Hej!

nyinflyttade i en villa.

Nu lutar golvet 4-5 mm på vissa ställen.

Vi har fått svaret att det ligger skumgummi under golvet som isolering.
Denna isolering är ungefär 4-5 mm tjock.

Där det står garderober eller byråer så har golvet tryckts ner.

Min fråga är helt enkelt. Är detta normalt och finns det något man kan göra åt detta?
Visst kan vi plocka bort alla tunga möbler men vem gör det?

En standard garderob står alltså i hörnet av ett rum och ungefär en meter ut i rummet är det en lutning på 4-5 mm.

Detta kan låta löjligt att bry sig om men det är störande och inget vi hade en aning om.

Varför använder man sig av denna metod vi nybygge?
Är det billigt för husleverantören?

Det finns väl ingen normal människa som tycker det är okej att golvet trycks ner från tyngden av en möbel?

Tack på förhand.
 
Låter skumt. Normalt har man ett underlagsfoam under golvbeläggningen. Den är ca 2-3 mm tjock.
Den är också ganska fast och ska inte deformeras vid belastning på golvytan.

Är det så att det uppstår en glipa mellan golv och lister kan det inte vara korrekt.
 
E etompau skrev:
Låter skumt. Normalt har man ett underlagsfoam under golvbeläggningen. Den är ca 2-3 mm tjock.
Den är också ganska fast och ska inte deformeras vid belastning på golvytan.

Är det så att det uppstår en glipa mellan golv och lister kan det inte vara korrekt.

Hej!
Tack för snabbt svar!

Ja glipan har "växt" fram med tiden vilket är oroande.
Har varit i kontakt med snickaren och han sa att isoleringen under golvet är 4 mm tjock och att det därför. Den isoleringen blir helt platt enligt honom.

Enligt mig låter det väldigt lustigt....
Varför har man isolering som blir helt platt? förstör inte det syftet?

Det är bara på ställen där det står något "tungt" som detta fenomen uppenbarar sig så teorin håller ju om att något plattas till men varför i hela friden bygger man ett nytt hus lägger ett nytt golv 2018 där man vet att saker kommer plattas ihop?
 
A Alex81 skrev:
Hej!
Tack för snabbt svar!

Ja glipan har "växt" fram med tiden vilket är oroande.
Har varit i kontakt med snickaren och han sa att isoleringen under golvet är 4 mm tjock och att det därför. Den isoleringen blir helt platt enligt honom.

Enligt mig låter det väldigt lustigt....
Varför har man isolering som blir helt platt? förstör inte det syftet?

Det är bara på ställen där det står något "tungt" som detta fenomen uppenbarar sig så teorin håller ju om att något plattas till men varför i hela friden bygger man ett nytt hus lägger ett nytt golv 2018 där man vet att saker kommer plattas ihop?

12) Parkett 14 mm
13) Foam
14) Plastfolie 0,2 mm
15) Sylltätning

Enligt beskrivningen är golvet lagt med ovan. Fast i omvänd ordning då såklart...
 
Jag skulle bli lika irriterad som dig. Vad är anledningen till extra tjock isolering? För att ge "varma" golv? Jag skulle lägga om det om det är möjligt i mindre rum till normal, kanske välj sådan där cellplastbaserad som är bara ca 2mm och inte kan komprimserad.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Jag skulle bli lika irriterad som dig. Vad är anledningen till extra tjock isolering? För att ge "varma" golv? Jag skulle lägga om det om det är möjligt i mindre rum till normal, kanske välj sådan där cellplastbaserad som är bara ca 2mm och inte kan komprimserad.

Ja detta är inte kul...
Det är ju samma princip i alla rum 150 kvadrat..
Samma isolering och samma golv..
Kommer vara omöjligt för oss att få igenom att alla golv rivs upp och läggs om.

Eller ska man gå vidare med detta?

Har läst om folk som haft över en centimeter lutning och fått svårt att få rätt när man tar upp det med entreprenörer.

Så himla tråkigt att det är gjort så här.

Några tips hur vi ska gå vidare eller ska vi acceptera att golvlisten kommer ha en glipa och golvet lutar så fort vi har möbler ståendes?

Huset är alltså 6 månader gammalt och det är nybyggt. Besiktningsmannen sa inget vid besiktning eftersom det inte fanns några möbler....
 
Skumgummi? Tror de att du går på vad som helst?

Vi har lagt dubbel foam på några ställen i vårt stora vardagsrum/hall pga höjdskillnad mellan de gamla golven. Vi har inte fått några sådana här fenomen överhuvudtaget. Och då har vi ändå ett antikt piano mitt på ena långväggen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A Alex81 skrev:
12) Parkett 14 mm
13) Foam
14) Plastfolie 0,2 mm
15) Sylltätning

Enligt beskrivningen är golvet lagt med ovan. Fast i omvänd ordning då såklart...
Det låter sjukt. Vad är sylltätning i beskrivningen ovan? I min värld är det något man har mellan väggsyll och betongplatta, inte överallt på golvet?

