På jobbet har vi tvättmaskin och torktumlare från Electrolux, Siemens och Bosch (samtliga konsumentmodeller). Dessa går minst 1 gång om dagen men vissa upp emot 3 gånger.
Åldern på maskinerna varierar så det är svårt att jämföra dem men generellt gör alla ett bra jobb när det kommer till att få tvätten (98% handdukar, 2% övrigt) ren och torr.

Vad som varit dåligt är att luddfiltret i Electrolux torktumlare delat på sig i "gångjärnen" i samtliga torktumlare. För det mesta funkar de ändå när de väl sitter på plats men filter nummer två får ta mer ludd. Silvertejp har varit lösning på åtminstone en maskin då nytt filter bara håller ett tag. Filtren sitter på två olika platser i dessa jämfört med Siemens/Bosch som har filtren i varandra, så filter nummer två töms inte så ofta som det borde tömmas av personalen.

Ett bekymmer som dök upp i en Siemensmaskin (IQ700 från år 2014) var doseringsfacket började läka i gummiplupparna i framkant bakom handtaget, vilket resulterade i att drygt 1,5 liter flytande tvättmedel och sköljmedel rann ut över maskinen och in under den. Vad plupparna har för syfte förstår jag inte men de kan tydligen börja läcka och det var inte så kul att städa upp resultatet.
Doseringsnivåerna i denna maskin benämns bara med låg, normal och hög, så vad det betyder i liter vetefasen. Maskinens kontroller består av touchknappar så råkar man luta sig lite mot maskinen så kan något spännande hända.

Boscharna verkar hittills funka bra, men det är som sagt orättvis jämförelse både på årsmodeller och tvättmängder/frekvens. Bosch och Siemens verkar å andra sidan dela halva reservdelslagret så man kanske ska förvänta sig samma kvalité som Siemens där. Kontrollpanelen är mer färgglad på Bosch om man gillar det. :p


(Som en jätteovidkommande parentes så står det Electroluxmaskiner av industrimodell (W455 eller något sådant) i samtliga tvättstugor jag haft erfarenhet avi mitt tidigare liv som hyresgäst och dessa har varit från en annan planet när det gäller kvalité. Så Electrolux kan bara de vill.)
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
A
Det är skillnad på electrolux från polen jmf med Ljungby Sweden.
 
  • Gilla
  • Wow
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
W Walle99 skrev:
Håller helt med. Miljömärkningen är i det fallet bara ett ytligt klistermärke. För ärligt talat vad spelar det för roll om tvättmaskinen använder marginellt mindre vatten eller el om du måste kasta den och köpa nytt efter några år? Produktionen av den nya tvättmaskinen belastar miljön 100 gånger mer.

En av de absolut bästa sakerna man kan göra för miljön generellt är att köpa kvalité.
Redan för 8 år sedan var det samma tankar (denna artikel är 8 år gammal)
https://www.aktuellhallbarhet.se/darfor-ger-nya-vitvaror-ingen-besparing/
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
optimum
electroluxaren skrev:
Det är skillnad på electrolux från polen jmf med Ljungby Sweden.
? Manualen är enklare att läsa ?

(på svenska)
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vår (dyra) Electrolux hade som sagt diverse problem. Men reparatören var tydlig med just detta om plast - Electrolux, men även tex Bosch, menade han hade dålig kvalitet även i gummi, vilket gör att tex utlopsslangen efter något år förstörs av tvättrester och spricker. Det hade också hänt med vår, förutom att stödpiggar gått av och hamnat i motorn, att övre spridaren lossnat och ramlat ned. Hände efter drygt 3-4år. Pension efter 6 år och två lagningar.
Avloppsslangen på Bosch tvättmaskiner förstörs av tvättrester och spricker efter något år? Nä, det påståendet får du allt backa med något mer. Då hade det ju varit konstanta vattenläckor på drösvis av tvättmaskiner och så är inte fallet.
 
torbeno torbeno skrev:
Avloppsslangen på Bosch tvättmaskiner förstörs av tvättrester och spricker efter något år? Nä, det påståendet får du allt backa med något mer. Då hade det ju varit konstanta vattenläckor på drösvis av tvättmaskiner och så är inte fallet.
Jag backar det inte med mer än att en erfaren reparatör till hushållsmaskiner påstod det. Han sa att de tog skada och ofta gick sönder. Min gjorde det. Jag har inte påstått att det finns ett storskaligt multinationellt randomiserat test - läs min post.
 
A
Jag håller med
Bosch slangarna håller hur bra som helst
Electrolux däremot går sönder i böjen som blir på utsidan av maskinen.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag backar det inte med mer än att en erfaren reparatör till hushållsmaskiner påstod det. Han sa att de tog skada och ofta gick sönder. Min gjorde det. Jag har inte påstått att det finns ett storskaligt multinationellt randomiserat test - läs min post.
Miss av mig att skriva att du skulle behöva backa upp det, läste slarvigt, sorry.
Hans påstående är hur som helst inte korrekt avseende avloppsslangarna på Bosch .
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Med rätt användning av tvättmaskiner så behövs det inge extra sköljningar!
extra sköljningar kallas oxå allergisköljning dvs är till för de personer som reagerar negativt på tvätt och sköljmedel.

electroluxaren skrev:
Ha i åtanke att maskiner på 8kg var innan inträdet i EU 6 kilos i Sverige lägg till att vattennivån under huvudtvätt dessutom har sänkts så i praktiken är numera maskinerna 4 kilos. Tillverkarna har kompenserat för detta genom att förlänga tvättiderna och därmed slitaget på tvättgodset.
Jag köper att man inte ska överanvända tvättmedel, men som du skriver själv: maskinerna tar in för lite vatten till tvätt och sköljning. Visst ska man spara på vatten om möjligt, men att spara så att tvätten inte blir tillräckligt sköljd är inte vettigt.

