Vi kan vara något på spåret här :)

Vad behövs det för limträ alt IPE då?
 
IPE 200 eller limträ 90x315/140x270.
 
Om pelaren ska ligga rakt under balken och partierna ska kunna ”rulla förbi” så måste väggen alltså vara minst 22,6 (karm) + 90 (balk), dvs totalt 31,6 plus klädsel
 
Så mycket klädsel kan det väl inte bli fråga om utanpå skjutpartierna? 316 mm är en högst normal väggtjocklek idag. Med limträ går det att göra ganska enkla lösningar. Fundera på det.
 
Du har haft rätt från början Justus. Det ska va stolpe! Som jag ser det så har jag två alternativ.

Stolpen förhindrar inte att ett parti skjuts förbi, tex alt två så kan jag ställa fyra dörrar längst åt höger alt åt vänster.

Två ritningar av skjutdörrssystem med 3 respektive 2 stolpar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall försöka kommentera frågan lite senare idag.
 
Det finns mu,era även ett tredje förslag som innebär två skjutbara dörrar på vardera 3 meter

Schematisk ritning som visar två skjutbara dörrar, varje dörr 3 meter bred och 2 meter hög.
 
Du skulle inte kunna redovisa på din planritning var fönsterpartiet är tänkt att vara?
 
Arkitektonisk ritning av en planlösning med måttangivelser och markerade skjutdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär är det tänkt......
 
Med den planlösningen tycker jag att ditt senaste alternativ med endast 2 st 3 m breda partier på två spår är naturligt. Då blir det bra med en stolpe på mitten. Den kommer inte att vara i vägen hur du än ställer partierna.
 
Ska kolla prisbilden på de olika alternativen...

Nyckeln till en en fyradörrarslösning är att samtliga fyra dörrar går att flytta. Till vänster om köksön vill jag kunna öppna så mycket som möjligt.....

När jag körde den där träguiden (som du inte rekommenderar) så fick jag följande förslag på balk:

3D-modell av hus med mått för öppning och taklutning i en byggplaneringsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild av träguidens resultat med val av balktyper och procentsatser för en byggberäkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker du?

I guiden kan man inte ange en taklutning på 0, spelar det någon roll för uträkningen?
 
Det är inget fel på dessa resultat. Pelare finns inte smalare än 90x90 mm. 90x315 ger ju en mycket liten nedböjning vid 3 meters öppningsmått. Det kan nog betraktas som en överdimensionering men skadar inte. Taklutningen saknar betydelse i det här fallet när den ligger under 30 grader (för pulpettak) och man bara är ute efter upplagskrafterna. Antal delar och antal spår är viktiga detaljer som måste väljas med hänsyn till de önskade kombinationsmöjligheterna.
 
Limträ skapar väl inte samma köldbrygga som stål heller.

Om spåret är 120mm så läger jag ett lager isolering på 120mm utanför balken. På insidan klär jag bara balken i gips....eller?
 
Med limträ undviker du en del av de problem som följer med stål, t.ex. köldbryggor och kondens. På insidan behöver man inte klä limträ alls om man inte vill. Det är rätt snyggt exponerat.
 
Mm vette sjutton om det passar med en naken limträ....men eventuellt.

Det är inga problem med att sätta en gipsskiva direkt på en limträ? Tänker på att rörelsen i trät kanske skapt sprickor i skarvarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.