Vi har en uteplats med marksten i betong och vill lägga trall istället. Problemet är att man endast har lämnat 3 cm spelrum mellan dörr och betongplattorna. Därav kan jag inte ens lägga 22x95 som reglar med 28x120 som trall då det bygger 5 cm.

Jag kan lägga 30x30 klickplattor men det blir i mitt tycke inte särskilt snyggt på 35 kvm.

Alternativen som jag ser det:

1. Ta bort all marksten och bygga en "riktig" trall enligt konstens alla regler.

2. Ta bort marksten i "spår/linjer" för att ge utrymme åt reglar som ligger precis över övrig marksten. Därmed slipper jag ta bort all marksten.

3. Skruva fast 28x120 trall i reglar av något alternativt material som inte ruttnar och som max bygger 12mm på höjden. Typ komposit-eller plastreglar. Hittar dock inget sådant alternativ.

4. Skippa att lägga trall framför dörren och göra ett "steg" upp till resten av uteplatsen.

Hade helst skippat alternativ 1 och 2 då det blir tidskrävande att plocka bort plattor och gräva ut plats för reglar.

Är det någon som har något tips eller ställts inför liknande problem och hur man kan lösa det?

Vy från en öppen dörr som visar en uteplats med gråa betong markstenar, gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har haft samma problem. Och även om det var jobbigt så plockade jag bort stenplattorna, körde bort en hel del sand, reglade och skruvade trall. Fast bara 50 m2...

Gör det ordentligt så slipper du ångra dig och göra om.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Det finns egentligen bara ett alternativ som blir bra. Gör rätt och redigt från början som sagt.
Om du nu vill ha trall? Alternativet är ju annars att ha kvar stenläggningen, jag tycker den ser rätt prydig ut. Men nu var det ju inte det frågan gällde...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sätt ut en ”stenplattor-skänkes” annons så försvinner dom snabbt och enkelt.
 
Tack för svaren. Det var inte vad jag hoppades på att höra direkt men förstår att det antagligen är bäst att bita i det sura äpplet och riva upp plattorna. Känns trist för de hade blivit en väldigt bra grund till altan om de bara hade lagts 3cm djupare.
 
Q
Varför vill du ta bort stenläggningen, tycker den ser bra ut.
Jag tycker något ser mer påkostat ut med sten än trall.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Lägg ut en annons som nån skrev tidigare.

Stenplattor hämtas. Plockas upp på plats.

Jag gjorde liknande och det kom en och plockade upp ca 20kvm från min baksida. Jag fick både betalt för det samt slapp göra jobbet.
 
Korvgubbe
Åk till ditt lokala gubbdagis och köp en plattlyft så kommer det gå fort och smidigt att plocka bort stenen.
Om underlaget duger åt en stenlagd uteplats så duger det ju åt en trall med, så du behöver ju inte gräva bort mer än vad som behövs för att få till höjden. Eftersom du redan har markstenen så hade jag använt den istället för plintar, det som blir över borde gott och väl räcka till en rad runt hela trallen för att separera trä och gräs.
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
Stenläggningen är fin men vi tycker att trall är betydligt varmare och skönare att gå på och att det ger ett härligare intryck. Plockar vi bort stenen så har jag tänkt att använda den som grund för reglarna så att låta någon hämta den känns inte aktuellt.
 
Kanske en mix? Lägg träplattor, typ trall på det område ni använder mest och låt stenen ligga. Sten är nästan underhållsfri och rätt snygg faktiskt.
 
Förstår att ni vill ha bort de trista cementplattorna.
Trä kommer kännas mjukare att gå på men kräver underhåll varje år och chanserar från dag 1.

Byta till natursten, shiffer eller granit, istället?
 
Ja, jag har funderat på att lägga trall till vänster om dörren (ca 20 kvm) där bord och stolar ska stå och sedan låta stenen ligga kvar till höger (ca 15 kvm) där grillen och solstolarna kan stå. Då hade vi sluppit större ingrepp på stenen. Min fru vill dock inte ha stenen alls, hon är inte så pigg på att barnen springer och ramlar på den. Samtidigt är hon inte så pigg på att jag ska bära sten och gräva i ett helt gäng veckor under varje ledig sekund så hon kanske kan ändra sig. :)

Vi ska bygga ett staket runt hela uteplatsen också så det talar väl lite för att ta bort stenen så att jag kan fästa staketstolparna direkt i reglarna till altanen istället för att köra jordborr/plintar som fästen för dessa.
 

Bästa svaret

Så här gjorde jag på en altan när kunden tidigare hade satt in en ny altandörr lite för lågt. Under trallen är det en gjuten platta, Använde 28x120 som reglar som slogs fast i betongen med expanderspik. Skruvade sen trallgolvet med korta trallskruv. Framför dörren la jag endast ner lösa trallbitar med bra passform.

Trallgolv på altan framför en lågt monterad altandörr med lösa trallbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viss snubbelrisk kanske, men han ville verkligen inte flytta på dörren
 
  • Gilla
Sutnex och 4 till
  • Laddar…
Men det kan ju vara ett alternativ, flytta upp dörren, typ 50mm. Fast risk att dte ser konstigt ut om du har ett fönster på samma nivå i höjdled, börjar kanske bli väl stort projekt om även fönster skall flyttas upp lite.
 
En fördel med att ha plattorna kvar är att de är effektiva mot ogräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.