A
J jliljeha skrev:
Vi har ASKO som fanns när vi flyttade in. Tvättmaskinen är inställd på hög vattenivå och extra sköljning, behöver inte göras om vid varje tvätt. Annars blir det inte rent om man fyller den.

Torktumlaren är idiotiskt konstruerad, överhettningskyddet löste ut och gick givetvis inte att återställa med mindre än att man tog hem en tekniker (eller rev maskinen för att hitta det, vilket jag givetvis gjorde). En bra sak var att det låg ett enkelt schema över maskinen inuti den! Det fanns tydliga spår i maskinen av att någon varit där och gjort samma sak tidigare..

Vi har bott här i fem år och jag tror de var ett par år gamla när vi flyttade in.

Det är otroligt svårt att köpa vitvaror och veta vad man får. Vår Siemens induktionshäll sprack efter en incident och vi köpte en Cylinda som såg bra ut på pappret. No good. Luktar smält plast om man använder för många plattor samtidigt eller använder hög värme på en platta under lång tid. Inga halvsteg vilket innebär att det inte går att koka i våra mest använda kärl utan man får välja mellan sjuda och stormkoka. Fläktar i hällen låter kraftigt, gamla hällen var väldigt tyst. Klart sämre användargränssnitt.
Polska hällar är nog sämre än tyska
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Skillnad på kvalite och hur en maskin tvättar .
Vad jag vet har alltid meile legat i top i kvalite kanske är sämre nu än förr, men tvättresultat där brukar dom vara sämre.
 
Jag tror trots allt att de gamla toppmatade maskinerna var bättre än alla dagens "lyxmärken".
Vi hade hemma en oansenlig liten Electrolux(?) som tvättade åtskilliga långtradarlass kläder som gick som bistånd till Polen under 80-talet. Den bara gick och gick.
 
J jonne72 skrev:
.....Vår gamla Husqvarna Princess som stod i sommarstugan när vi köpte den tex?...
Och då är vi inte på avdelningen icke genusneutrala namn ;)
Lite OT, men ändå. Det inte bara höll bättre förr, man gav maskinerna namn med kvinnoanslutning.
https://wiki.bsh-group.com/en/wiki/Siemens_LADY_PLUS_45_dishwasher
 
M MagHam skrev:
Och då är vi inte på avdelningen icke genusneutrala namn ;)
Lite OT, men ändå. Det inte bara höll bättre förr, man gav maskinerna namn med kvinnoanslutning.
[länk]
Just en sådan "Lady" (fast fullbredd 60cm) från 1984 står hos oss och går fint än idag.
Ingen elektronik - bara mekanik och metall där nya modeller har plast.
:strong:
 
T Tegell skrev:
Just en sådan "Lady" (fast fullbredd 60cm) från 1984 står hos oss och går fint än idag.
Ingen elektronik - bara mekanik och metall där nya modeller har plast.
:strong:
För övrigt håller jag med ett tidigare inlägg; inte en maskin från Electrolux-koncernen kommer in i vårt hus. Diskmaskinerna har gått sänder efter 3-4 år. Tvätt ca 5 år. Droppen var en helt värdelös bestickkorg i billig plast som gick sönder efter två år och kostar 500 kronor som reservdel. Plasten tål inte värme utan spricker och då sticker besticken ner och hindrar spolarmen från att snurra. Samma problem i en Electro Helios från 2008. Har nu bytt 3 korgar ...

Den EH maskinen fick även fel på kortet så den inte värmde vattnet.. Reparatören sa att det var ett känt fel och lödde på en bygling. Kostade ungefär som en halv ny maskin. Gick sönder igen efter några månader. Kör den på varmvatten och Brf kör "fullt järn" på vattentemp så det går bra..

Har även haft Whirlpool tvätt och tork. Tvätten gick sönder efter 4 år. Tumlaren började låta illa efter 4 år men höll i ytterligare 10 år.

Bytte först en av tvättarna till en AEG tvätt som höll 10 år.
Nu har vi dubbla Miele tvätt av deras lägre modeller (9 tkr) och en tork som ännu bara är några år men känns bra. De är tyngre och tystare vilket tyder på mer metall och bättre motor. Som att jämföra ljudet på en skruvdragare från Festool med en lågpris från Kina. Tvättar och sköljer bra.

Sedan en kommentar om tillverkningsländer; det är inte landet i sig som avgör kvaliteten utan konstruktion och tillverkningsprocesser. Jag har sett en fabrik i Tjeckien som slår vilken svensk fabrik som helst i kvalitet - men då gäller det industriprodukter.
 