Att vi tidvis i vissa delar av landet har haft låga nivåer av vatten i magasinen är inget argument för att inte skölja tvätten ordentligt, tvätta mindre under de fåtalet perioder det är vattenbrist (som naturligtvis inte är vattenbrist över huvud taget jämfört med länder där det VERKLIGEN är vattenbrist, som tex Spanien och Sydafrika) men då ger det naturligtvis mångfalt mer effekt att tex sluta fylla pooler och vattna trädgården än att man lägger till några lite sköljvatten.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Jo, men samtidigt så är det el man vill spara på. Och då vill man inte värma så mycket vatten. Minska mängden tvättmedel du använder till hälften så ska du se att den tvättar rent. Det finns också tvättmaskiner som har anslutning för varmvatten. Om du har värmepump så spara du några hundralappar per år. Blir någon tusenlapp till när det är dags att köpa ny maskin.
Sköljvattnett i andra sköljningen är kallvatten, så elkostnaden är försumbar. Tvättar rent gör det med korrekt vatten och tvättmedelsdosering, är det för lite vatten till kilot kläder blir det inte rent även om tvättmedelsdoseringen per liter är korrekt.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Med andra ord är det för mycket tvätt i maskinen om tvättmedelsdoseringen är rätt i förhållande till antal liter vatten.
Låter ju lite underligt om allting skulle vara rätt och ändå kräver extrasköljning.
Personligen har jag aldrig kört någon extrasköljning på jobbets maskiner trots att de ibland fått gå med mer tvätt än som maskinen är specad för. Allt är helt luktfritt när det kommer ut.
 
A
K kalle55 skrev:
Jag köper att man inte ska överanvända tvättmedel, men som du skriver själv: maskinerna tar in för lite vatten till tvätt och sköljning. Visst ska man spara på vatten om möjligt, men att spara så att tvätten inte blir tillräckligt sköljd är inte vettigt.

Att vi tidvis i vissa delar av landet har haft låga nivåer av vatten i magasinen är inget argument för att inte skölja tvätten ordentligt, tvätta mindre under de fåtalet perioder det är vattenbrist (som naturligtvis inte är vattenbrist över huvud taget jämfört med länder där det VERKLIGEN är vattenbrist, som tex Spanien och Sydafrika) men då ger det naturligtvis mångfalt mer effekt att tex sluta fylla pooler och vattna trädgården än att man lägger till några lite sköljvatten.
Du får faktiskt ha vilken uppfattning du vill om jordens vattentillgångar.
Men om du måste använda allergisköljning utan att vara överkänslig för tvätt respektive sköljmedel så gör du fel när du tvättar alternativ det är fel på din maskin.
 
  • Gilla
Squall Leonhart och 1 till
  • Laddar…
Chaly
Jag kör också extra sköljning på alla tvättar. Är inte allergisk eller överkänslig vad jag vet och har en fungerande maskin. Glömmer jag trycka på extrasköljsknappen så startar jag inte en separat extra sköjning men jag resonerar som så att mindre tvättmedelsrester i kläderna inte borde skada...
 
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
Cylinda var förr riktigt bra. När jag första gången köpte tvättmaskin och torktumlare så snackade jag med en vitvarufirma där säljaren menade på att Miele var strået vassare, men sa i samma veva att det var lögn i helvete att försöka övertyga en gammal Cylindaägare om det. Jag tolkade det som ett bra betyg för Cylinda och köpte såna eftersom vi haft Cylinda under min uppväxt.

Nu senast var jag snål och köpte Samsung tvättmaskin och torktumlare i det billigare segmentet. Tvättmaskinen funkar bra. Tvätten blir ren, men maskinen är lite dålig på att balansera lasten när det ska centrifugeras och vibrerar utav HE, speciellt om man kör få plagg.

Torktumlaren rasade efter typ två veckor och var sen väck en månad för reparation. Efter den reparationen luktar det alltid svagt av kattpiss när man kör den. Sen slutade den funka igen efter mindre än 3 år. Egentligen borde jag reklamerat den enligt KKL, men vågade inte riktigt; "om det inte bedöms som ett ursprungligt fel får du stå för kostnaden av att vi åker ut". Att lägga ett par tusen i rep på en maskin som kostade 4 ny hade jag ingen lust med. Slutade med att jag mekade den själv och konstaterade att en flottör get upp. Samsung ville ha typ 500:- för flottören som reservdel, men jag var lite sniken och letade upp en liknande del som gick att anpassa. Totalkostnaden för reparationen blev 60:- :)
 
  • Gilla
  • Wow
Ruttenrot och 2 till
  • Laddar…
Jag har Miele både tvätt och tork, köptes för 15-16 år sedan och kostade redan då ca 10.000:-/st. Har hållit i alla år, inga fel, inga problem, tvättar och torkar lika bra som förr. Väl värt pengarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.