K Karl-udden skrev:
Bor i TRANÅS kommun.
Förstår att de håller på sådär, hela grejen handlar ju om att kommunen inte vill bli skyldiga att betala ett nytt kök för eventuella framtida behov på entreplanet..

Min känsla var exakt lika som din i början, men ett tips är att ha med sig snickare och KA på första byggsamrådet.
De kan då ”köra över” handläggaren i stil med ” det har vi aldrig behövt göra förr osv”
Det var det som gjorde att kommunen här backade ner från fullt kök till kokvrå, och sedan från installerat trinette till att vi bara behövde rita in det och dra fram avlopp o vatten..

Trodde först inte de skulle ge sig och vi hade rätt heta diskussioner. Men till slut så var det inget problem längre..

Ett annat tips jag kan ge dig Som våra vänner något hus bort gjorde: de förberedde en yta på entréplanet exakt så att köket där uppe skulle passa och gå att flytta ned vid behov.. alltså bara lite monteringsarbete. Det köpte kommunen rakt av.

Min känsla är att kommunerna går hårt åt reglerna i början för då vet de att avstegen inte blir allt för stora till slut.
Vi hade samma problematik med uppfarten, 1m lutning på 12 meter uppfart var stenhårt i bygglovsansökan.. sen var det aldrig någon som brydde sig vid besiktning etc..

Och: kolla om du kan hitta exakta lagstiftningen kring detta.. det kan finnas kryphål? Har ej läst den själv dock
Jättetack för svar och tips!
Ska verkligen anamma detta.

Tack!
 
K Karl-udden skrev:
Läst på boverket:

Ett annat exempel på de lägre kraven på entréplanet är om köket finns på annat plan så ställs det bara krav på möjlighet till matlagning på entréplanet. Det innebär att man ska kunna laga mat, förvara mat och diska på entréplanet. Det räcker inte att det bara är förberett för funktionen matlagning. Köksförvaring innebär att det ska finnas plats för förvaring av husgeråd, torra varor och av kyld mat. Det finns inte mer detaljerade angivelser om exempelvis mått för denna funktion, den kan lösas på olika sätt.
Tusen tack!
 
T Tessan73 skrev:
Jättetack för svar och tips!
Ska verkligen anamma detta.

Tack!
Lycka till,
Glöm inte att kommunen inte alltid är så pålästa som de vill påstå..
förstår att man känner sig i underläge men om man tolkar texter osv så kan det ibland visa sig att de har gjort fatala fel..

Stå på dig!
Du får gärna återkomma här för att berätta hur det gick till slut
 
K Karl-udden skrev:
Lycka till,
Glöm inte att kommunen inte alltid är så pålästa som de vill påstå..
förstår att man känner sig i underläge men om man tolkar texter osv så kan det ibland visa sig att de har gjort fatala fel..

Stå på dig!
Du får gärna återkomma här för att berätta hur det gick till slut
Ok, jag hör absolut av mig så du får veta hur det går.

Tack!
 
Vår handläggare krävde ett fungerande kök. En trinett stod installerad dagen för besiktning, det var OK, sen åkte den ut. Verkar godtyckligt det där.
 
H henkepenk skrev:
Vår handläggare krävde ett fungerande kök. En trinett stod installerad dagen för besiktning, det var OK, sen åkte den ut. Verkar godtyckligt det där.
Ja, verkar ju tyvärr så...
Att installera ett Trinettkök vore ju en enkel lösning.
Vilken kommun byggde du i?
 
H henkepenk skrev:
Vår handläggare krävde ett fungerande kök. En trinett stod installerad dagen för besiktning, det var OK, sen åkte den ut. Verkar godtyckligt det där.
Verkligen godtyckligt! Här är det inte ens ok med Trinettkök.
 
Var byggt sutteräng iår i Jönköpings kommun. Inga problem.

Kanon skönt när sommarn var som den va, tänker man till och designat huset så lyckas man få in fönster i alla rum på nedervåningen också vilket vi fick.

Problem med dränering osv? Som jag läste någon skrev. Vad skulle vara problem med det? Dem lägger ju dagvatten och drän rör i makadam bädd, sätter 200mm isodrän utanpå prefab betongblocken och viker sedan duk runt allt innna dem fyller emot.

