T
harry73 harry73 skrev:
Stämmer, jag tror att de numera har något som de kallar för isolergrund eller så. Det är en krypgrund fylld med isolering.
När de byggde vårt hus hade de fortfarande en vanlig krypgrund. Och det var rätt så praktiskt när vi drog in fiber.

Tillverkaren av grunden heter Isolergrund, grunden i sig heter Thermogrund.
 
H Hus2019 skrev:
Ja, det kan ju vara så att kvalitén är bättre, det är det jag funderar över.
Trivselhus är ju också kända för att vara dyra. Även i jämförelse med andra hustillverkare som producerar med samma kvalitet. Tycker det märks i priserna på MoveHome också. Med inredd övervåning och enbart no-brain tillval (typ förberett för kamin, handukstork, comfortvärme m.m.) så är man uppe i 2,7 miljoner. Det är 17 500 kr/kvm på #201. De är ett pris som i jämförbar med en del elementhusbyggare (t ex Vårgårdahus) som ger dig full möjligt att själv anpassa planlösningar m.m.

Priset på Hjältevadshus med inredd ovanvåning borde landa närmare 14 000 kr /kvm om jag minns rätt.
 
T
P pwb skrev:
Trivselhus är ju också kända för att vara dyra. Även i jämförelse med andra hustillverkare som producerar med samma kvalitet. Tycker det märks i priserna på MoveHome också. Med inredd övervåning och enbart no-brain tillval (typ förberett för kamin, handukstork, comfortvärme m.m.) så är man uppe i 2,7 miljoner. Det är 17 500 kr/kvm på #201. De är ett pris som i jämförbar med en del elementhusbyggare (t ex Vårgårdahus) som ger dig full möjligt att själv anpassa planlösningar m.m.

Priset på Hjältevadshus med inredd ovanvåning borde landa närmare 14 000 kr /kvm om jag minns rätt.

Torde stämma med, 14000kr/kvm på Hjältevsdhus.

Och vad säger det, är Hjältevadshus ett sämre, lägre kvalite, och på vad i så fall om man jämför med tex trivselhus som är väldigt dyra.

Jag vet inte, jag undrar...
 
MH har en väldigt gedigen miljöprofil. Svanenmärkt hus. Det är inte gratis.
 
T Thomas' skrev:
Torde stämma med, 14000kr/kvm på Hjältevsdhus.

Och vad säger det, är Hjältevadshus ett sämre, lägre kvalite, och på vad i så fall om man jämför med tex trivselhus som är väldigt dyra.

Jag vet inte, jag undrar...
Antar att ett trivselhus har högre standard. Finare vitvaror/kök/isolerade innerväggar osv osv kostar.
 
harry73 harry73 skrev:
Platta på mark är inte nödvändigtvis bättre än krypgrund.
Med en svärfar som driver en fukt/saneringsfirma i Skåne sedan 30år så vågar jag nog påstå att JO, platta är alltid bättre än krypgrund.

Om du skulle få statistiken han kan dra fram och bilder på vilka hus som är drabbade till 90% skulle du nog också ändra uppfattning.

Organiskt material är inte till för att utsättas för någon som helst fuktpåverkan vilket du alltid får oavsett hur bra mekanisk vent du har.
 
harry73
Trams, det finns hus med platta på mark som har fuktproblem (70 tals riskkonstruktion), sedan finns det väldigt många välfungerande hus med krypgrund. Så även med hänsyn till fukt behöver krypgrund absolut inte vara sämre än platta på mark.

Sedan finns det andra kvaliteter med krypgrund. Stambyte blir mycket enklare (även om det kanske inte är lika enkelt i Hjältevadshus grund), det blir enklare att dra el och fiberledningar snyggt genom grunden till utsidan.
 
