När jag stänger dörren till tvättstugan så slutar det med att jag hittar blöt och sur tvätt i tvättmaskinen dagen därpå.
 
Bäst vet jag inte men är ganska nöjd med bosch
Köpte tm och tt -14.
5 års garanti. Prisklass typ 12-16 för båda
Tvättar ca var 2,5e dag
Mjukt vatten, inget/lite kalk. Typ kallkällvatten med smutsfilter
Mvh
 
Volvo eller Ferrari? Vad ska den klara? Tvätta en tvätt eller imponera på kusinerna ?
Kanske frågan skulle vara vilket märke är sämst?
 
Få hinner pröva så många märken och maskiner genom livet men jag delar med mig av mina ringa erfarenheter. För ett par år sedan kastade min Siemens-maskin in handduken efter ca 12 år. En enkel modell som kom med huset och som fått slita hårt i stort sätt varje dag i ett hus med småttingar. Obligatorisk marknadsundersökning genomfördes och valet föll på ASKO med motiveringen enkel men rejält byggd, rostfritt, ingen gummibälg osv. Men alltså. Vilket skit. Elektroniken gav upp två gånger och mekaniskt havererade den, dock bara en gång, på två år. Alla tillverkare kan skicka ut måndagsexemplar men antagligen anser sig ASKO göra det så sällan så man struntar fullständigt i att hantera eftermarknaden. Vill du sitta timmar i telefonköer där sannolikt ingen svarar eftersom du sällan kommer fram alls eller vänta veckor och månader innan du får besked om att delar inte har beställts.. När du till slut blir uppringd av någon vet dom att dom ska ringa men har ingen aning om varför.. så slå till! Min enda tröst är att den butik jag handlat av tog tillbaka maskinen och gav mig en ny alternativ produkt för inköpsvärdet utan diskussion. Aldrig en ASKO i mitt hem.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
De senaste 15 åren har vi alltid kört med extra sköljning. Det är så tydligt att "dagens" maskiner prioriterar låg vattenförbrukning och även om man är noga med att inte överdosera tvättmedel så blir det kvar rester.
Vi märkte det så tydligt när barnen hade tygblöjor och tvättlappar i tyg. Efter tvätt i maskinen kunde jag lägga dem i vatten och sedan krama ur rejält med skum. Inte så bra för små barnrumpor direkt...

Vi har haft fyra maskiner i olika boenden. Jämför jag med mina föräldrars (troligen Electrolux) från början av 70-talet så är den dubbelt så snabb, de har bara bytt någon liten drivdel och den sköljer ofantligt mycket renare.
En maskin som jobbar med mindre vatten, kräver att du inte använder så mycket tvättmedel. Själv köper jag ett litet paket och det räcker hur länge som helst. Sedan kan man se folk som köper massor av stora förpackningar, de kör troligen för mycket i maskinen.
 
  • Gilla
Hakkke
  • Laddar…
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi hade en Miele tidigare, för någon hade sagt att vi bara måste köpa den. Den tvättade varken särskilt rent eller sköljde ordentligt. De verkar sätta vattenbesparing framför att tvätten ska bli ren. Det bekräftas också av Råd&Röns test tvättmaskiner som jag köpte när vi skulle köpa ny tvättmaskin i våras.

Hade tänkt att köpa R&R bäst i test, men det var jättemaskiner jag inte ville ha. Siemens däremot hade både bra testresultat och ”lagom” stora och lagom dyra maskiner. Köpte Siemens och är supernöjd. Vilket lyft jämfört med Miele.
Fast tittar men på de senaste årens tester slår Miele Siemens när det gäller tvättmaskiner... ;)

Hittade en summering av R&Rs tester:
"I tidningen Råd & Röns senaste test från augusti 2018, är hela 166 maskiner med i sammanställningen. Bäst i test med 73 poäng är LG FH495BDS2/FH6F9BDS2 och på delad andraplats kommer flera tvättmaskiner från Miele bland annat modellerna WCG 130, WCI 330 och WCI 670 som alla får 72 poäng"
 
electroluxaren skrev:
Miele gör vissa modeller i tjekien vilka inte verkar komma upp i den riktiga miele standarden. Tyskland gäller där oxå. Tyvärr är det bara ett års garanti och reservdelar är otroligt mycke dyrare än till andra märken.
Gäller det även tvättmaskiner? Trodde det bara var diskar i 4000-serien som gjordes i Tjeckien.
 
