F fsn skrev:
Är det nån som kan förklara det där med effekttariffer eller skicka en länk? Jag har haft skygglapparna på...

Bor i Göteborg om det har nån betydelse.
Ja, då kan det mycket väl ha betydelse för dig då Götebrog Energi har effekttariffer för sina kunder i Partille, men inte i Göteborg (för tillfället). Elnätets avgifter i Göteborg/Partille finns väl beskrivna på Göteborg Energis hemsida:
- https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgiften

Men i korthet så betalar man i Partille 26kr/kW i månadsavgift där antalet kW beräknas under den hårdast lastade timmen under månaden. Dvs om du laddar elbil, lagar mat och har igång bastun samtidigt som elpatronen slår in så kan det bli väldigt dyrt för dig. Detta är en av anledningarna till att jag tittar på att styra min effektförbrukning smartare, detta då jag kanske kan få lägre avgifter då effekttariffen införs i min kommun. Dessutom så skulle jag spara ca 800kr/år på att gå ned från 3x20A till 3x16A om jag kommer fram till att det är möjligt. Detta är också en av orsakerna till att jag tittar på att komplettera värmen hemma med en LLVP trots att jag redan har en FLVP. Inte bara uppvärmningen blir billigare, jag kan få ned maximalt utnyttjad effekt i huset också.

I Göteborg så betalar du just nu mer per överförd kWh än vad de gör i Partille. För genomsnittskunden så blir det väl ungefär lika dyrt, men för den som någon gång ibland utnyttjar hög effekt så kan det dock bli dyrt. Ett bastubad i månaden kan driva upp effekten med ca 9kWh, det blir över 200kr för ett enda bastubad. Badar du dock ofta bastu så blir effekttariffen dock utspridd på varje bastubad. Så för 10 bad per månad så blir det bara drygt 20kr dyrare per gång du badar. Här förutsätter jag dock att bastubadet sker på toppen av övrig utnyttjad effekt, den brukar vara som högst när ugnen, spisen, micron, vattenkokaren mm är igång samtidigt på aftonen. Lägger du då till laddning av elbil eller bastubad på toppen där så kan det bli kostsamt.
 
Hej

Vi har endast 16A huvudsäkring, måste ju gå att ställa laddning på bilen via tidur, alltså att den laddar tex efter 22, vi har även timmätning/Spotpris, alltså elen billigare natt/helger, samt att vi har solceller, elen vi säljer får vi mer betalt för än den vi köper, så nattladdning blir det om det blir aktuellt.
 
Använd inget vanligt tidur. De tål inte sådana strömmar/effekter.

Nyligen brann ett hus för att man använde tidur till laddningen av elbilen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Som sagt 8A, men tänkte annars ta kontaktor, som styrs via app etc.
 
Och då har du nästan byggt min laddbox...
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Orkade inte läsa genom hela tråden, vi har idag en Kia Sportage 2018, diesel/AWD/Automat, mycket nära att beställa en E-Niro, men vart nästan lite dyr med minsta utrustningspaketet, 429’ minus 60’.

Varför behöver ni laddbox menar ni? Laddas bilen varje natt vid ”normal” pendling så är det inte många kWh som ska laddas, jag pendlar 3.5mil totalt/dag, Niron snittar på 1.3kwh/mil, givetvis mer på vintern, men med varmgarage hemma så bra start, sambon besöker shoppingställe någon timme varje helg, med gratis 7kw laddare, samt att vi har solceller hemma och producerar hela husets behov idag, alt bygga ut solcellerna med några kW, service av elbilen kostar en bråkdel av dieselbilens, samt låg förbrukning, och bra räckvidd, samt kan dra lättare släp på kroken.

Vi åker söderut på sommaren, och behöver då snabbladdare, samt fjällstugan 40mil bort, så kanske behöver en laddning, annars i vardagen funkar det.

Ni som åker Ioniq, hur är värmen vintertid?

Laddhybrid känns inte seriösa, törstiga och tunga,
Vet en bekant som kör outlander PHEV, mycket problem samt förbrukning som en gammal range Rover på Bensin.

Nackdel att ska man ha en E-Niro så måste man beställa nu, och ingen bil finns att provköra än.

Är det bara att klicka på köp?