Thermo-grunden som HVH kör med är bra mycke djupare än vanlig platta på mark, kan både vara till nackdel och fördel
 
harry73 harry73 skrev:
Trams, det finns hus med platta på mark som har fuktproblem (70 tals riskkonstruktion), sedan finns det väldigt många välfungerande hus med krypgrund. Så även med hänsyn till fukt behöver krypgrund absolut inte vara sämre än platta på mark.

Sedan finns det andra kvaliteter med krypgrund. Stambyte blir mycket enklare (även om det kanske inte är lika enkelt i Hjältevadshus grund), det blir enklare att dra el och fiberledningar snyggt genom grunden till utsidan.
Trams. Vi pratar inte om 70 talet. Vi pratar om nu.
 
harry73
H hablam skrev:
Trams. Vi pratar inte om 70 talet. Vi pratar om nu.
Det gjorde du inte, du sa att platta alltid är bättre än krypgrund. Men även nu kan platta bli väldigt fel och krypgrund väldig bra.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det gjorde du inte, du sa att platta alltid är bättre än krypgrund. Men även nu kan platta bli väldigt fel och krypgrund väldig bra.
Jag har aldrig sagt det. Du måste tänka på någon annan. Jag vill påstå därimot att platta är bättre idag än krypgrund på det mesta iallafall. Sen är det klart att en helt korrekt krypgrund fungerar med. Annars hade vi inte byggt det idag.
 
harry73
H hablam skrev:
Jag har aldrig sagt det
Det stämmer:oops:
 
Jag håller på bygga ett Movehome #201 nu med inflytt i mars.
Vi kontaktade alla möjliga hustillverkare och fick säkert in 6-7 konkreta offerter. Det vi hade efter år med föräldraledighet och studier var lite skralt med insats och då fick devisen "bang for the buck" bestämma. Efter mycket jämförande och luskande på skillnader mellan husen, vad som ingår, hur det byggs osv hamnade vi på Movehome då vi dels gillade planlösningen (den öppna planlösningen ser vi bara som bra), vad som ingick som standard (golvvärme, gedigna ytter- och innerväggar, ordentligt golv, kakel och klinker och - kanske framförallt - svanenmärkt). Det var mycket där som tilltalade oss och som är exakt som deras trivselhus-hus men i att man inte kan bestämma så mycket över själva utformningen, något som inte spelade oss någon roll. Dessutom passade vinkelhuset perfekt på tomten vi hittat.

Däremot kommer vi inreda övervåningen själva (deras inredda alternativ kostar 550k...) men då ta ett förberett alternativ där snickarna isolerat yttre väggar och fixat så pass mycket att vi egentligen kan börja omgående med att dra el/rör och regla upp innerväggar för ett väldigt vettigt pris som känns som en smart lösning för oss. De ligger även bra till energimässigt och jag räknar med att ligga på en låg månadskostnad där. Deras säljare i området där jag bor är kanon och allt har funkat super hittills.

Nu låter jag som nån slags säljare till Movehome men det är det att allt funkat jättebra hittills för oss, inga poster på offerten har stuckit iväg utan vi ligger i fas och de känns väldigt seriösa och bra att ha och göra med. Hjältevadhus vet jag mindre om förutom att de inte hade något hus som passade oss (två sovrum direkt var ett krav) och med valen man gjorde stack priset upp rätt rejält från det man trodde skulle vara ett ganska långt pris. Ingenting ingick kändes det som men det är väl så hustillverkarna jobbar. Dessutom var säljaren i vårt område helt grön och aaaaalldeles för dåligt påläst för att kunna sälja in ett hus till oss.

Har du fler frågor/funderingar om Movehome så är det bara att hojta :)
 
Lisa&Sluggo
harry73 harry73 skrev:
Vi kunde ändra hur mycket som helst i planlösningen. Vi förlängde även huset och fick en bastu inritade efter våra önskemål.

Säljaren bjöd på isolerade innervägar som ersättning för att vara visningshus under en dag
Hej, ungefär hur mkt motsvarade det i pengar (isoleringen)?
 
harry73
Kommer faktiskt inte ihåg, men kanske 5 - 10 tkr??
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.