Att sätta träpanel i badrummet ger både rumskänsla och för tankarna till sekelskiftet. Det gäller dock att sätta upp och placera den rätt så att man inte får problem med fuktskador.

Du kan läsa artikeln här: Träpanel i badrum
 
Är precis på gång att sätta pärlspont i halva badrummet. Våtzon 1 är primärt klätt med kakel, en liten bit vid badkar blir panel trots våtzon 1. Jag kommer sätta ett godkänt målat tätskikt (gul väv) där det skall vara panel. Sen sätter jag tunn läkt som panelen monteras på. Alltså är panelen att anse som inredning och inte del i tätskiktet. Bör vara ok även försäkringsmässigt.
 
På en gästtoalett är det inga problem att sätta på väggar va? Tänker mig kakel el plastmatta på golv och pärlspont på väggar.
 
  • Gilla
Timm
  • Laddar…
Vi har satt pärlspont i vårat badrum. Bakom det sitter en regelrätt fuktspärr och vi har limmat upp remsor av Plywood att spika panelen i. Har fungerat kanon i minst 1 år nu :D Instagram: gardalaskola (Gärdala skola) för mer bilder.
Glömde skriva att panelen är målad 3 vändor med linoljefärg.
 
  • Badrum med pärlspont på väggarna målat med linoljefärg, duschhörna med vita kakelplattor och guldfärgad dusch, vita draperier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Therese Jonsson1 och 6 till
  • Laddar…
Letar man bland mina startade trådar så kan man få se bilder på hur det kan se ut bakom träpanel, bakom ett badkar, i ett 40 år gammalt badrum UTAN tätskikt.
 
Såhär gjorde vi, dock så räknas väl detta som en gästtoalett skulle jag tro :D (dålig kvalité på bilderna)
Renoverad gästtoalett med grön panelvägg, vit handfat på gul bord och vintage spegel och ljushållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av gästtoalett med toalettstol, handfat på gult bord, spegel, tapet med blommönster och en katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av en mysig gästtoalett med tvättfat på ett bord, spegel och kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjor och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Letar man bland mina startade trådar så kan man få se bilder på hur det kan se ut bakom träpanel, bakom ett badkar, i ett 40 år gammalt badrum UTAN tätskikt.
Du har ingen länk, så slipper man lägga en massa tid på att söka......;)
 
Vårt 70-talshus hade träpanel i badrummet. När badrummet byggdes om 25 år senare hittade jag en ynklig bit plastfolie under panelen vid badkarskanten. Panelen var helt okej och under fanns enbart en liten fuktfläck.

Om den tidigare ägaren hade tagit långa heta duschar hade det säkert sett annorlunda ut.
 
BirgitS
V Villa1949 skrev:
På en gästtoalett är det inga problem att sätta på väggar va? Tänker mig kakel el plastmatta på golv och pärlspont på väggar.
På en toalett krävs bara att golvets tätskikt går upp 5-10 cm på väggarna. På resten av väggen får du göra hur du vill.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På en toalett krävs bara att golvets tätskikt går upp 5-10 cm på väggarna. På resten av väggen får du göra hur du vill.
det krävs inte det rekommenderas att man gör det
t
 
BirgitS
Okej, jag kan förtydliga lite mer: Krävs om man vill att ens hemförsäkring ska träda in den dag man får en vattenskada genom att ett smygläckage i en rörskarv har orsakat att vatten kommit in i väggen från golvet.
 
Hämtat ifrån GVK;

Toalett utan dusch eller golvbrunn. Ska man ha tätskikt på sådant golv?
Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas. Består underlaget av till exempel spånskiva eller gipsskiva ska det skyddas med ett tätskikt. Det samma gäller vid gipsvägg, då golv-väggvinkeln måste förseglas genom ett uppvik av tätskikt eller plastmatta. Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går.

https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/
 
https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/

Toalett. Måste plastmatta på golv vikas upp på vägg?
Flera försäkringsbolag, Boverkets Byggregler och GVK rekommenderar ett uppvik i golv-väggvinkeln för att minimera risken för vattenskador.
t
 
BirgitS
T tergo skrev:
[länk]

Toalett. Måste plastmatta på golv vikas upp på vägg?
Flera försäkringsbolag, Boverkets Byggregler och GVK rekommenderar ett uppvik i golv-väggvinkeln för att minimera risken för vattenskador.
t
Och vad säger ditt försäkringsbolag om det blir en stor vattenskada i väggen vid en rätt nyrenoverad toalett där man inte har tätskiktet uppvikt på väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.