Jag antar att det är en betongplatta?
 
Ur besiktningssynvinkel är det skillnad på lutning och ojämnhet. Detta handlar ju om ojämnhet. 1cm lutning på en hel platta är inte så farligt men 4-5mm ojämnhet på 1 meter är värre.
 
V vectrex skrev:
Det låter sjukt. Vad är sylltätning i beskrivningen ovan? I min värld är det något man har mellan väggsyll och betongplatta, inte överallt på golvet?

Jag antar att det är en betongplatta?
Med risk för att jag förvirrar mer så kanske jag inte ska skriva saker.
Ja det är en betongplatta och Sylltätning kanske inte har någon påverkan på golvet i detta fallet.
Jag är amatör tyvärr.

Golvet lutar och det är störande. det beror tydligen på att isoleringen är för "tjock"??
 
Kan ju vara så att de även med så tjock underlagsfoam försökt dölja ojämnheter på själv undergolvet i sig. Och då har de nog tänkt fel, men nu är man ju inne på något som är svårt att påstå utan att riva upp golvet och mäta.

Är huset fortfarande tomt skulle jag lägga om det, men är ni inne...

Jag har ett snarlikt problem faktiskt. Köpte ett halvfärdigt nybygge av några som kallade sig byggare... Men de hade tydligt valt att inte limma underlagsgolvet... och inget de berättade vid övertagandet. Så det nya ekgolvet jag la började ju knarra rätt fort... Har lagt om köket så det är stumt och tyst. Men har hela vardagsrummet att göra. Man vänjer sig vid knarr, men man blir konstant påmind när man går på det.

Jag tror du kommer föralltid bli störd på det här. Försök kämpa för ett delat ansvar, för hela ansvaret kommer du aldrig få dom att ta på sig. Men kanske du kan få betala en reducerad kostnad för omläggning av dina golv.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Kan ju vara så att de även med så tjock underlagsfoam försökt dölja ojämnheter på själv undergolvet i sig. Och då har de nog tänkt fel, men nu är man ju inne på något som är svårt att påstå utan att riva upp golvet och mäta.

Är huset fortfarande tomt skulle jag lägga om det, men är ni inne...

Jag har ett snarlikt problem faktiskt. Köpte ett halvfärdigt nybygge av några som kallade sig byggare... Men de hade tydligt valt att inte limma underlagsgolvet... och inget de berättade vid övertagandet. Så det nya ekgolvet jag la började ju knarra rätt fort... Har lagt om köket så det är stumt och tyst. Men har hela vardagsrummet att göra. Man vänjer sig vid knarr, men man blir konstant påmind när man går på det.

Jag tror du kommer föralltid bli störd på det här. Försök kämpa för ett delat ansvar, för hela ansvaret kommer du aldrig få dom att ta på sig. Men kanske du kan få betala en reducerad kostnad för omläggning av dina golv.

Vi har flyttat in och detta problem har vi märkt nu när vi bott ett tag och möblerna har stått ett tag.
Vi får helt enkelt gå vidare med detta och se vad vi kan göra åt saken.

Jag kommer störa mig något enormt på detta och kommer inte acceptera detta tyvärr.

Ska hem och mäta skillnaden. samt kolla bakom säng och soffa för det lär ju se likadant ut bakom dessa också...
 
Kanske räcker det med justering eller nya golvlister som då kan monteras dikt an mot golvet?
 
E etompau skrev:
Kanske räcker det med justering eller nya golvlister som då kan monteras dikt an mot golvet?

Utseendemässigt hade nya lister funkat. Men man känner liksom av när det lutar vilket är mer störande en utseendet.
Om jag förstår dig rätt så löser inte listerna lutningen?

Problemet kvarstår för vi komemr ju säkert införskaffa nya möbler elelr möblera om och då kommer golvet luta och glipor under listerna kommer uppstå på varje plats som vi har möbler.

Grundproblemet verkar vara att det är för elastiskt? Och det känns inte tillräckligt stabilt/stumt som vi önskar.
 
Förutsatt att de använt riktig underlagsfoam så skall inte detta kunna hända om golvet under är plant.

Jag antar att ni också har golvvärme, då är det sista man vill att isolera mot golvet, man vill ju att värmen från plattan skall gå igenom och värma upp parketten. Foamen används normalt för att få bort den hårda känslan som betongen ger, jag hade nöjt mig med lumppapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.