Martin_B
Klaugust Klaugust skrev:
Jag är principiellt emot att ha öppna planlösningar i hus som är äldre än funkis. Men jag har själv tänkt tanken att det hade varit praktiskt. Vi får se, i stort håller jag med dig om resten. Att få till en vettig planlösning i vårt lilla hus blir knivigt.
Wow, det var en rejäl skillnad på badrum före och efter! Blev mycket bra! Ljust och fräscht!

Jo, jag är faktiskt själv principiellt emot öppna planlösningar i gamla hus som inte är ämnade för den sortens lösningar.

Men tyvärr blir det så ibland att man får kompromissa lite. Med öppen planlösning tänker jag att man har öppet mellan hall, kök, matplats, matsal och vardagsrum samt ev. TV-hörna, eller liknande. Något sådant där passar inte in i gamla hus överhuvudtaget, för då har man verkligen förstört den gamla charmen.

Däremot tycker jag, att om man har två mindre rum, som går att öppna upp emellan och få det att se ut som ett enda stort rum som var byggt så från början, så är det helt okej att göra så, om behoven kräver det.

Särskilt de finare gamla husen, de större patriciervillorna hade ju ofta stora luftiga rum, ibland lite mer avlånga. Att då i ett gammalt 1910-talshus, exempelvis, öppna upp mellan två små rum så det blir ett större, utan att det syns att man har gjort det, och förutsatt att det finns tillräckligt med rum för ändamålet, tycker jag är helt okej. Då har man inte förstört den gamla charmen, utan bara gjort huset lite mer grandiost. Det är trots allt mer mäktigt med ett stort rum, än två små.

Samma med exempelvis gamla farstun och hallar osv. Där kan man också göra underverk genom att ta bort gamla väggar och låta trappan framträda mer. Och gör man det på så sätt att det ser ut som att det var ritat så från början, så blir det oftast bara mycket bättre och finare. Man använder sig naturligtvis av gamla tidsenliga profiler och färger osv.

I ditt fall skulle öppningen ske på så vis att det skapas ett stort L-format rum som innefattar kök, matplats och matsal. Och det är så klart en annan fråga. För så byggde man inte förr.
MEN, det går att lura bort!
Om du mellan kök och det avlånga rummet placerar fina pelare och kanske någon bröstning med öppen överdel (den kan för övrigt innehålla några hyllplan osv.).

Nu har jag bara en bild på en överdådig sådan lösning. Men det går att göra mycket enklare men ändå så det ser tidsenligt ut.

Ett stort, luftigt rum i äldre stil med pelare, högt i tak, elegant inredning och utsmyckade detaljer som bidrar till rummets grandiositet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…

Bästa svaret

Martin_B
Fick några minuter över och gjorde en liten skiss över ungefär hur jag menar.
På detta vis dubblar man köksbänksytan (ungefär) och kan ha mer överskåp också.
Samtidigt blir det mer öppet och välkomnande. Samtidigt blir köket avskilt från matplats/matsal tack vare sina halvöar och pelare, allt med vackra gamla profiler.
Matplatsen kan vara "utanför" köket på detta vis, så man får en ren och fri golvyta att röra sig på i köket.

Man måste också komma ihåg att köket förr var mer en arbetsplats för pigor osv. i finare större patriciervillor. De skulle hålla sig dig, bakom stängda dörrar, och servera maten via speciella serveringsgångar/rum.
Så fungerar inte det idag i den vanliga familjen, utan alla skall så klart vara delaktiga. Och då tycker jag att det är en bra kompromiss att göra ungefär på detta vis, för att öppna upp, utan att för den sakens skull förvandla en fin gammal byggnad till något modernt med fullt öppen planlösning.

Jag har också satt en pardörr mellan hall och allrum/salong, för att få bättre ljusflöde och ett mer grandiost intryck.

Skiss av husplan som visar kök med halvöar, pardörr mellan allrum och hall för ljusflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leonardaukea och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle förorda att slå ihop hall (vid köksentrén) och förrådet med köket. Då kan man få en trevlig dörr rakt ut i trädgården från köket också. Om man även kan flytta på badrummet lite kan man få en enklare form på köket också.
 
