Absolut.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Frågan är lit OT, men hur kommer det sig att man gör limträ 42, 56, 90, 115, 140 mm, när standardmått på reglar är 45, 70, 95, 120, 145 osv?

För oss simpla konsumenter hade det ju varit fantastisk om grejerna hade livat med varandra från början?
 
Jag kan inte den fullständiga förklaringen, men vissa bitar. De mindre limträtjocklekarna, 42, 56 osv uppstår genom klyvning av 90, 115, 140 och 165 mm tjocka balkar. Limträ tillverkas aldrig smalare än 90 mm. Måttet 90 uppstod antagligen som en rensågning + hyvling av 100 mm, dvs 4 tum, breda lameller, men jag är inte helt säker på det. Skillnaden mellan 90, 115 osv är 25 mm dvs 1 tum. Det vanliga virkets mått är också resultatet av såg- och hyvlingsmarginaler, när man utgått från tumbaserat råsågat virke. Fram till en bit in på 1970-talet angavs alltid virkesdimensioner (utom längden) i tummått.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja. Med dessa exempel som @Workingclasshero har lämnat blir stålet säkert dubbelt så dyrt, lite beroende på vilka mått man väljer på limträet. En så smal och hög limträbalk som möjligt blir alltid kostnadseffektivast. Kostnaden för limträ är som regel proportionell mot dess volym. Priset på stål går efter vikten.
Är inte vikten även proportionerlig mot volymen;)
Grymt jobbat att få till en lösning i trä, det kommer bli mycket enklare att genomföra(y)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jo, Bosse, visst är vikten också en funktion av volymen. I min ambition att uttrycka mig enkelt kanske det blev alltför enkelt. Vad jag menade är att när det gäller stål är man ju bunden till vissa profiltyper, IPE, HEA osv, och kan bara spela med höjden som ger förändrade egenskaper. Med limträ kan ju en dimension, t.ex. 90x315, bytas ut mot 140x270, med i stort sett samma egenskaper. Där finns en möjlighet att jobba med höjd och bredd.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vad tror ni om kertobalk? Jag menar om jag ändå ska klä in den

PS

Har etablerat kontakt med flertalet leverantörer att skjutdörrar. Lutar mot 2x3000mm
 
Nu har du ganska gått om plats så en IPE eller HEA får plats annars när man har mindre utrymmen så finns HEB men även den ofta bortglömda HEM som jag använt några gånger.
Personligen hade jag nog kollat efter kerto balkar (fanerbalk) istället som kan erhållas i önskad dimension.
 
Fixarpelle, vi har vänt ut och in på oss själva för att slippa stplbalkar. Efter mycket blod svett och tårar har vi kommit fram till att 90x315mm limträ med mittstolpe blir perfekt.

Igår fick jag för mig att kolla limträ vs kerto och kom fram till att kerto (fanerbalk) är något bättre, framför allt vad gäller vikt för jämförbar limträbalk.
 
Jag skulle absolut välja limträ före Kerto i det här fallet eftersom du behöver kunna fästa in ramar för fönstren (sidostyckena som karmen skall sitta i) i balkarnas sida. Limträ blir enklare och mer lätthanterat.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Problem!

såhär står det på tillverkaren av skjutdörrens hemsida:

Placering i vägg
En förutsättning för att konstruktionen skall klara kraven på god energihushållning och komfort är att skjutdörren placeras i väggens varma del. Detta innebär en placering så långt in i väggen som möjligt, vilket ger många fördelar.

Det ger goda förutsättningar för bra infästning och en väl fungerande fog. Risken för kondens minskar genom en högre yttemperatur. Fogen mellan karmprofil och vägg skall utföras som tvåstegstätning. Detta innebär en yttre regnkappa med bakomvarande luftkanal, drevning med mineralull och en invändig fog som diffusionstätning.


Jag hade ju tänkt placera balken och stolpen innanför glassystemet, dvs systemet skulle hamna på den kalla sidan av väggen.

Ska jag sätta den enligt tillverkarens rekommendationer så innebär ju det

Utifrån:

Isolering 10 cm
Limträ 9 cm
karm 12,5 cm

Jag hade tänkt:

isolering (överst) och karm (under) 12,5 cm
Limträ 9 cm

hmm! kommentarer?
 
Uppriktigt sagt tycker jag det är lite lek med ord. Skjutdörrspartiet är ju 2x6 meter, så mycket mer vägg finns det inte. Det verkar vara en mer generell text. Men det går naturligtvis lika bra att placera skjutdörrarna innanför limträbalken. I så fall tycker jag att limträbalken främst skall isoleras på insidan. I ditt fall, med det stora taköverhäng som finns över hela fasaden, är ju skjutdörrarna ändå väldigt skyddade. Förmodligen använder du ytan effektivare om skjutdörrarna ligger utanför limträbalken. Jag tror inte det har någon större betydelse ur någon annan synpunkt.
 
Justus = klippa

Kände så också.....men ville dubbelkolla
 
Har nu kommit vidare och ska snart söka bygglov. Det är inte proportionerligt av kommunen att kräva en nybyggnadskarta för 1 000 kr för att göra en bygganmälan. Särskilt, som i detta fall, när anmälan gäller en avväxling.
 
Jag håller med fullständigt! Jag ifrågasatte detta när jag skulle göra ett par nya öppningar hemma och då behövde jag inte bifoga denna i anmälan. Om det var rätt eller inte vet jag inte. Men det kan ju alltid vara värt ett försök:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.