Eftersom jag alltid får en massa bra svar här, så tänkte jag ställa en helt off topic fråga.

Jag var snål när jag köpte min Kia Niro och valde att köpa en dragkrok från nätet som en bilfirma lovade att montera för 2000 kronor. Jag tyckte att det lät billigt men tänkte att dom är säkert vana så att det går snabbt. Idiotiskt nog tog jag inget skriftligt på det utan jag trodde att det var ett fast pris dom hade för detta... vilket visar sig vara HELT fel.
När jag hämtar ut bilen så vill de nämligen ha 6000 för jobbet, vilket jag inte accepterade då, utan jag bad dem skicka en faktura som är bättre specificerad på timmar och timpris. I går ringde firman och berättade att de kollat med Kia vad de skulle ha tagit för det hela... 13000, men då pratar vi märkesverkstad och MED krok. Verkstans enda erbjudande var att jag kunde komma in så kunde de montera loss allting och så skulle vi vara kvitt.
Hur tycker ni att jag ska göra? Ska jag bara betala och se "glad" ut?
 
Ingick allt i dragkroken du köpte, även kabelsatsen?

Jag tycker det verkar konstigt att firman inte vill redovisa hur dom har kommit fram till kostnaden?
 
Låt dom skruva bort den igen om det roar dom och hitta en seriös verkstad eller erbjud dom dom 2000 ni va överens om
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingick allt i dragkroken du köpte, även kabelsatsen?

Jag tycker det verkar konstigt att firman inte vill redovisa hur dom har kommit fram till kostnaden?
Jepp, det ingick en kabelsats, specifik för bilmodellen (bara att koppla ihop enligt leverantören).
 
Ja låt dom återställa bilen om dom tycker det är så jäkla kul...

Varför ska det vara dyrare nu? Ok om man vill ha en 500 till för att det var nåt special men 6000 mot 2000 nä då fick dom allt montera av den
 
Det är normalpris för en eftermonterad krok 6000kr, för 2000 kr får man inte ens en krok, men det som är intressant här är vart du hittade annonsen och vad exakt stod i den? Har lite svårt att tänka mig att de gör reklam att man får en dragkrok och montage för 2000kr.
 
Om du har köpt en dragkrok komplett med kabelsats som är anpassad för bilen och fått ett pris på 2000kr för montaget så förstår jag inte varför du ska betala en krona mer.
Om det varit så att det varit en äldre universal kabelsats och det krävs en för CAN-buss så kan jag förstå om det tillkommer kostnader för rätt kabelsats men även då ska bilfirman ringa och informera dig först så du får ta beslutet om hur du vill gå vidare.
Jag har monterat dragkrok på flera bilar jag haft och det brukar inte vara speciellt omfattande även om man måste plocka ner "kofångaren" och spoiler och på vissa behövs det även att man sågar lite i spoilern.
Om du fått ett muntligt pris så hade jag betalat det och bestridit resten.
6000kr låter väldigt mycket då det inte bör ta så lång tid att montera en dragkrok om dom vet vad dom gör men dom kanske har en hög timkostnad.
 
N Napster skrev:
Det är normalpris för en eftermonterad krok 6000kr, för 2000 kr får man inte ens en krok, men det som är intressant här är vart du hittade annonsen och vad exakt stod i den? Har lite svårt att tänka mig att de gör reklam att man får en dragkrok och montage för 2000kr.
TS har ju köpt en egen krok som en firma skulle montera för 2000
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
N Napster skrev:
Det är normalpris för en eftermonterad krok 6000kr, för 2000 kr får man inte ens en krok, men det som är intressant här är vart du hittade annonsen och vad exakt stod i den? Har lite svårt att tänka mig att de gör reklam att man får en dragkrok och montage för 2000kr.
Kroken hade jag köpt själv, de ville ha 2000 för jobbet att montera den, så nu vill de ha 6000 enbart för jobbet att montera krok och elsats, inte för grejorna. Eftersom jag skrev att jag inte hade skriftligt på avtalet så trodde jag att det framgick att det inte var en annons, jag gick in till firman och frågade vad de skulle ha för att montera en krok helt enkelt.
 
1 123abc skrev:
Om du har köpt en dragkrok komplett med kabelsats som är anpassad för bilen och fått ett pris på 2000kr för montaget så förstår jag inte varför du ska betala en krona mer.
Om det varit så att det varit en äldre universal kabelsats och det krävs en för CAN-buss så kan jag förstå om det tillkommer kostnader för rätt kabelsats men även då ska bilfirman ringa och informera dig först så du får ta beslutet om hur du vill gå vidare.
Jag har monterat dragkrok på flera bilar jag haft och det brukar inte vara speciellt omfattande även om man måste plocka ner "kofångaren" och spoiler och på vissa behövs det även att man sågar lite i spoilern.
Om du fått ett muntligt pris så hade jag betalat det och bestridit resten.
6000kr låter väldigt mycket då det inte bör ta så lång tid att montera en dragkrok om dom vet vad dom gör men dom kanske har en hög timkostnad.
Jag förstår inte heller varför jag ska betala en krona mer, men jag fattar inte hur jag ska göra för att komma undan det när jag inte har skriftligt på det.
 
6000 på en allbilsverkstad är ca 10 timmars arbete
 
Låt dom montera ner den igen och leta efter en annan verkstad.
 
1 123abc skrev:
Om du har köpt en dragkrok komplett med kabelsats som är anpassad för bilen och fått ett pris på 2000kr för montaget så förstår jag inte varför du ska betala en krona mer.
Om det varit så att det varit en äldre universal kabelsats och det krävs en för CAN-buss så kan jag förstå om det tillkommer kostnader för rätt kabelsats men även då ska bilfirman ringa och informera dig först så du får ta beslutet om hur du vill gå vidare.
Jag har monterat dragkrok på flera bilar jag haft och det brukar inte vara speciellt omfattande även om man måste plocka ner "kofångaren" och spoiler och på vissa behövs det även att man sågar lite i spoilern.
Om du fått ett muntligt pris så hade jag betalat det och bestridit resten.
6000kr låter väldigt mycket då det inte bör ta så lång tid att montera en dragkrok om dom vet vad dom gör men dom kanske har en hög timkostnad.
Hur gör man när man bestrider en faktura då?
 
Vad sa bilverkstaden då du kontrade med att du faktiskt fick ett muntligt pris på 2000:-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.