MathiasS MathiasS skrev:
Verkligheten är att med lågt läckage av inomhusluft så minskar risken för kondens med oventilerad vind. Det är därför man bygger hus som man gör idag. Med liten eller begränsad ventilation.

"Kondens skapas av värme och kyla" Nej, det är att uttrycka sig lite för svepande för att det ska vara relevant. Kondens skapas när luft når sin daggpunkt, vilket är väldefinerat.

Vad som händer med en kall vind, moderat läckage av inomhusluft och mycket ventilation - det har jag själv provat. Det tog 3 månader så hade jag +1 kubikmeter vitt mögel på vinden. Det försvann lika fort när jag monterade reglerad ventilation och stängde alla ventiler, "mögelstoppers" osv.

Att mycket ventilation fungerat tidigare beror på två saker:

1. Vi hade MYCKET varmare vindar förut tack vare A/ varma skorstenar och B/väldigt lite isolering
2. Vi hade ett helt annat beteende tidigare. Vi duschade inte flera gånger om dagen och blaskade inte med vatten på samma sätt, körde inte torktumlare osv på samma sätt. Dvs, fuktbelastningen var en helt annan.

Med dagens fuktbelastning och krav på energisnåla hus får vi också konstruera husen annorlunda, vilket vi också gör.
Oj oj vilka utläggningar.
Skit i isolering runt skorstenen om det inte är av brandsynpunkt.
Värme på vinden är aldrig av ondo.
Punkt....
 
T Träbocken skrev:
Oj oj vilka utläggningar.
Skit i isolering runt skorstenen om det inte är av brandsynpunkt.
Värme på vinden är aldrig av ondo.
Punkt....
Mathias s har helt rätt fan vilken insikt.
Lyssna på det ni.
 
B
Om jag tolkar er alla rätt så är alltså den enda anledningen till att det kan vara bra att ha kvar isoleringen är om skorstenen är i dåligt skick/byggt på ett sätt som gör att värmen från den skulle leda till en brandfara?

I övrigt är det bara positivt med den, om än lilla, spillvärme som kommer nå ut till vinden?
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Japp så är det nog.skulle själv vilja ha lite spillvärme på vinden,men med bergvärme tog det slut och möglet breder ut sig..☹️
 
B
T Träbocken skrev:
Japp så är det nog.skulle själv vilja ha lite spillvärme på vinden,men med bergvärme tog det slut och möglet breder ut sig..☹️
Ajdå :(

Ska gå upp och modifiera i helgen då.

Hur är det med ventilationsrör? Jag har två rör på vinden. Ett som går ända från källarbadrummet och ett från badrummet på entreplan. Båda dessa rören är inlindade i isolering på samma sätt.

Båda rören är av asbest och det ena tänkte vi byta ut. Källarröret är ingjutet och grejer så det rör vi inte. På det nya röret ska det monteras en rörfläkt också.

Hur ska jag göra med dessa rören egentligen? De kanske bör fortsätta vara isolerade?
 
Ja dessa rör ska fortsätta att vara isolerade då du här har ett omvänt problem. Utan isolering blir röret kallt på vintern och då kommer luften från badrummet kondensera på rörets insida och det rinner vattendroppar på insidan och ner i fläkten etc.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Ventilationsrören ska som sagt vara isolerade.
Den enda anledning jag kan komma på att isolera en murad skorsten är tillsammans med en oljepanna med låg rökgastemperatur, detta kan ge kondensation i rökkanalen om skorstenen är lång.
 
Det börjar bli dags att granska myten att det är värmen från skorstenen som hindrade påväxt på vinden, och att det är avsaknaden av densamma som gör att det börjar växa när man installerar bergvärme och slutar elda. Det finns mycket som talar för att det snarare är det undertryck eldandet skapar som hindrar att varm fuktig luft trycks ut på vinden. I de flesta hus måste man elda på bra mycket innan man får en märkbar effekt av att skorstenen skulle bli varm.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Det tror jag du kan ha en poäng med. Det allra största problemet är nog att vi lägger en meter med lösull på vinden för att sänka uppvärmningskostnaderna och då blir det för kallt.
 
Det kan det nog ligga nåt i. Sen kommer även en fesljummen skorstensstock tillsammans med kalla väggar och tak skapa lite rörelse i luften.
 
Om man nu har problem med mögel på en kallvind, kan man inte lägga en värmeslinga runt huset vid takfoten?
Så får det väl kosta lite energi?
Borde ju dessutom gå att styra påslag efter olika förutsättningar som skapar mögel?

Såhär ser RF ut på kallvind hos oss just nu (senaste veckan).
Graf som visar relativ fuktighet över tid på en kallvind, med värden runt 70-100%.

Detta tillsammans med den högra temperatur (5-10 plusgrader) borde ju vara ganska bra förutsättningar för mögel på råsponten.
Eller har jag missuppfattat hur det fungerar?
 
Det är exakt så Trygghetsvakten Vind fungerar, så bra tänkt! Värmekabel invändigt på vinden vid takfoten + reglerad ventilation. Jag har båda installerade men fick stänga av värmekabeln då det blev alldeles för dyrt att köra den. Testade utan andra året och det har nu fungerat perfekt med endast reglerad ventilation i många år (15 år eller något sådant).
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är exakt så Trygghetsvakten Vind fungerar, så bra tänkt! Värmekabel invändigt på vinden vid takfoten + reglerad ventilation. Jag har båda installerade men fick stänga av värmekabeln då det blev alldeles för dyrt att köra den. Testade utan andra året och det har nu fungerat perfekt med endast reglerad ventilation i många år (15 år eller något sådant).
Tänkte bara höra hur dyrt det blev med värmekabeln. Enligt deras hemsida ska det ju handla om några hundra om året, men det stämmer inte alls alltså?
 
Ärligt talat minns jag inte nu. Har en elmätare på fläkten och en på kabeln. Det var garanterat inte ”ett par hundra” på min vind, utan mycket mer, även efter den initiala avfuktningen.

Hur mycket som går åt beror ju dock på fuktbelastning från insidan, hur kallt det är samt hur mycket korsdrag man har på vinden. Jag har mycket isolering, hyggligt tätt nerifrån men kanske inte så tätt på vinden som man skulle önska.

Ska se om jag kan hitta en uppgift här på forumet, jag tror det står här någonstans.....
 
T term skrev:
Det börjar bli dags att granska myten att det är värmen från skorstenen som hindrade påväxt på vinden, och att det är avsaknaden av densamma som gör att det börjar växa när man installerar bergvärme och slutar elda. Det finns mycket som talar för att det snarare är det undertryck eldandet skapar som hindrar att varm fuktig luft trycks ut på vinden. I de flesta hus måste man elda på bra mycket innan man får en märkbar effekt av att skorstenen skulle bli varm.
Jag gjorde själv den iakttagelsen.
Köpte en vindsnurran från England,kallad Mad spinner.
Kopplade den till rökröret ända ner till sotluckan i källaren.
Fick myycket bättre luft på vinden,gäller att inte stänga källardörren bara.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.