Martin_B
PellePeps PellePeps skrev:
Jag skulle förorda att slå ihop hall (vid köksentrén) och förrådet med köket. Då kan man få en trevlig dörr rakt ut i trädgården från köket också.
Kan man göra om man vill. Och passa på att integrera förrådet i köket på ett snyggare sätt, med bröstpanel av pärlspont eller annat runt förrådet, som har en dörr in på diagonalen, sådant är snyggt och mysigt.

PellePeps PellePeps skrev:
Om man även kan flytta på badrummet lite kan man få en enklare form på köket också.
Det där tror jag är betydligt värre. Dels finns fönster där, som man skulle behövt flytta i så fall, och det är tegelfasad dessutom. Dels finns trappan där under, vilket gör det nästan omöjligt att flytta mer åt huvudentrén till.
Och börjar man pilla med toaletten så är det andra regler som gäller. Måste vara handikappanpassat, med duschmöjligheter på bottenplan osv. Nä...det där skall man nog inte ge sig på om man inte vill ha onödigt mycket arbete :)

Dessutom lär toalettväggarna som vetter mot vardera entré vara bärande. Tyvärr. Så ännu ett hinder som måste lösas.
 
Ja det kan nog bli besvärligt. Helst skulle man vilja ta bort det badrummet och ha en dörr från huvudentrén till köket. Lägga badrummet i en tillbyggnad på gaveln (om det får plats på tomten). Annars göra en utbyggnad mot gatan som rymmer badrum och även kan lösa frågan med ståhöjd på ovanvåningen.
 
Jag tänker att köket är den mest centrala platsen i hem idag och om möjligt förläggas centralt.

Så jag hade nog faktiskt gjort som så att jag öppnat vägg mellan kök och allrum, satt in ett valv modell större för att ändå behålla lite 20-tals drag. För precis som det har nämnts så är öppen planlösning inte tidstypiskt. Att ha större öppningar/valv är däremot inte helt ovanligt.

Genom att använda allrummet som matplats så tycker iallafall jag att flödet blir bättre än om man skulle behöva runda vardagsrum-allrum-hall för att tex komma till entredörr, wc eller trappa.
Det momentet blir extra stressigt om man måste slå en 7a medan man lagar mat osv.
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
En annan tanke om framtidens kök är att behålla huvudparten där det är, flytta spisen dit diskmaskinen är och sätt den brevid vattnet. Ha kyl/frys där spisen är idag och lägg till en stor köksö med sittplatser. Ha sedan en större matplats i allrum eller v-rum.
 
Fadai
Martin_B Martin_B skrev:
Med tanke på planritningen, så hade jag utan tvekan öppnat upp mellan kök och det som idag heter vardagsrum.

Jag hade planerat om köket helt, och eventuellt satt en köksö på lämpligt ställe, eller halvö mellan kök och vardagsrum ungefär där väggen där idag eller på lämpligt ställe.

Vardagsrummet hade jag sedermera gjort till matsal, och det som heter Allrum hade blivit salong.
Ofta var matsalen betydligt större än salongen förr i tiden, så det passar bra även här.

På detta sätt får man mycket mer arbetsyta i köket och får en luftigare matplats. Samtidigt får man plats med rejäla långbord vid bjudningar i matsalen, då rummet är avlångt.

Och ja, definitivt bygga igen dörren mellan kök och allrum, för att få mer väggyta.
Problemet med att stänga igen den dörren är dock att man får gå runt halva huset för att komma till köket, i det fall man kommer via "finentrén".

Men något sådant hade jag gjort, för att få mer öppet, mer trevligt, så alla i familjen kan vara med. Ungarna sitter och ritar eller gör läxor medan föräldrarna lagar mat osv., men kan ändå se varandra.
Alla dessa öppna planlösningar... suck! I nybygge går det säkert men ett gammalt hus ska respekteras tycker jag. Som Klaugust skrev: aldrig före funkis, om ens det.
 
Martin_B
Fadai Fadai skrev:
Alla dessa öppna planlösningar... suck! I nybygge går det säkert men ett gammalt hus ska respekteras tycker jag. Som Klaugust skrev: aldrig före funkis, om ens det.
Sakta i backarna nu @Fadai ;)

Då måste vi först reda ut vad som är "öppen planlösning" för dig?

