Det är inte så lätt det där med att regler för hur häckar skall klippas i korsningar;
Artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 4

En konflikt mellan en kommun och en familj med tomt i korsning, synnerligen segdragen, pågått i tio år... :rolleyes:
 
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
Och tydligen ingen fällande dom. Bara trakasserier från kommunens sida.
 
  • Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
Herre du milde! En del tjänstehjon gör verkligen allt de kan för att vara tupp på sin egen lilla skithög. Och sen hoppar de stackars politikerna ovetandes i samma galna tunna.
Det som familjen råkat ut för/är mitt uppe i, tycker jag liknar olaga hot och ofredande från kommunens/tjänstemännens sida. En polisanmälan av tjänstemännen som satt sina namnteckningar på dumheterna skulle nog kunna föranleda att åklagaren påbörjade en förundersökning.
 
  • Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
Kommunala tjänstemän kommer undan med nästan vad som helst. Enda lösningen här är att klippa ned häcken, även om jag tycker att familjen har rätt.

Att häcken skall klippas ned är för att folk kör för fort. Eftersom det är väjningsplikt så finns inga som helst trafikfaror om folk kan köra bil...

I ett äldre område där jag är uppvuxen (liknande hus till och med) så har varenda hus sådana där häckar utan trafikolyckor som resultat. Månne att de är bättre på att köra bil på min hemort?
 
Ett hot om vite är väl inget beslut som går att överklaga. Man måste nog vänta till vitet utförts för att man ska kunna överklaga. Inte många som orkar dra det hela vägen... tyvärr. Det skulle verkligen behövas någon/några prejudicerande domar för att klargöra hur gummiparagrafen i plan och bygglagen verkligen ska tolkas.
 
Den häcken får väl ses som ett gränsfall, visst är det dålig sikt, men eftersom det tydligen är lämna företräde som gäller och skylten tydligen, enligt artiklarna, sitter ute vid gatan (det är skyltens placering som gäller, inte linjerna!!!), så ska det ju gå att ha häcken där, men jag kan inte se någon skylt på den lilla bilden, så jag tror att hon har fel och att skylten står i trottoarens bakkant.

Enligt vår kommun är denna godkänd: en 80 cm häck, ovanpå en lika hög utfylld stödmur. Stödmuren utgör marknivån och häckens höjd räknas från marknivån.
En 80 cm hög stödmur med en lika hög häck ovanpå vid en trottoarkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där nedskärningen av häcken fyller ju ingen som helst funktion. En bilist i en normal bil ser ju inte ett dugg bättre än hen skulle ha gjort om häcken haft fullt höjd hela vägen.
 
Eld skrev:
Den där nedskärningen av häcken fyller ju ingen som helst funktion. En bilist i en normal bil ser ju inte ett dugg bättre än hen skulle ha gjort om häcken haft fullt höjd hela vägen.
Jodå, den gör stor nytta. En administratör har fått driva sina paragrafer och kan klicka i en kryssruta som bekräftar att hen har gjort sitt jobb! Det är en jättenytta för samhället! (Obs, ironi!)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Den häcken får väl ses som ett gränsfall, visst är det dålig sikt, men eftersom det tydligen är lämna företräde som gäller och skylten tydligen, enligt artiklarna, sitter ute vid gatan (det är skyltens placering som gäller, inte linjerna!!!), så ska det ju gå att ha häcken där, men jag kan inte se någon skylt på den lilla bilden, så jag tror att hon har fel och att skylten står i trottoarens bakkant.

Enligt vår kommun är denna godkänd: en 80 cm häck, ovanpå en lika hög utfylld stödmur. Stödmuren utgör marknivån och häckens höjd räknas från marknivån.
[bild]
Märkligt ....om fastighetens marknivå går i stödmurens höjd så gäller 80 cm från krönet stödmur...
Detta är ju jättemärkligt då syftet är sikt????
Dessutom är reglerna för garageutfart helt olika än för gatstump som också i princip räknas som utfart...
Tokiga grannar ovanpå det o hela hörnet av tomten blir obrukbar
 
Visst är det märkligt! Just det här hörnet är ingen fara i praktiken, då det är cykelbana norrut (uppåt i bild) med mycket god sikt i alla andra riktningar och utfart från ett fåtal hus åt väster, men det är ett bra exempel på en märklig tolkning.

Tog detta exempel då det blev en hyfsat anonym bild ;)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Min son och hans bil föll offer för en oklippt häck. Han körde varsamt med sin första bil i villakvarteret och vid närmaste korsning (med oklippt häck) kom det en bil från vänster, beaktade inte högerregeln och klippte sonens bils framände. Turligt nog blev ingen skadad.
Under förhandlingarna på vägen och fotodokumentationen smög häckägaren på sin tomt med lång hals. Nästa dagen var häcken klippt.
Sonen blev riktig sur för han fick ju inte ut så mycket försäkringspengar att det räckte till en likvärdig bil.
Förutom kommunens regler kan väl häckägarna själva ta ett ansvar att häcken inte skymmer sikten! Lite hjärna borde man ha som häckägare!

Mig vetligen har ingen häck någonsin orsakat en trafikolycka. Skulle det kunna vara så att föraren inte anpassade hastigheten till rådande väg- och siktförhållanden? Fast det är ju alltid lättare att skylla på någon annat. Ingen verkar vara ansvarig för sina handlingar.
 
  • Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
Visst kör folk för fort, men det finns ingen som helst anledning att ytterligare bidra till olycksrisken genom att ha höga häckar i hörn eller utöver trottoar. Klipp!!
 
  • Gilla
Katarina B.O. och 1 till
  • Laddar…
L Latitud79 skrev:
Mig vetligen har ingen häck någonsin orsakat en trafikolycka. Skulle det kunna vara så att föraren inte anpassade hastigheten till rådande väg- och siktförhållanden? Fast det är ju alltid lättare att skylla på någon annat. Ingen verkar vara ansvarig för sina handlingar.
Du kanske är för ung och oerfaren i trafiken. Det finns faktiskt träd som hoppar helt oförhappeligen direkt framför oskyldiga bilar, tillika häckar, stolpar, diken och andra till synes livlösa ting. Fenomenet uppträder företrädesvis vid midsommar och kring jul.
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
L Latitud79 skrev:
Mig vetligen har ingen häck någonsin orsakat en trafikolycka. Skulle det kunna vara så att föraren inte anpassade hastigheten till rådande väg- och siktförhållanden? Fast det är ju alltid lättare att skylla på någon annat. Ingen verkar vara ansvarig för sina handlingar.
Man kan ju alltid hävda att det är bilens fel som inte anpassar sig till omgivningen men det är något av en ickefråga. När väl ett barn ligger död under bilen så är den akademiska diskussionen om att det tekniskt sett inte är häckens fel ganska oviktig. Med låga häckar så kan även oansvariga bilförare hinna rädda situationen.
 
  • Gilla
Katarina B.O. och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kanske är för ung och oerfaren i trafiken. Det finns faktiskt träd som hoppar helt oförhappeligen direkt framför oskyldiga bilar, tillika häckar, stolpar, diken och andra till synes livlösa ting. Fenomenet uppträder företrädesvis vid midsommar och kring jul.
Hej.
Instämmer, det är därför som jag alltid anpassar hastigheten till rådande sikt- och vägförhållanden, så att jag inte kör in i vare sig levande eller döda ting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.