Hej

Byggherren genomförde slutbesiktningen utan att kalla mig till utomhusbesiktningen som var den sista delen i besiktninge, jag blev kallad till innomhusbesiktningen på kort varsel men aldrig utomhusbesiktningen. Nu vill byggherren kräva mig på slutbetalningen då slutbesiktningen är gjord och godkänd.

Jag läser i https://lagen.nu/prop/2003/04:45#S5-2-5 "Besiktningsmannen skall kalla parterna till slutbesiktningen."

Kan jag hävda att besiktningen inte var giltig då jag inte var kallad? Jag vill ju faktiskt vara med och ha koll

/Per
 
Åsa Lund
Vem har undertecknat beställningen av huset?
Den personen är en part, entreprenören är den andre parten.
Dessa två ska kallas till besiktning.

Byggherre är den som låter uppföra huset. Den som utför jobbet är byggentreprenören.

Tror du blandat ihop orden?
 
  • Gilla
tim19
  • Laddar…
Om du inte är byggherre så behövs väl inte din närvaro för att den ska vara godkänd.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du inte är byggherre så behövs väl inte din närvaro för att den ska vara godkänd.
Nej, jag är inte byggherre utan bara köpare, Det är byggherren som har undertecknat beställningen av huset av entrepenören. Närvarande på slutbesiktningen var byggherren, entrepenören och besiktningsmannen. Jag som köpare var aldrig kallad, och det är det jag tycker är lite konstigt, är inte det fel?
 
harry73
Vem är då byggherren? Står fastigheten redan på ditt namn?
Det låter absolut att du borde vara byggherre
 
Jag tolkar att du köper ett nytt färdigt hus? Inte att du har beställt ett bygge?

Det finns i princip två sätt att köpa ett nytt hus. Antingen så köper man en fastighet utan hus (=tomt), och anlitar ett eller flera företag för att bygga ett hus på tomten. Då är du byggherre.

Eller så köper man ett hus som är färdigt, eller på väg att byggas. Men där alltså själva köpekontraktet är för den bebyggda fastigheten. Då är det juridiskt i princip ingen skillnad mot att köpa ett 150 år gammalt hus.

Om vi antar att du har köpt i enlighet med andra alternativet, ett färdigt hus (ganska ovanligt sätt att köpa nytt), så regleras allt förhoppningsvis i ditt köpekontrakt. Står där inget om att du skall få huset besiktigat, så var det formellt inget fel att inte kalla dig. Men du har förhoppningsvis någon beskrivning i ditt kontrakt över hur huset skall vara utfört. Du bör låta besiktiga att huset stämmer med villkoren i ditt kontrakt.

Slutbesiktningen är avsedd för att byggherren skall få klarlagt att byggaren har gjort det som byggherren har beställt, det är inte nödvändigtvis detsamma som det du har köpt.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tolkar att du köper ett nytt färdigt hus? Inte att du har beställt ett bygge?

Det finns i princip två sätt att köpa ett nytt hus. Antingen så köper man en fastighet utan hus (=tomt), och anlitar ett eller flera företag för att bygga ett hus på tomten. Då är du byggherre.

Eller så köper man ett hus som är färdigt, eller på väg att byggas. Men där alltså själva köpekontraktet är för den bebyggda fastigheten. Då är det juridiskt i princip ingen skillnad mot att köpa ett 150 år gammalt hus.

Om vi antar att du har köpt i enlighet med andra alternativet, ett färdigt hus (ganska ovanligt sätt att köpa nytt), så regleras allt förhoppningsvis i ditt köpekontrakt. Står där inget om att du skall få huset besiktigat, så var det formellt inget fel att inte kalla dig. Men du har förhoppningsvis någon beskrivning i ditt kontrakt över hur huset skall vara utfört. Du bör låta besiktiga att huset stämmer med villkoren i ditt kontrakt.

Slutbesiktningen är avsedd för att byggherren skall få klarlagt att byggaren har gjort det som byggherren har beställt, det är inte nödvändigtvis detsamma som det du har köpt.
Jag köpte en tomt+hus som skulle byggas enligt förbestämd ritning av byggherren. Det är ett radhusområde. Jag skrev på två kontrakt: köpekontrakt-tomt samt Entreprenadkontrakt ABS 09, så det är väl reglerna i ABS 09 som gäller för slutbesiktning, vad dom innebär vet jag inte. Nu har byggherren dessutom hotat att låsa huset om jag inte betelar de sista 10% baserat på att slutbesiktningen är gjord och genomförd, trots att det återstår massor av saker
 
harry73
Men om du skriver på ett entreprenadkontrakt borde du inte vara beställare/byggherre?