Om du tittar på min ritning så ser du ungefär hur jag menar. Det blir inte helt öppet mellan kök och matsal, utan där är dels två pelare som gränsar av, dels köksbänkar/serveringsbänkar som går upp till nära brösthöjd, kanske 120-130 cm. Möjligen blir där även en balk upptill som delar av fint. Kvar som är öppet blir ju en bit från ca. 120-130 upp till balk alt. takhöjd, samt en dörrbred gång i mitten. Allt utfört med gammaldags profiler och tidsenliga material- samt kulörval.
Anser du att det är öppen planlösning?

Var går gränsen för att en planlösning skall vara öppen?
  1. Att man öppnar upp mellan två mindre rum?
  2. Att man tar bort en vägg?
  3. Eller en halv vägg?
  4. Eller att man öppnar upp i princip hela våningsplanet där hall går ihop med kök, matsal, vardagsrum, TV-hörna, osv?

Min definition av öppen planlösning är just det sistnämnda alternativet (nr. 4) (i olika variationer), där merparten av ett våningsplan är öppet/sammanfogat.
Och som jag har beskrivit tidigare, så passar det definitivt inte i ett gammalt hus från exempelvis tidigt 1900-tal.

Däremot alternativen 1, 2 samt 3, det är inte "öppen planlösning" i min värld. Och sådana där lösningar fanns redan förr i tiden, i lite finare villor. Man ville öppna upp sällskapsytorna mer, förbättra ljusflödet, göra det luftigare osv. Helt enkelt visa att man "kan", man "har råd".

Att man däremot inte öppnade upp köket mot resten av våningsplanet var ju enbart för att köket ansågs som ett arbetsrum där många gånger pigorna höll till, och det skulle så klart hållas på avstånd från det fina folket, de fina gästerna.
Maten skulle sedermera serveras via serveringsgångar/-rum, där också finporslinet etc. förvarades.
Pigorna hade t.o.m egna trappor, väl avskilt från huvudtrappan i den fina hallen, som ledde till deras pigkammare, i många fall även kallade jungfrukammare. De skulle hålla sig till de delarna av huset och inte befatta sig med de fina gästerna alls egentligen, mer än när exempelvis maten skulle serveras.

Men då är frågan. Bara för att just köket inte integrerades i övriga våningsplanet förut, just p.g.a i ovan stycke beskriven anledning, skall man då fortsätta köra på samma linje idag?
Skall man ta och köra ut frugan i köket "ställ dig i köket käring och laga mat istället för att stå och tjafsa", eller skall man inkludera hela familjen, gärna även barnen, i den "aktiviteten"? Jag tycker snarare det senare, med tanke på vårt moderna samhälle ;). Och då är det ju också trevligt att köket inte känns som en arbetsplats för pigor (i finare hem), som det var förr, utan snarare som ett trevligt och härligt rum där hela familjen kan förbereda den goda middagen som alla tillsammans skall avnjuta.

Några exempel på där man har öppnat upp mellan rum och gjort det luftigare även i tidigt 1900-talshus:

Svartvit ritning av ett hus med rumsetiketter som visar en semi-öppen planlösning med separata rum och gångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit ritning av en våningsplanslayout från 1900-talet med betecknade rum som kök och salong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit ritning av en bottenplanslösning i ett hus med betecknade rum såsom vardagsrum och kök, markerande en halvöppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett tidigt 1900-tals husplan med markerade rum som matsal, kök och daglig rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit ritning av en husplan från tidigt 1900-tal som visar olika rum inklusive kök och matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal arkitektritning av en våningsplanslayout med benämnda rum, inklusive vardagsrum, matsal och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit ritning av en bostadsplanlösning från tidigt 1900-tal visande rumsuppdelning med etiketterade rum inklusive kök, matsal och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit bild av hallinteriör i tidigt 1900-tals privatvilla med öppen plan, trappa och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fadai
Lugn, MartinB! Du får det att verka som att det står mellan kök för pigorna eller mer "demokratiska" kök, så illa ska det väl inte vara. Det jag har svårt för är när kök och vardagsrum integreras, sas. Naturligtvis ska ett nutida kök kunna fungera för en nutida familj, även i äldre hus. För att återgå till huset i tråden, skulle jag hellre se att köket blev större på bekostnad av allrummet. Sen handlar ju detta, som så mycket annat, om tycke och smak. Själv haaaatar jag helöppna lösningar, även i moderna hus: ingen möjlighet att skärma av sig och i värsta fall stekos, tv-ljud, radioskval som slåss om uppmärksamheten. Kan ju bero på att jag har tinnitus, men jag tycker i grund & botten att det är fult. Skrev inte i mening att provocera dig, alla har rätt till sin åsikt. Har själv ett enormt stort kök så jag kan säkert klämma in både pigkammare o serveringsgång om jag vill slippa se personalen för mkt. ;)
 