Jag ör tvärnöjd med stt vi byggde suterränghus i efterhand, då vi var motståndare till det först. Men nu när vi bott här ett tag så älskar vi det. Huset får bra isolervörde, det håller svalkan inne på nederplan på sommarn, det blir ett tystare hus samt att det inte byggs mängder med sutteräng så man blir lite udda och inte en i mängden i enplansvilla
 
M memike skrev:
Var byggt sutteräng iår i Jönköpings kommun. Inga problem.

Kanon skönt när sommarn var som den va, tänker man till och designat huset så lyckas man få in fönster i alla rum på nedervåningen också vilket vi fick.

Problem med dränering osv? Som jag läste någon skrev. Vad skulle vara problem med det? Dem lägger ju dagvatten och drän rör i makadam bädd, sätter 200mm isodrän utanpå prefab betongblocken och viker sedan duk runt allt innna dem fyller emot.

Jag ör tvärnöjd med stt vi byggde suterränghus i efterhand, då vi var motståndare till det först. Men nu när vi bott här ett tag så älskar vi det. Huset får bra isolervörde, det håller svalkan inne på nederplan på sommarn, det blir ett tystare hus samt att det inte byggs mängder med sutteräng så man blir lite udda och inte en i mängden i enplansvilla
Härligt att höra att ni är så nöjda! Känner precis som dig där men en sval nedervåning på sommaren och ett hus som inte alla andra har.

Dräneringen ska inte vara några problem alls vad jag har förstått.

Har ni entréplan i sutterängvåningen och köket på övre planet?
 
T Tessan73 skrev:
Härligt att höra att ni är så nöjda! Känner precis som dig där men en sval nedervåning på sommaren och ett hus som inte alla andra har.

Dräneringen ska inte vara några problem alls vad jag har förstått.

Har ni entréplan i sutterängvåningen och köket på övre planet?

Ja det är kanon. Skulle aldrig bygga ett enplan ens. Det har jag aldrig gillat. Skönt att kunna separera barn ytor och "vuxen" ytor. För oss va det viktigt att få in ljus i huset samt att ha 2st gemenskapsytor med soffor + ett gästrum då vi inte har släkt närma. La rätt mycket tid på att rita om ett kataloghus för att få till alla ytor samt fönster och att öppna upp själva huset. Kataloghuset va på 176m2 och såg inte alls ut som det vi fick fram i slutet.

Vi kommer in från gatan på övervåningen och har där kök, masterbedroom, walk in closet, dusch toa, gemenskapsyta + kök = 100m2

Ang dränering, nej vad ska vara problem? Det ör väl då om ni har något berg i närheten som trycker pp eller att det är väldigt fukt sjukt, men det kan man bygga bort.

Vi tänkte också framåt. De flesta vill ha alla sovrum på samma plan. Kan tyckas va bra nu när vi har en 3åring och en 5åring. Men hur kul är det när de är 15-20år och bor hemma och drar hem pojkvänner att bo vägg i vägg med sin dotter. Därför ville vi bygga ett hus där de får ett eget plan i stort sett med toa, dusch, bad tv rum och gästrum för polare i framtiden.

Sen ville skapa öppna ytor där vi lagar mat och hänger med vänner vilket resulterade i ca 70m2 öppet kök med gemenskapsyta.

Vi ville även se till stt få in daxljuset i varje rum så fick rita huset som en tårta som ligger ner typ om du förstår.

Hur långt har ni kommit i planeringen och val av lev? Bara hoppade in i tråden så har inte koll här :) Kan delge ritningar om ni vill och mer info. Huset har en boyta på 201m2 plus en altan på ca 55m2 uppe.
 
M memike skrev:
Ja det är kanon. Skulle aldrig bygga ett enplan ens. Det har jag aldrig gillat. Skönt att kunna separera barn ytor och "vuxen" ytor. För oss va det viktigt att få in ljus i huset samt att ha 2st gemenskapsytor med soffor + ett gästrum då vi inte har släkt närma. La rätt mycket tid på att rita om ett kataloghus för att få till alla ytor samt fönster och att öppna upp själva huset. Kataloghuset va på 176m2 och såg inte alls ut som det vi fick fram i slutet.

Vi kommer in från gatan på övervåningen och har där kök, masterbedroom, walk in closet, dusch toa, gemenskapsyta + kök = 100m2

Ang dränering, nej vad ska vara problem? Det ör väl då om ni har något berg i närheten som trycker pp eller att det är väldigt fukt sjukt, men det kan man bygga bort.

