart lampan till andra sidan träder så att det fortfarande lös upp trädet men inte mot hennes fönstret.

Kan ju inte vara något stort problem detta. Måste ju gå hur enkelt som helst att lösa om nu inte TS och grannen är ovänner eller något.
 
  • Gilla
Sinclear
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Ok jag borde varit tydligare. Miljöförvaltningen tänker inte ens utreda störningen pga att det är ett vitt fast sken. Jag har alltså inte ens fått avslag från miljöförvaltningen utan de tänker inte ens utreda.
Be att de specificerar vilket lagrum, förordning eller rättsfall de lutar sig mot.
 
Filip: Hur riktar man om en ljusslinga?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Det enda jag reagerar på är att om man inte har mer att fundera på i livet än grannens lampor så borde man skaffa sig en hobby. #getalife
Du menar som att varje dag fundera på att parketten sviktar lite eller att den har nån liten kant?
#getalife

A AM86 skrev:
Haft hit en golvläggare som inte tyckte det var så jättefarligt utan han hade sett mycket värre. Men det grämer mig varje dag :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Krakan24 och 18 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Filip: Hur riktar man om en ljusslinga?
Jaha var det en ljusslinga trodde det var en strålkastare eller liknande som lös upp ett träd.

Så det är alltså en sådan vanlig jul ljusslinga/nät som alla har i sina trädgårdar så här års ?

Var framgår det att det handlar om en ljusslinga ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.