Alltså...när började ni? Det måste ju tagit en vecka bara att få till så fina spritsade räcken och få dem att hålla vid monteringen?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ja det tog sin lilla tid, men det var faktiskt mallarna som tog längst tid . Dom började jag med i slutet av november. Räckena fick vila i några dygn innan de monterades..
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Ja det är så fina hus i denna tråd så ni borde få göra egna trådar :D
Marlene får kanske skapa en sidotråd till alla frågor om dom fantastiska pepparkakshusen
 
  • Gilla
Bombusk
  • Laddar…
Pepparkakshus modell av fyren Långe Jan från Ölands södra udde på vit bakgrund. Ett pepparkakshus som föreställer fyren Långe Jan med vinterlandskap, texten "God Jul & Gott Nytt År" samt en hälsning.
Det får bli förra årets pepparkakshus då våra "hus" aldrig blir klara förrän några dagar innan jul (i bästa fall :)
Långe Jan på Ölands södra udde som vi besökte sommaren innan. Vi satsar alltid på att kopiera in pepparkakshusen i en passande eller riktig miljö och skickar ut som julkort eller "mellandagskort".
 
  • Gilla
Rolle314 och 9 till
  • Laddar…
Idag gjorde en 4, 5 och 6-åring vårt pepparkakshus. Ett nyckelfärdigt hus med visst renoveringsbehov. Speciellt sotning kan vara viktigt innan någon får för sig att elda i kaminen. Entreprenören som satte ihop stommen försäkrade dem om att sprickan i väggen (bild 4) endast var estetisk och inte påverkade funktionen..

Jag valde att gå ut ur rummet när jag insåg att mina bilder i huvudet inte riktigt överensstämde med de tre barnens.. :crysmile::sweat::thinking: Pepparkakshus med dekorationer och en synlig spricka i väggen på ett rött serveringsfat. Pepparkakshus med sprickor och kreativ dekoration av godis och glasyr gjord av barn. Pepparkakshus dekorerat av barn med godis och strössel på ett rött fat, snöflingedekorationer, visst renoveringsbehov. Pepparkakshus med spricka i väggen och utsmyckning gjord av barn.
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 8 till
  • Laddar…
I år blev det Hogwarts in snow! Egna ritningar förstås och ingen limpistol. Hemmagjord pepparkakskreation av Hogwarts med snöeffekt gjord av kristyr. Hemmagjord pepparkakskreation av Hogwarts täckt av "snö" med kristyr, mot bakgrund av tapet. Hemmagjord pepparkakskreation av Hogwarts slott i snö med kristyr och belysta fönster. Två LEGO-figurer föreställande karaktärer framför ett pepparkakshus täckt av kristyr som snö. Pepparkakshusvägg dekorerad med kristyr som föreställer Hogwarts i snö med dödsrelikerna-symbolen.

Till skillnad mot riktiga hus gör det inget att vissa byggfel finns, bara de som här är osynliga. Kristyr täcker det mesta!
 
  • Pepparkakshus inspirerat av Hogwarts med snö och kristyrdekorationer samt lysande fönster.
  • Gilla
Rolle314 och 8 till
  • Laddar…
En "Läs senare" funktion. En knapp för att spara Artiklar eller Inlägg till ett senare tillfälle..
I övrigt så uppskattar jag videoklippen som ni publicerar väldigt.
Nu ligger det säkert väldigt mycket arbete bakom dom, men jag hade gärna sett ännu fler videoklipp..
God Jul
 
Årets hus blev Gru:s i Dumma mej!
 
  • Tårta formad som Gru's hus från "Dumma mej" med figurer och snö runtomkring.
  • Gilla
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
B Bombusk skrev:
Ja det tog sin lilla tid, men det var faktiskt mallarna som tog längst tid . Dom började jag med i slutet av november. Räckena fick vila i några dygn innan de monterades..
Hur gjorde du räckena ?
 
Årets hus! ☆♡☆
 
  • Dekorerat pepparkakshus med snöeffekter framför en julgran med tända ljus.
  • Pepparkakshus dekorerat som ett tornhus med snöliknande glasyr och ljus i fönstren.
  • Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
Här är vårt bidrag.
Ett pepparkakshus dekorerat med kristyr och godis på en silverbricka.
Jag och barnen har designat och gjort noggranna ritningar innan vi startade bygget.
Byggnationen är gjord i "lösdeg", vilket borde motsvara lösvirke. Dvs köpt deg, dekoration och kristyr.
Produktionstid: 2 barn plus arbetsledning: 2×3 h = 6h.
Pris: 4350 kr/m2. (0,02 m2).
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Och här är vårt bidrag. I år sätter vi fyr på julen!
Pepparkakshus som liknar Malmö fyr, dekorerat med florsocker och en figur.
Förlagan är Malmö fyr.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Efter en hel lördag och halva söndagen så fick vi till slut ihop ett hus. Det första gick i tusen bitar efter 5 timmars slit, men då det andra huset blev mycket mindre så gick 6 åringen och jag all in på godiset. Hemmagjort pepparkakshus med utsmyckade väggar och tak, monterat på folie. Färgglatt pepparkakshus dekorerat med godis och glasyr på ett folierat fat. Hemmagjort pepparkakshus dekorerat med en mängd godis och lyst upp inifrån, visar kreativitet och familjesamarbete. Hemmagjort pepparkakshus dekorerat med färgglatt godis, sockerglasyr och omgiven av lösgodis.
Då vi redan har den fina ljusstaken så är detta utan tävlan.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Här kommer barnens kreativa bidrag, en pepparkakskarusell-hus.
 
  • Hemmagjort pepparkakshus dekorerat som en karusell med glasyr och godisstångsdekorationer.
  • Handgjord pepparkaksmodell av en karusell dekorerad med glasyr och godisstångar på en tallrik.
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Är det fortfarande morgon? Här ett sent bidrag.
Pepparkakskreation med hus, granar, renar och texten "GOD JUL TOMTEN", på ett bord med vit duk.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.