Kan man använda vanlig aska från braskamin/vedpanna i t ex trädgården, och i så fall hur?
Såhär års blir det en hel del av den varan. Från skolan minns man ju svedjebruk och att aska skulle vara bra gödning, men så finns det andra som menar att det är alldeles för alkaliskt. Vilket är korrekt?
 
Jag får inga stora mängder men sprider allt i trädgården.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Korrekt och korrekt. Aska är basiskt, så växter som vill ha det surt vill därför inte ha aska. Men annars är aska ett bra gödningsmedel. Komplettera med kväverikt gödsel, dock inte samtidigt. Risk för att det bildas ammoniak. Men har gräsmattan blivit sur av surt regn är aska ypperligt att strö ut. Men som allt annat, i måttliga mängder. Gärna under vinterhalvåret.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
5
funkar även bra som poler/rengöringsmedel för kaminglas och spishällar.
Jag strödde ut det över gräsmattan, skulle tydligen vara bra mot mossa var det nån som sa till mig en gång för längesen :D(y)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Korrekt och korrekt. Aska är basiskt, så växter som vill ha det surt vill därför inte ha aska. Men annars är aska ett bra gödningsmedel. Komplettera med kväverikt gödsel, dock inte samtidigt. Risk för att det bildas ammoniak. Men har gräsmattan blivit sur av surt regn är aska ypperligt att strö ut. Men som allt annat, i måttliga mängder. Gärna under vinterhalvåret.
Aha, det är olika för olika växter. (Mina kunskaper om trädgårdsskötsel är på den nivån att det förmodligen skulle gulna ner och vissna även om jag asfalterade trädgården och målade blommorna däruppepå.) Dags att läsa på om vilka som vill ha det basiskt, alltså.

Gräsmattan t ex vill alltså inte sura?
 
5 AlmostDwarf skrev:
funkar även bra som poler/rengöringsmedel för kaminglas och spishällar.
Jotack, det har jag allt märkt!

5 AlmostDwarf skrev:
Jag strödde ut det över gräsmattan, skulle tydligen vara bra mot mossa var det nån som sa till mig en gång för längesen :D(y)
Funkade det?
 
engs
Kadmium i aska var uppe i nyheterna och så för några år sen. Det är ingen förorening orsakad av oss vad jag förstår utan finns främst naturligt, skiljer sig dock geografiskt. Beror på var man får veden ifrån. Kolla s. 17 nedan, inte särskilt högupplöst och stora deler är en vit fläck.

Edit: Sår nu att det jag hänvisar till visade kadmium i matjord, inte generellt. Hur det förhåller sig till skogsmark vet jag ej.

https://www.naturvardsverket.se/upl...lag/etappmal2013forslag-kadmium-livsmedel.pdf

Småbarn var väl särskilt känsliga så t.ex. semper ska ta stor del av råvarorna från mark med känt låg kadmiumnivå. Götenetrakten där de har en fabrik, ser bra ut enligt kartan ovan.

Å andra sidan är det väl främst aktuellt om man som Pagno här på forat odlar stor del av födan man intar, har man något litet grönsaksland så torde det bidra väldigt lite i det stora hela.

Jag drar ut det på gräsmatta och under diverse häckväxter, samt pioner som ska må bra av en näve ibland- Har då också robot så inget gräsklipp som för över det till land för odling i ett senare skede.
 
Redigerat:
Innan man börjar manipulera med jorden bör man ha klart för sig vilka förändringar man vill åstadkomma. Om man noterat problem med växtligheten bör man försöka identifiera vari problemet består och sedan vidta åtgärder. Diagnos först, sedan åtgärder.

Aska är numera ett ganska kontroversiellt ämne att lägga ut i naturen. Det innehåller ju allt det som trädet tagit upp under sin livstid minus kvävet för det har brunnit upp. Kväve är annars det ämne som jorden oftast lider brist på. Askan innehåller också de tungmetaller som trädet tagit upp, grundämnen som aldrig förstörs. Kadmium är giftigt men är löst bundet i marken och tas lätt upp av växterna.
Aska innehåller även kalium som är nödvändigt för växterna men det är inte säkert att jorden lider brist på vare sig fosfor eller kalium, mer av ämnena gör det inte bättre utan snarare sämre. Tillräckligt är bra, underskott/överskott är mindre bra. Kalium löser sig snabbt i vatten och näringen lakas ur marken, följaktligen försvinner allt kalium om man strör ut askan under höst/ vinter när växterna har sin vintervila. Växterna behöver mest kalium när bladmassan är som störst. Kalium har ett balansförhållande till magnesium, för mycket kalium gör att växternas förmåga att ta upp magnesium minskar.

Att laborera med pH värdet i marken kan vara vanskligt om man inte vet exakt vad man gör. Förändringar i pH värdet drabbar framförallt näringsupptagningsförmågan hos växtligheten. För högt pH värde orsakar näringsbrist. Förut ansågs det att pH värde runt 7, alltså neutralt är det bästa för växterna, exklusive surjordsväxter. Idag är den gängse uppfattningen att för de allra flesta växter är ett pH värde mellan 5,5 och 6,0 det optimala, alltså sur jord.
Aska är starkt basisk och förändrar pH värdet, allt över pH 8,0 gör jorden giftig och omöjlig att odla. Det påverkar också mikroorganismer, maskar och jordlevande kryp negativt, alltså de som utför arbetet med att omvandla organiskt material till en god jord.
 
  • Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
Så frågan är vad man gör med den?
 
Du kan kolla med kommunen du bor i, de bör ha information om hur aska skall hanteras. Vi eldar hela vinterhalvåret i kakelugn och här kan man föra icke brännbart avfall med lättare föroreningar till deponi.
 
B Bassrunner skrev:
Du kan göra tvättmedel!

[länk] (har inte provat själv)
Det blir man faktiskt frestad att prova... särskilt som vi har enskilt avlopp.
 
Jag undviker numera att hysta ut askan i trädgården efter flera varningsrapporter bl a från Alnarp. Det är lite synd då jag eldar med pellets och får 1-2 liter aska i veckan.
 
yonna yonna skrev:
Jag undviker numera att hysta ut askan i trädgården efter flera varningsrapporter bl a från Alnarp. Det är lite synd då jag eldar med pellets och får 1-2 liter aska i veckan.
Vad säger de rapporterna?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vad säger de rapporterna?
Läs Abies Koreanas inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.