Vi tänkte också framåt. De flesta vill ha alla sovrum på samma plan. Kan tyckas va bra nu när vi har en 3åring och en 5åring. Men hur kul är det när de är 15-20år och bor hemma och drar hem pojkvänner att bo vägg i vägg med sin dotter. Därför ville vi bygga ett hus där de får ett eget plan i stort sett med toa, dusch, bad tv rum och gästrum för polare i framtiden.

Sen ville skapa öppna ytor där vi lagar mat och hänger med vänner vilket resulterade i ca 70m2 öppet kök med gemenskapsyta.

Vi ville även se till stt få in daxljuset i varje rum så fick rita huset som en tårta som ligger ner typ om du förstår.

Hur långt har ni kommit i planeringen och val av lev? Bara hoppade in i tråden så har inte koll här :) Kan delge ritningar om ni vill och mer info. Huset har en boyta på 201m2 plus en altan på ca 55m2 uppe.

Det låter toppen!

Precis vår tanke, vår äldsta son på 14 år ska ha sitt rum på nedre plan och vår andra son på 5 år ska ha sitt rum på övre plan där vi har vårt sovrum.
Det är suveränt att tonåringen kan ha ett plan där han kan vara relativt ostört med kompisar och framtida flickvän.

Vi har skrivit kontrakt med Trivselhus på huset Kungsbacka. Några små förändringar har vi gjort men i det stora hela så liknar det ursprungsritningen.

På nedervåningen är tanken att det blir tonårsrum, gästrum, badrum(med bastu och badkar), ett biorum(när det finns pengar) och ett av garagen ska till en början användas som ”hobbyrum” lekrum.

Du får jättegärna dela med dig av er ritning. Vilka byggde ni med?
 
K Karl-udden skrev:
Lycka till,
Glöm inte att kommunen inte alltid är så pålästa som de vill påstå..
förstår att man känner sig i underläge men om man tolkar texter osv så kan det ibland visa sig att de har gjort fatala fel..

Stå på dig!
Du får gärna återkomma här för att berätta hur det gick till slut

Bygglovshandläggaren har nu gått med på att vi installerar ett Trinettkök i allrummet på Entréplan.
Det blev en del samtal till bla Boverket, KA, chefen för bygglovshandläggarna i Uppsala och Trivselhus innan vi fick godkänt för ett Trinettkök.
Skönt att det löste sig!

Med vänlig hälsning, Therése
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
T Tessan73 skrev:
Bygglovshandläggaren har nu gått med på att vi installerar ett Trinettkök i allrummet på Entréplan.
Det blev en del samtal till bla Boverket, KA, chefen för bygglovshandläggarna i Uppsala och Trivselhus innan vi fick godkänt för ett Trinettkök.
Skönt att det löste sig!

Med vänlig hälsning, Therése
Härligt att höra!
hoppas du fick hjälp, om inte annat, med pepp här iallafall,!

lycka till med husbygget nu. glöm inte bort att njuta mellan varven.:)
 
  • Gilla
Tessan73
  • Laddar…
J
K Karl-udden skrev:
Det stämmer att köket egentligen skall vara på entréplanet.. beroende på om man har ingång från baksida eller framsida hamnar köket uppe eller nere.

Vi har byggt ett sluttningshus med kök på ”fel” våning.
Det löste vi genom att i ritningarna rita in en potentiell placering av kök på entreplanet. Samt att vi dragit fram vatten och avlopp i den vägg där den potentiella placeringen av diskhon ska vara..

De är inte så hårda som man tror när det gäller detta. Om det finns en framtida lösning dvs.
En del i grannskapet har byggt in en kokvrå som man räcker för med skynke eller liknande eller sedan river ur när man besiktigat huset.

Hör av dig om du funderar mer på detta
Hej!

Jag gillar ditt tänk och håller med dig till fullo. Visst kan det finnas en idé att bygga hus som går att använda för handikappade, men i praktiken ställer det mest till det och förstör för människor som med begränsade medel bygger sitt drömhus.

En fråga jag har, om man river bort ett sånt pentry på entréplan efter besiktning - finns det ingen (sannolik) risk att efteråt åka på något slags vite för att det saknas det där pentryt som fanns med när huset besiktigades? Och vilket typ av scenario skulle det kunna vara? Alltså vad är risken så att säga? (Frågar åt en kompis ;-) )
 
K Karl-udden skrev:
Härligt att höra!
hoppas du fick hjälp, om inte annat, med pepp här iallafall,!

lycka till med husbygget nu. glöm inte bort att njuta mellan varven.:)
Ni hjälpte mig mycket! Tack snälla, ska njuta så gott det går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.