Martin_B
Fadai Fadai skrev:
Har själv ett enormt stort kök så jag kan säkert klämma in både pigkammare o serveringsgång om jag vill slippa se personalen för mkt.
Ger inte ditt kök, som är på upp till 40 kvm (35-40m2 som du själv skriver) i ett hus som har 101 kvm boarea, ett intryck av ganska så "öppen planlösning"?
Bara undrar, med tanke på att ditt kök i så fall upptar ca. 40% av boarean.
 
Det plingar till stup i kvarten i luren här hemma, tänker "Ooh en uppdatering" men nej.

Jag förslår att ni antingen lägger ner diskussionen eller tar den på annat håll för ni har gått way OT nu! (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Kom att tänka på denna tråd när jag såg denna ritning från Forssjö huskatalog från 1920-talet.
Här är en "öppen planlösning" där kök och matsal är integrerad, i ett 20-talshus.

1920-tals ritning av hus med öppen planlösning som visar kök och matsal från Forssjö huskatalog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Innan tillträdet till huset hade infallit tog jag fram en visionsbild över exteriöra ändringar i telefonen under tunnelbaneresorna till och från jobbet som jag redovisar nedan. Fönstren är tänkta att ersättas med flaggfönster (förlagor finns bevarade på ett par av grannhusen), kanske pardörrar (med eller utan glasning) som entrédörr och en liten kupa ovan entrén. Kupan skulle göra att det faktiskt skulle gå att bruka ett, i dagsläget hopplöst, litet rum under snedtaket som ett litet sovrum. Men var barmhärtiga med kritiken, det är en ytterst snabb skiss och inget är bestämt ännu då ett eventuellt fönsterbyte ligger flera år fram i tiden.

[bild]
Vet att detta ligger långt fram i tiden - men din skiss visar vilket lyft fönsterbytet kan ge. Den gröna färgen gör att det händer något också, passar jättebra. Dock skulle jag personligen vilja se tätare spröjs, då jag får nationalromantiksvibbar av huset. Antingen såhär: (vilket jag älskar)

724e81b3ac2cf6d15e3b1433355aba8d.jpg

Eller denna lösning, som ligger lite närmare er skiss, bara med extra spröjs i överbågarna.

e705bc382f57d38454633a127a2b19a9.jpg

Om ni vill prova fler färgalternativ skulle rött på fönster och dörr också fungera, tycker jag. Tror också dörren skulle kunna avvika i färg om man ville, antingen mörkt trä eller målad en mörkare brun. Men som sagt, det gröna temat nu är snyggt.
 
Redigerat:
Tack alla för all input! Det kommer att ta lite tid att syntetisera alla förslag och idéer som vi har fått här i tråden, för vi fick lite annat att tänka på den 11:e december. Nu passar vi på att ta det riktigt lugnt och skönt över jul och nyår med familjens senaste tillskott, en liten kille som ska få heta Elio:

Nyfödd sovande bebis insvept i en vit filt med ett mönstrat plagg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi var ute på promenad med barnvagnen häromdagen och råkade på detta fantastiska Karlsson på taket-taklandskap här i staden, och när jag synade det lite extra noga så ser jag att de har gjort en kupa efter samma princip som jag tänkt på (till höger om frontespisen i bild), fast jag har tänkt i trä och med fönster över hela kupans bredd. Men tanken är densamma, att kupan byggs samman med och underordnar sig frontespisen.

Vinterträdgård med snötäckt gräsmatta, uteplats och rödtegelhus med kupolliknande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att även berätta lite kort om vad som faktiskt hänt i vårt hus, tänkte jag visa omdaningen av det som tidigare kallades för allrum, men som vi valt att kalla för biblioteket för preliminär framtida användning, men som nu främst används som barnrum.