Jag tror att man får skilja på maskinell kvalité och handhavandefel när man recenserar märken. Inte ens industrimaskiner för många tiotusentals kronor mår särskilt bra om hela verktygsarsenalen råkar följa med arbetsbyxorna in i maskinen.
Jag har fått fixa ett par maskiner där allt från insexnycklar till rakhyvlar följt med in i maskinen och orsakat problem. Det är ju inte maskinernas fel då. ;)
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Miele
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, det är ju bra om det går att skölja tvätten ordentligt. Det är klart att den inte ska slösa vatten i onödan och att den ska vara energieffektiv, men inte på bekostnad av ren och sköljd tvätt. Det finns ett program för extra sköljning på vår men jag har aldrig testat det.
Det är tyvärr ett genomgående problem då det satts för snäva gränser för vattenförbrukning i standardprogram.

Jag använder alltid extra sköljning (det görs i kallt vatten, så energiförbrukningen är minimal), därtill är det inga mängder med vatten det handlar om, några liter extra endast. Väl värt för att slippa tvättmedelsrester i kläderna.

Vi har ju (oftast) ingen vattenbrist i Sverige, så det känns onödigt att vi har samma krav för vattensnålhet på maskinerna som exv Spanien och Portugal, men det är väl en tillverkning för hela Europa å andra sidan.
 
  • Gilla
AAT och 2 till
  • Laddar…
A
Vattenbristen är tidvis mycket stor på flera ställen i Sverige.
extra sköljningar brukar vara minst 2st. beroende på maskin så rör det sig mellan 7 och 35 liter st.
Om 15000 kommuninnevånare överdoserar tvättmedlet och överfyller sina maskiner dagligen så är det 600000liter vatten om dagen!
Med det resonemanget har man inget hållbarhetstänkande.

Med rätt användning av tvättmaskiner så behövs det inge extra sköljningar!
extra sköljningar kallas oxå allergisköljning dvs är till för de personer som reagerar negativt på tvätt och sköljmedel.

Tumreglen är att tvättmedelstillverkarna vill sälja tvättmedel och att dagen tvättmaskiner använder mycket lite vatten eller inget alls till huvudtvätten.
Detta betyder att alla doseringsanvisningar på tvättmedelsförpackningarna skall minst halveras.

Inga maskiner i dag tvättar rent om man tokfyller dessa oftast blir inte ens tvätten blöt i mitten, enkel test är att efter normalt antal sköljningar ta ut tvätten och känn om den är is-kall. är den inte det så är det för mycket tvätt i maskinen.

Räkna med att en modern tvättmaskin inte kan fyllas mer än till 50-75% om den skall tvätta och skölja rent.

Ha i åtanke att maskiner på 8kg var innan inträdet i EU 6 kilos i Sverige lägg till att vattennivån under huvudtvätt dessutom har sänkts så i praktiken är numera maskinerna 4 kilos. Tillverkarna har kompenserat för detta genom att förlänga tvättiderna och därmed slitaget på tvättgodset.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 6 till
  • Laddar…
Mycket bra utläggning.
Ni som har självdoserande maskiner, kolla över inställningen. Den är oftast högt ställd från fabrik, jag har sänkt min från 75 ml till 40 ml. Ingen som klagat på tvättresultatet.
 
Flera nämner Electrolux och plastdetaljer. Måste bara bekräfta att jag tidigare (innan jag fasade ut allt Elux) har precis samma erfarenhet. Sprickor på alla möjliga ställen i spisfläktar, kyskåp och annat.
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
De finns redan, men de flesta är tyvärr redan gifta. Men får man tag på en så håller de i regel i över 80 år!
Dock är de dyra i drift.
Jag upplever dock allt som oftast startknappen väldigt trög på dessa. De verkar behöva kontinuerligt underhåll med alkoholbaserat smörjmedel. Har provat både WD-40 och 5-56 men det biter inte. ps Medellivslängden verkar faktiskt öka, ligger vid dags dato faktiskt på 80,4 ds.
 
M MagHam skrev:
Flera nämner Electrolux och plastdetaljer.
Axlarna som håller hjulen till korgarna i min maskin bröts ned av diskmedel. Det gjorde dock inte själva hjulen.

När jag köpte nya axlar så på jag märke till att de hade en annan färg än original så jag sa glatt till Electrolux-säljaren: "Nämen, det ser ut som att man fångat upp problemet och bytt plast! Roligt att de tar produktutveckling och eftermarknad på allvar."
Då svarade säljaren trött: "Det tror jag knappast."
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Ruttenrot och 2 till
  • Laddar…
optimum
Inköp av delar till tvättmaskiner har några få mål. Att hålla specen för det de köper och sedan hitta lägsta pris.
Om specen är otydlig köper de in skit till lågt pris och får därmed bonus för att de sänkt kostnaderna.

Så funkar det och kraven är att de ständigt ska jaga lägre priser på grund av kraven på vinst till företaget och att de ska kunna erbjuda produkterna till det du som kund mest är ute efter

Låga priser.
Skit in = skit ut
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.