Och uppstartsmöten finns inte på kommunen. Kanske du menar tekniskt samråd, och fortfarande handlar ju detta om slutbesiktningen som kommunen inte har ett dugg med att göra.
 
R RoBo skrev:
Och uppstartsmöten finns inte på kommunen. Kanske du menar tekniskt samråd, och fortfarande handlar ju detta om slutbesiktningen som kommunen inte har ett dugg med att göra.
Japp menar tekniskt samråd, fel ordval.

Ja och vid slutbesiktningen skall vissa intressenter närvara och därför kan det vara bra att få grepp om vad som hänt och om TS är byggherre eler inte.
 
  • Gilla
MichaelOberg och 1 till
  • Laddar…
Kan även vara så att TS blivit byggherre efter teknisk samråd, inget ovanligt. Nu spekulerar vi bara.
 
R RoBo skrev:
Kan även vara så att TS blivit byggherre efter teknisk samråd, inget ovanligt. Nu spekulerar vi bara.
Det är som vanligt spekulationer i alla trådar för att tillräcklig information saknas.

Men TS kan ju inte bli byggherre utan att delges detta, känns ju underligt i så fall.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TS är ju per definition byggherre. Det är inte en roll som nan blir tilldelad av någon. Den placerar man sig själv i.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det är som vanligt spekulationer i alla trådar för att tillräcklig information saknas.

Men TS kan ju inte bli byggherre utan att delges detta, känns ju underligt i så fall.
Delges? Han blir ju det när kontraktet skrivs.
 
R RoBo skrev:
Delges? Han blir ju det när kontraktet skrivs.
Jag minns inte från mitt bygge, jag förtränger dessa saker eftersom de är totalt osexiga.

Men jag har fått en bunt dokument från kommunen där det står att jag är byggherre. Sen att slutbesiktning och slutsamråd inte har med varandra att göra vet jag men jag vill veta vad TS gjort under resans gång.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Enligt PBL blir du troligen byggherre vid godkänt startbesked därav uppfattningen om att man tilldelas titeln. Det är ju svårt att vara byggherre om man inte får bygga :)
 
Åsa Lund
Vet inte om PBL ändrats nu men för några år sedan stod det att vid tekniskt samråd skulle kontrollansvarig medverka och byggherren skulle vara kallad.
Inspektören var mycket irriterad när byggherren inte kunde komma. Kontrollansvarig var där och gjorde sitt jobb däremot.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vet inte om PBL ändrats nu men för några år sedan stod det att vid tekniskt samråd skulle kontrollansvarig medverka och byggherren skulle vara kallad.
Inspektören var mycket irriterad när byggherren inte kunde komma. Kontrollansvarig var där och gjorde sitt jobb däremot.
Jag som byggherre var tvungen att medverka vid vårt samråd, annars hade jag inte fått startbesked. Det var ju till och med jag som bokade in det.
 
Undrar vart TS tog vägen ??
//Goerana
 
Åsa Lund
Är väl på jobbet eller nåt. Var ju här i tråden igår...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.