Mikael_L
Mastodontfilms-Mats, japp rätt på allt, kan man väl säga.

Det behövs ej 10mm² area, man slutar aldrig förvånas över vad de lyckas skriva in i sina manualer och anvisningar.
Och undrar var de fått t.ex. dessa 10mm² ifrån. Det enda jag kan komma på är kravet på minst 10mm² för PEN-ledare, men i denna koppling är det ju skiljd nolla och jord, dvs ej PEN, som inte heller skulle vara tillåtet här.

Egentligen ... handen på hjärtat, så krävs det ju 10mm² iom att det står så i tillverkarens anvisning ...:whistle: :thinking:
Men någonstans får man ju använda sin egen hjärna också ...

Det räcker med 4mm², ja egentligen kan du t.o.m använda 2,5mm² som anslutningskabel (som är ganska fritt i luft och får bra kylning), men där är absoluta minimigränsen.


Men var noga med skyddsjorden så det inte blir tokigt. Det är precis som du skriver, men kolla för säkerhets skull att det verkligen sen blir jord->jord, när man sätter in donet den enda väg det fungerar.
 
  • Gilla
Mastodontfilms-Mats
  • Laddar…
De har helt rätt i att kräva 10 mm² i bruxet. Det behövs om man vill kunna använda hela spisens effekt vid enfas. Men här är vi begränsade till 20 A via säkringen så då räcker 4 mm² gott.
 
  • Gilla
Mastodontfilms-Mats och 1 till
  • Laddar…
M Mastodontfilms-Mats skrev:
Testade kablarna i väggen nu med multimeter och fick 230v mellan GUL & SVART kabel.
Mellan GUL & BLÅ kabel fick jag 0v så då är blå kabel neutral va?

[bild]


För färgerna verkar vara tvärtom på spisen, där är svart neutral och blå kabel är live, eller?


[bild]

[bild]
Med svart, blå och gul/grön i väggen väntar man sig att blå skall vara nolla, precis som Du mätt upp.

Du bör koppla kontakten så att det fortsätter likadant ("samma ledare i samma färg") i sladden till spisen, dvs du får där en brun för fasen (L1), en blå för nolla och en gul/grön för jord. (Svart för ett antal år sedan har ersatts av brun för första fas idag).

Vid inkopplingen till spisen blir det likadant, brun till L1, blå till N och gul/grön till jorden. Hur den medlevererade sladden (som skall bytas bort) sitter i spisen är utan betydelse, följ det som är utskrivet.

Bilden på spisplåten, översta raden, längst till höger, visar ju var L1, N och jord skall anslutas, det stämmer med texten på bilden över, men Du har satt färgerna fel i den bilden.

Var noga vid anslutningen att alla små deltrådar (kardeler) i sladden till spisen verkligen blir anslutna och kommer i kontakt, samtidigt som de inte får skruvas åt så hårt att de "kapas".
 
  • Gilla
Mastodontfilms-Mats
  • Laddar…
M Mastodontfilms-Mats skrev:
Testade kablarna i väggen nu med multimeter och fick 230v mellan GUL & SVART kabel.
Mellan GUL & BLÅ kabel fick jag 0v så då är blå kabel neutral va?

[bild]


För färgerna verkar vara tvärtom på spisen, där är svart neutral och blå kabel är live, eller?


[bild]

[bild]
Vet inte om det är 1,5 eller 2,5 kvmm i väggen men 10 är det inte och inte 4 heller. Men skall du vara påden säkra sidan om något händers använd 10. Är verkligen uttaget avsäkrat med 20 A? Låter mycket på de klena ledarna som kommer ur väggen
 
Det är då grövre än 2,5 i väggen, högst troligt 4.
Det kommer att fungera utmärkt med kabeln från El Giganto och en norwescoplugg.
 
  • Gilla
Mastodontfilms-Mats
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det kommer att fungera utmärkt med kabeln från El Giganto och en norwescoplugg.
Har ni läst inlägg #31 och länken där?
Enligt elsäkerhetsverket är det förbjudet !! :thinking::crysmile:
 
L Leif i Skåne skrev:
Har ni läst inlägg #31 och länken där?
Enligt elsäkerhetsverket är det förbjudet !! :thinking::crysmile:
Ja, OM det inte är tillverkat i Norge för då är det ok :thinking:
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Exakt.
 
Var läste jag nyligen att ESV planerar att ha vara vänliga nog att godkänna de norska norwescouttagen? Det är inget fel på dessa, de är fina, och de syns inte bakom spisen ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var läste jag nyligen att ESV planerar att ha vara vänliga nog att godkänna de norska norwescouttagen? Det är inget fel på dessa, de är fina, och de syns inte bakom spisen ;)
Stod i länken i inlägg #31 att förhoppningsvis blir det tillåtet från 1 januari 2019
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har ni läst inlägg #31 och länken där?
Enligt elsäkerhetsverket är det förbjudet !! :thinking::crysmile:
Ja Götapetter...:worried:;)
En akademisk fråga om du frågar mig. Norwesco är både avsett för och väl utprovat för att ansluta enfasspisar, det enda alternativet är blå CEE 2P+jord men de får inte plats bakom spisen. Har även sett 25A perilex med bara en fas, inte lyckat det heller. Fast anslutning är ett alternativ men jag har åsikten att spisägaren både ska kunna dra undan spisen vid tex städning och byta spis utan att behöva anlita elfirma.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De har helt rätt i att kräva 10 mm² i bruxet. Det behövs om man vill kunna använda hela spisens effekt vid enfas. Men här är vi begränsade till 20 A via säkringen så då räcker 4 mm² gott.
Men vad händer då om spisen byter ägare och kök och kopplas in på en större säkring? För vi pratar ju om anslutningskabeln som sitter fast i spisen och följer med den vid inkoppling på annat ställe...
 
M Mikael 81 skrev:
Men vad händer då om spisen byter ägare och kök och kopplas in på en större säkring? För vi pratar ju om anslutningskabeln som sitter fast i spisen och följer med den vid inkoppling på annat ställe...
Vill bara förtydliga att Electrolux INTE skickade med någon kabel öht, ingen perilex, ingen norwesco, inte ens en kontakt eller lös kabel.
Men den informationen stod på produktsidan så det visste jag.

Lägenheten är bygg 1972 så därav Norwesco och 1-fas 20A.

Beställde kabeln från Elgiganten igår iaf.
Den fanns bara inne i butik i Ö-vik så man får snällt vänta på posten.
Återkommer när det blir dags för inkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.