Bowser Bowser skrev:
Då är det som hempularen säger... du är byggherre.. och du skulle blivit kallad till besiktning.
Tack, betyder det att besiktningen som gjordes utan mig är ogiltig och måste göras om?
 
Bowser
P perra4 skrev:
Det är byggherren som har undertecknat beställningen av huset av entrepenören.
Eller.... Va?:confused:
 
Bowser Bowser skrev:
Eller.... Va?:confused:
Förlåt det är jag som nog blandar ihop titlarna här. I Entreprenadskontrak ABS09 så är parterna "Beställare" (jag som konsument) och Entrepenör (näringsidkare), sen finns det en arbetsledare anlitad av Entrepenören, på besiktingen var entrepenören, arbetsledaren och besiktningsmannen
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Är det du som anlitat besiktningsmannen?
 
P pekk@13 skrev:
Är det du som anlitat besiktningsmannen?
Nej, det var Entrepenören som gjorde det. Jag visste inte om besiktningen, utan Entrepenören ville bara få det gjort så att han kunde få slutbesiktningen godkänd och kräva mig på de sista 10%
 
vad står det i kontraktet ang slutbesiktning?
 
Det är möjligt att besiktningen kan anses vara ogiltig, men jag vet inte.

Rent praktiskt så handlar det väl framförallt om du anser att besiktningen tagit upp alla fel. Om du inte är nöjd med den, så kanske du i första hand skall undersöka (med jurist) om den kan ogiltigförklaras, och du gör en riktig besiktning med en bes, man som du väljer.

I andra hand begär du en överbesiktning. Jag har inte koll på alla detaljer runt en sådan, du bör läsa på ordentligt, men du har kort tid på dig.

Om du i princip inte har synpunkter på besiktningen, mer än att du inte fick vara med. Så bör du dra av beräknad kostnad för det som återstår att göra, och betala in resten. Finns lite olika bud om hur mycket du kan hålla inne, men principen är att det skall räcka för att färdigställa om du måste ta in en annan entreprenör.

Om inte entreprenören släpper nyckel i det läget, så får du räkna med att du behöver stämma entreprenören.
 
det är nog du som ska anlita besiktningsman,,,, eller komma överens om vem som ska besiktiga
 
Förstår inte vad det är för besiktningsman som besiktar utan beställaren ? Låter ju helt fel.
 
Har du varit hos kommunen för uppstartsmöten m.m.?
 
Åsa Lund
P perra4 skrev:
Förlåt det är jag som nog blandar ihop titlarna här. I Entreprenadskontrak ABS09 så är parterna "Beställare" (jag som konsument) och Entrepenör (näringsidkare), sen finns det en arbetsledare anlitad av Entrepenören, på besiktingen var entrepenören, arbetsledaren och besiktningsmannen
Beställaren är byggherre. Ingen annan.

Anställd av entreprenören är entreprenör även om hans arbetsuppgifter råkar vara arbetsledning.

Kalla in en egen besiktningsman snarast. Ogiltigförklara den besiktning som entreprenören låtit utföra utan att kalla dig.
 
Prata med jurist, du gör en stor affär och därför är det värt varenda krona.

Är du med i villaägarna kan du ringa dem kostnadsfritt.
 
P perra4 skrev:
Hej

Byggherren genomförde slutbesiktningen utan att kalla mig till utomhusbesiktningen som var den sista delen i besiktninge, jag blev kallad till innomhusbesiktningen på kort varsel men aldrig utomhusbesiktningen. Nu vill byggherren kräva mig på slutbetalningen då slutbesiktningen är gjord och godkänd.

Jag läser i [länk] "Besiktningsmannen skall kalla parterna till slutbesiktningen."

Kan jag hävda att besiktningen inte var giltig då jag inte var kallad? Jag vill ju faktiskt vara med och ha koll

/Per
Du har skrivit längre ned att ni avtalat om abs09 och att du har köpt en tomt och du har låtit en entreprenör uppföra ett hus på denna tomt.

Som flera skrivit och konstaterat så låter det som att du är byggherre.

Eftersom du köpt en tjänst av ett företag så är utöver ert avtal ABS09 även konsumenttjänstlagen tillämplig vilket också framgår i ert avtal ABS09.

Konsumenttjänstlagen är indispositiv vilket innebär att den kan inte avtalas bort.

citat från ABS09 ”
1. För entreprenaden gäller konsumenttjänstlagen (1985:716) och vad som föreskrivs nedan i dessa bestämmelser. För att underlätta jämförelser mellan dessa bestämmelser och konsumenttjänstlagens tvingande bestämmelser görs hänvisningar till lagens rubriker och paragrafer. Dessutom återges några paragrafer i konsumenttjänstlagen (i gråmarkerade rutor).”

Om vi då tittar på konsumenttjänstlagen paragraf 53 och 54 så kan vi läsa följande.


53 § Vid småhusentreprenad skall slutbesiktning göras, om någon av parterna begär det.
Slutbesiktning görs efter det att arbetet har avslutats. Om flera näringsidkare utför arbeten i anslutning till varandra kan, om parterna är ense om det, slutbesiktning i stället göras när samtliga arbeten har avslutats. Lag (2004:554).

54 § Näringsidkaren ska i god tid underrätta konsumenten om när arbetet beräknas vara avslutat och slutbesiktning kan göras. Konsumenten ska därefter utan dröjsmål meddela näringsidkaren om han eller hon begär besiktning och, om så är fallet, utse en person att utföra besiktningen (besiktningsman).

Om konsumenten inte utser någon besiktningsman, får näringsidkaren göra det. Parterna kan också utse en besiktningsman gemensamt.

Besiktningsmannen ska så snart som möjligt kalla parterna samt den kontrollansvarige enligt 10 kap. 9 § plan- och bygglagen (2010:900) till slutbesiktningen. Lag (2010:1006)

Det innebär att du skulle ha blivit kallad av besiktningsmannen vilket du inte har blivit.

Dessutom skulle du också ha blivit meddelad av entreprenören att arbetet var färdigt för slutbesiktning och entreprenören skulle ha gett dig möjlighet att utse en besiktningsman.

Detta framgår också i abs09 under punkt 25 med rubrik slutbesiktning. Under punkt 26 kan du läsa om rätten till överbesiktning.

Länk till abs09 https://www.omboende.se/Global/Bygga/Dokument/Allmanna_bestammelser_ABS_ 09 (2009-01-21).doc
 
  • Gilla
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Har du varit hos kommunen för uppstartsmöten m.m.?
Vad har det med besiktningen att göra ?
 
R RoBo skrev:
Vad har det med besiktningen att göra ?
För att byggherren skall vara med där. Intressant att veta vad som hänt under bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.