Ja, förutsatt detta: största nackdelen att avvakta med E-Niro är dels att den saknar drag. Ryktet säger att det kommer i slutet av 2019 och då endast med en dragvikt om 500-600 kg (inte ens säkert att det kommer då). Sen saknar den tydligen den app som ska finnas och bland annat kunna starta värmaren m.m Lägger man till detta drar nog också priset iväg då åtminstone appen lär kräva någon form paketuppgradering.

Då lär plug-in varianten ändå vara ett hyggligt alternartiv sett till sitt pris. Den klarar ju trots allt 5 mils elkörning samt kan dra 1300 kg. Och nej, den kan nog inte påstås vara direkt törstig.
 
F
F Flipfloppa skrev:
Ja, förutsatt detta: största nackdelen att avvakta med E-Niro är dels att den saknar drag. Ryktet säger att det kommer i slutet av 2019 och då endast med en dragvikt om 500-600 kg (inte ens säkert att det kommer då). Sen saknar den tydligen den app som ska finnas och bland annat kunna starta värmaren m.m Lägger man till detta drar nog också priset iväg då åtminstone appen lär kräva någon form paketuppgradering.

Då lär plug-in varianten ändå vara ett hyggligt alternartiv sett till sitt pris. Den klarar ju trots allt 5 mils elkörning samt kan dra 1300 kg. Och nej, den kan nog inte påstås vara direkt törstig.
Då köper man väl hellre en Optima laddhybrid.
 
optimum
Har man skaffat elbil finns det inga genvägar utan krävs en godkänd laddbox.

Bygger man en egen laddbox och det brinner av någon anledning så kommer man ställas till ansvar oavsett hur skicklig man är.
Om man nu har råd att köpa en fin elbil så får man ta med att den ska gå att ladda på rätt sätt.
Flera har redan gjort felet att pilla med egna timers och annat underdimensionerat och på så sätt orsakat bränder.
Troligen blir försäkringsbolaget inte så villiga att ersätta allt man ställt till med.

https://www.elsakerhetsverket.se/om...p-for-brandrisk-vid-elbilsladdning-med-timer/

https://www.nyteknik.se/fordon/utredning-klar-elbilsladdning-orsakade-branden-i-huset-6934241

Se det inte negativt utan bara tips om att göra rätt och inte riskera familj och hus.
 
  • Haha
  • Gilla
Flipfloppa och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ni som åker Ioniq, hur är värmen vintertid?
Utmärkt. Har inte testat kallare än minus 11, men har inte upplevt några problem. Jag har aldrig ytterkläder på mig i bilen.
 
Som sagt har laddkabeln till Kia/Hynda inbyggd tempgivare i kontakten, som bryter vid hög temp, problemet löst, samt att jag tänkt ladda max 8A.
 
Tempgivaren löser problem med kontakten, men inte med elinstallationen i huset. Har du skarvar på ledningarna fram till uttaget du laddar från så får du brandrisk där istället, om de inte är väl utförda (vilket de sällan är i äldre elinstallationer).
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vi har endast 16A huvudsäkring, måste ju gå att ställa laddning på bilen via tidur, alltså att den laddar tex efter 22, vi har även timmätning/Spotpris, alltså elen billigare natt/helger, samt att vi har solceller, elen vi säljer får vi mer betalt för än den vi köper, så nattladdning blir det om det blir aktuellt.
Jo, det lär den klara av. Vi brukar ladda någon timme per natt och jag orkar oftast ställa in den på den allra billigaste timmen. Vi har förutom timpris också tidstariff på nätdelen, så nattens el ligger kanske på 60% av priset på dagen. Mellan nattens timmar skiljer det ofta inte mer än några ören, men när jag ändå ställer in bilen i garaget så tar jag 20 sekunder för att kolla timpriserna och ställa in på billigaste period, beroende på hur mycket vi behöver ladda.

Om det bara fanns en laddbox som kunde göra det automagiskt…
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gjorde lite mätningar och det är sjukt sällan man kör över 200km på en dag.
Autocorrect måste ha slagit till för det står "man" där det borde stå "jag" eller möjligen "vi". ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Om det bara fanns en laddbox som kunde göra det automagiskt…
Ja, tänk om det bara hade funnits en sådan... :crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Autocorrect måste ha slagit till för det står "man" där det borde stå "jag" eller möjligen "vi". ;)
Borde stått Jag. Det är den inbyggda mentala autofail 4.3
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.