Vem är byggherre enligt dig?
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
Ja, då är du byggherre. Iom att du har skrivit på ett entreprenadkontrakt, så är avtalet mellan entreprenören och dig. Den du kallar "byggherre" vet jag inte vad han har för formell roll i det här.

Låter som du bör kontakta en jurist. Ev. kan du börja med villaägarförbundet, de ger viss gratis rådgivning till sina medlemmar, men det är bra att vara medlem där även av andra skäl.

I första hand kan man ifrågasätta om en slutbesiktning överhuvudtaget ägt rum iom. att du som byggherre inte var kallad. Men det kan vara formell OK ändå. Dessutom så är det du som skall anlita en slutbes. man.

Men OM vi nu antar att slutbesiktningen kan anses vara korrekt, då har du rätt att innehålla betalning för de punkter som är upptagna som anmärkningar i protokollet. Om dina 10% räcker till mer är de upptagna punkterna så bör du betala det som är "otvistigt". Men inför hotet att inte få tillgång till huset, så bör du innehålla även så det räcker för hotell eller annat boende.

Om du anser att det finns fler brister än de som är upptaget i protokollet, så kan du kalla till överbesiktning, det är en lite komplicerad procedur, googla på det. Prata med en bes. firma om det ifall det är aktuellt. Det finns en relativt tight tidsgräns om du vill kalla till överbesiktning. Väntar du för länge så har du accepterat den gjorda besiktningen.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det här med vem som är byggherre är rätt väsentligt att du klarar ut. Om vi antar att du är byggherre (jag kan ha fel), då har du det totala ansvaret för allt som händer på bygget. Att det finns bygglov, att bygget följer bygglovet, arbetsmiljöansvar, du är ansvarig för ev. olyckor på bygget, du är ansvarig om huset brinner ned osv. Mycket av detta är delegerat till din entreprenör, men det är ditt ansvar att ha koll på vad som är delegerat och att kontrollera att entreprenören har försäkringar som täcker.

Som exempel bör du omgående kolla vem som är ansvarig för brandförsäkring nu när det (ev.) finns en godkänd slutbesiktning, det kan ligga på dig.
 
  • Gilla
Filip94 och 2 till
  • Laddar…
vad står det i kontraktet om slutbesiktning? Jag skulle vara tveksam till SB av huset som beställs av entreprenör eller av någon odefinierad. Det kan vara en god ide att anlita egen besiktningsman för just byggnaden då kostnader för felavhjälpande är betydligt större än marken/finplaneringen. Jag tror att det är stipulerat i ABS 09 att beställaren/bygherren har typ 6 månader efter SB att påtala fel därefter blir det betydligt svårare att hävda fel.
 
Bowser
Är det möjligtvis en bostadsrätt?
 
H hempularen skrev:
Det här med vem som är byggherre är rätt väsentligt att du klarar ut. Om vi antar att du är byggherre (jag kan ha fel), då har du det totala ansvaret för allt som händer på bygget. Att det finns bygglov, att bygget följer bygglovet, arbetsmiljöansvar, du är ansvarig för ev. olyckor på bygget, du är ansvarig om huset brinner ned osv. Mycket av detta är delegerat till din entreprenör, men det är ditt ansvar att ha koll på vad som är delegerat och att kontrollera att entreprenören har försäkringar som täcker.

Som exempel bör du omgående kolla vem som är ansvarig för brandförsäkring nu när det (ev.) finns en godkänd slutbesiktning, det kan ligga på dig.
Enligt det Entrepenörskontrakt ABS09 jag skrev på är jag beställare (konsument) och min motpart Entrepenör (Näringsidkare). det är Entrepenören som har totalansvaret för bygget
 
Bowser Bowser skrev:
Är det möjligtvis en bostadsrätt?
Nej, det är det inte
 
Bowser
Då är det som hempularen säger... du är byggherre.. och du skulle blivit kallad till besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.