D
Såhär står det i Beskrivingen till Hajoms skjutdörrar:

Överkarmen skall fästas i våg upp mot en bärande stabil balk – se fig 2 alternativt fig 3. Här är det viktigt att man har den rekommenderade 20 mm drev- platsen mellan balk och överkarmen så att balken i väggöppningen har möjligheten att sjunka de 10 mm som tolereras i en konstruktionsberäkning. Bärande konstruktion med uppdimensionerade trä- pelare kan man endast belasta den bärande pela- ren – dock ej överkarmen i övrigt. Använd ett icke komprimerande material mellan stolpen och balken.
 
Men då är det ganska lugnt. Kom ihåg att de snölaster man räknar med i sig är extremvärden som kanske bara inträffar vart 50.e år.
 
D
Vad tror ni om att istället för vinkelbeslag använda reglar för att förhindra vippning?

Vad tror ni om 3 st 50x150mm reglar för upplag?

Vad tror ni om att lämna en glipa mellan sidostolpe och balk?

Detaljerad illustration av träkonstruktion med reglar som stöd och diskussion om glipa mellan sidostolpe och balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Justus och Bosse! Tog ni semester idag?

Inte ok
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte att Bosse skulle kommentera det eftersom det var hans förslag till lösning som du vill ändra i.

Jag känner ju inte till dina tankar bakom att ordna en 6 meter bred öppning , men personligen hade jag nog övervägt att sätta en pelare i mitten och använda mig av limträ. Du skulle få en betydligt enklare resa då.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag VAB:ar så det är bara att lägga sig i mitt förslag
 
D
Hmm, tråkigt att höra Bosse! Hoppas det är kortvarigt.

Jag börjar inse att en 6m öppning kan vara för maffigt för en amatör som jag :(

Jag är bruten men jag kommer igen med en ny plan inom kort....
 
3 st stolpar 50x150 (det får väl bli 45x145) är lite overkill men ingen nackdel. Skruva ihop dem ordentligt. Lite spel i änden är bra. Om du kan använda reglar i stället för beslag för att förhindra vippning hänger väl främst på utrymmet. I ändarna fungerar det säkert.

Jag tycker du skall studera öppningen i plan också. Har du ett 6 meter långt skjutdörrsparti, så blir ju inte den maximala öppningen 6 meter när du har kört alla partierna till respektive ända (beroende på antalet spår). Balk och pelare behöver nödvändigtvis inte ligga rakt ovanför skjutdörrarna.
 
D
Tack!

Eftersom IPE 330 är 150 mm bred så tänkte jag att det passade med ohyvlat regelverke eftersom det just finns i 150 mm. Utrymmet för upplaget är inga problem så då kör jag på 3 st.

Jag hade tänkt köra 3-spår för maximal öppning. Enligt uppgift kan 3-spår öppnas till 65-67 procent av sin totala öppning.
 
D
3-spår blir dessutom ganska bra eftersom jag måste isolera både utanför och innanför balken. Väggen där balken ligger blir således ganska tjock vilket passar utmärkt till ett 3-spårssystem som är 220-240 mm djupt.
 
D
Sorry att jag bombar på med meddelandet....tror bestämt jag saknar er :)

Arkitektritningar av en byggnadsplan och fasader mot sydväst och nordost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är fasad mot nordost som ska tas upp
 
  • Gilla
Heltny
  • Laddar…
Har du sex partier om ca 1 meter var och tre spår och skjuter partierna till ändarna så blir den fria öppningen 4 meter, dvs 2/3 av sträckan. Att sätta en pelare 1 meter in från vardera hållet påverkar inte rörelseutrymmet men minskar spännvidden avsevärt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Du menar en pelare varje meter, dvs 5 pelare på sträckan 6 meter?
 
D
Ah nu fattar jag två pelare in på varje sida och fyra meter fritt i mitten.

Blir det inte svårt att få in pelaren under balken om jag ska isolera och karmen är 220 mm bred?

Hmmmm då måste ju väggen bli 220 + dimensionen på balken
 
Nej, sammanlagt två pelare med fyra meter emellan. Ja, karmen måste ligga utanför balken, men det kan väl inte vara ett olösligt problem. D har ju världens taköverhäng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.