[SH] [SH] skrev:
Fast tittar men på de senaste årens tester slår Miele Siemens när det gäller tvättmaskiner... ;)

Hittade en summering av R&Rs tester:
"I tidningen Råd & Röns senaste test från augusti 2018, är hela 166 maskiner med i sammanställningen. Bäst i test med 73 poäng är LG FH495BDS2/FH6F9BDS2 och på delad andraplats kommer flera tvättmaskiner från Miele bland annat modellerna WCG 130, WCI 330 och WCI 670 som alla får 72 poäng"
Ja jag såg det, så var det inte i början av 2018 när vi köpte maskiner.
 
electroluxaren skrev:
Gissa hur länge en Zanussi maskin hade hållit då?
Beror på när den gjordes... ;) 1998 köpte jag en ElektroHelios (Zanussi-tillverkad), byggd 1994 och inte så hårt använd. Under mina år med den gick den nog 2-3 maskiner i veckan. 2006 gav vi bort den när vi lämnade vår hyresrätt och flyttade till en ny bostadsrätt med egen, ny, tvättmaskin. De som fick den var ett par vars första barn kom något år senare. Den följde dem till 2016 då de flyttade och de hade då tre barn och besökte nästan aldrig tvättstugan...

Summering: Även Zanussi var bättre för... :)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Asko har ju fortfarande ett bra rykte, men även Miele.
Har du läst senaste testen där Asko var med? Testfakta eller om det var Råd & Rön. Ingen munter läsning...

Annat var det nog när de fortfarande tillverkades i Sverige, och kanske tom när de hette Cylinda.

Min Cylinda FT46 från 2002 fungerar fortfarande perfekt, ALDRIG reparerad men jag känner att trummlagret är lite glapp nu för tiden. Tvättar och sköljer grymt bra.
 
Redigerat:
Hur mäter sig Samsung mot de andra då?
Jag gick igenom tråden och konstaterade att det mest kretsar kring Electrolux (och alla derivat), Siemens, Miele och Bosch. Samsungs prisnivåer ligger ju ändå i klass med Siemens så det borde väl ändå inte vara skräp (om det nu inte bara är funktionerna mot Android som kostar förstås)?
 
Mats-S
Miele och Cylinda totalt överreklamerade, dyrt skräp som går sönder jämt :mad: Köper aldrig deras vitvaror mer. Ett antal här som hänvisar till att Miele ska vara bra i tester ... spelar ingen roll, i verkliga livet är det skräpmärke.

Bosch enklare billigare maskiner är superbra, inga tramsfinesser som går sönder, tvättar bra och tysta.
Dessutom inget som reparatörerna tjänar några större pengar på :cool:
 
Mats-S John Smith skrev:
Miele och Cylinda totalt överreklamerade, dyrt skräp som går sönder jämt :mad: Köper aldrig deras vitvaror mer. Ett antal här som hänvisar till att Miele ska vara bra i tester ... spelar ingen roll, i verkliga livet är det skräpmärke.
Jag känner ett antal som har Miele, mina föräldrar tex och de alla har hållit i minst 20år. Ja de tvättar på fortfarande de jag fortfarande vet om.
En kompis som jobbar som vitvarureparatör säger att man ser när man öppnar en Miele att de är annorlunda uppbyggda, därför de kan ge så lång garanti! Och kanske inte alltid kvalar in på absolut bästa energiprestanda.
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
En kompis som jobbar som vitvarureparatör säger att man ser när man öppnar en Miele att de är annorlunda uppbyggda, därför de kan ge så lång garanti!
Miele har ju kort garanti, bara ett år medan det finns andra tillverkare som har modeller med fem års garanti.

Som sagt bara för att Miele tillverkade med hög kvalitet för 20 år sen behöver de inte göra det idag, och särskilt inte de maskiner som inte tillverkas i Tyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.