Planritning av en lägenhet med rummet markerat som "Allrum" omringat av en röd cirkel för att betona området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer först två mäklarbilder som får visa ursprungsläget. Bäddsoffan fick vi av de tidigare ägarna och den står kvar på samma ställe än idag.

Vardagsrum med furutak, grå fåtölj, mörk soffa, vitmålat ovalt bord, och en öppen dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med blå soffa, vit soffbord, ljusa gardiner och takkrona, med furutak och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är det väldigt mycket furu i taket. Detta ska också vitmålas. En simpel men dryg process. Sen ska det upp lite färg på väggarna och lite vit färg på listerna, tänkte vi. Eftersom att vi ska renovera "på riktigt" (fälla in el, riva bort panelen från taket, rikta upp golven, lägga trägolv) om något år så tänkte vi att vi skulle testa lite olika kulörer i de olika rummen, istället för att bara köra allt vitt. Eftersom att soffan är blå tänkte vi att det kunde vara kul att köra på lite ton-i-ton och skaffa oss ett tämligen blått rum.

Målarburk med färgprover av Beckers 788 Horisont och en färgklick på locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev en Beckers 788 Horisont. Kulören växer på oss för varje dag och färgen var toppen. Vi målade faktiskt bara en gång, och det täckte så himla bra på tapeten med aningen struktur i.

Här kommer ett par bilder från processen, som talar för sig själva.
Rensat vardagsrum före renovering med furutak, plastbackar på golvet, och orörd väggdekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rensat rum med tjejens flyttgarderob som målarbänk.

Ett ommålat rum med träfuru i taket, stegar för målning och en flyttlåda med målarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att måla taken med pensel och roller med blaskfärg är verkligen inte roligt. Borde ha unnat mig lite bättre färg med bättre täckförmåga, men man är ju en snål smålänning i grunden.

Renoveringsprojekt med rum under målning, ommålade vita tak och blå väggar, med målarverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är taket färdigmålat och jag (som är den noggranna av oss) har gått runt rummet och målat alla kanter med pensel, så att tjejen kan rolla efter. Ingen av oss tycker att det är särskilt roligt att maskera.

Renoveringsprocess med nymålat vitt tak och blå kant längs övergång vägg-tak samt oinredda väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte att det kunde vara fint att imitera de välvda övergångar mellan vägg och tak som alla äldre lägenheter i Stockholm man varit i har haft, så vi målade med takfärg en bit ner på väggen. För att få till kanten hade jag till min hjälp bården som de tidigare ägarna hade satt upp.

Renoveringsprocess i ett rum med nymålade blåa väggar, vitt tak, och målningstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna är färdigmålade och sen är det bara listerna kvar.

Så här ser rummet ut när det är färdigt:
Renoverat blått rum med vit takyta, öppen dörr till rödväggs sovrum där någon matar barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man skymta vardagsrummet/sovrummet som kommer att avhandlas i ett senare inlägg. Den observante ser också sambon som passar på att mata sonen när pappa fotograferar. I hörnet med byrån vore det fantastiskt att ha en kakelugn i framtiden. Men vi får se hur det blir.

Renoverat barnrum med blå väggar, vitt tak, grå soffa, röd matta och vit skötbordshylla, samt utsikt mot en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy mot entrén/hallen/trappen som även den kommer att få ett separat inlägg lite senare. I hörnet med tom vägg-garderob-skötbord tänker jag att det ska bli några rejäla platsbyggda bokhyllor, så att rummet kan få göra skäl för sitt namn.

Ett omgjort allrum med blå soffa, vitmålade kanter, en stor matta och inredningsdetaljer som speglar ljuset från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy ut mot gatan, där lär det väl inte hända så mycket. Vi kanske byter ut slagdörrarna mot några som ser lite mer 20-talsaktiga ut eller mot skjutdörrar kanske, för de tar rätt mycket plats som det är nu. Soffan skulle jag vilja byta ut mot två läsfåtöljer eller en lite mindre tvåsitssoffa med hög rygg, men jag har inte hittat någon lämplig ännu.

Det var väl i princip det hela. Nu ska vi återgå till slappandet så om vi inte hörs innan helgen så får jag önska er alla en riktigt god jul!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.