Mikael_L Mikael_L skrev:
Den intressanta frågan är väl om du fortfarande är nöjd om 2-3 eller 4 år... ;) :cool:
Yepp, 5år och registrerar man får man 10år(ej koll vad som innefattas av den än dock)
Jag återkommer om 2-3år då. Väntar du och köpa din maskin så länge?
Tror de flesta maskinerna håller kvalité med undantag för miele som troligtvis repereras fler gånger pga ingen orkar lyfta ut den.
Räknar inte med att någon hushållsmaskin håller längre än 5år idag. Därför värdesätter jag hur den funkar innan den går sönder.
Blir det rent?
Hur tyst den är eller om man måste läsa manualen för att kunna starta ett program.
 
Vad ska man med lampa i mikron till?
 
  • Wow
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad ska man med lampa i mikron till?
Se när osten smält till perfekt form?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Har en 18 år gammal toppmatad tvättmaskin, Husqvarna Ballerina.
Bytte rem på den i somras, annars har den fungerat utan aber. Hoppas att den går minst 10 år till.
Med regelbunden rengöring och vård så ser den nästan ny ut.

Det kanske inte säger så mycket om kvalitéen på Husqvarna idag men man behöver inte gå bak till år 1902 för att hitta grejer som ändå håller ett tag.
 
Det finns ju dom som brukar sitta i tvättstugor, dom är ju lite rejälare även Electrolux
 
En varning med 10års motorgarantier - läste en tillverkares villkor på detta och garantin gällde vid fel endast motordelar. Ej då arbete/utkörning vilket ju är de tunga posterna
 
A
torbeno torbeno skrev:
8 000 kr för att reparera, vad var det som var trasigt? Har aldrig räknat fram eller genomfört en så dyr reparation på tvättmaskin
Nä det känns som om det var tagit från luften
 
A
T tompaah7503 skrev:
Har en 18 år gammal toppmatad tvättmaskin, Husqvarna Ballerina.
Bytte rem på den i somras, annars har den fungerat utan aber. Hoppas att den går minst 10 år till.
Med regelbunden rengöring och vård så ser den nästan ny ut.

Det kanske inte säger så mycket om kvalitéen på Husqvarna idag men man behöver inte gå bak till år 1902 för att hitta grejer som ändå håller ett tag.
Det var inte husqvarna som gjorde den det var en tredjepart
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju dom som brukar sitta i tvättstugor, dom är ju lite rejälare även Electrolux
Detta är oftast oxå electrolux maskiner fast tillverkade i Ljungby Sverige.
 
Råd och Rön har nämnts tidigare i tråden.
Prenumererade på dom i ca 10 år och hade därmed tillgång till alla tester.
Absolut inget ont om själva idén med en konsumenttidning som bevakar kunders intressen. Det behövs verkligen.
Men...
Upplever att testerna är för ytliga. Oftast på nivån:
"Hur lättläst är manualen"
"Antal kWh per tillfälle"
osv
Någon gång emellanåt är det långtidstester, och nästan aldrig att jag sett att man dissekerat en apparat och bedömt den kritiskt ingenjörsmässigt.
Därför vill jag påstå att oavsett hur mycket man än försöker kolla upp eller vilka märkespreferenser man har, så är köp av tvättmaskiner (och annat) i viss mån ett lotteri.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pen och 5 till
  • Laddar…
optimum
M MagHam skrev:
Råd och Rön har nämnts tidigare i tråden.
Prenumererade på dom i ca 10 år och hade därmed tillgång till alla tester.
Absolut inget ont om själva idén med en konsumenttidning som bevakar kunders intressen. Det behövs verkligen.
Men...
Upplever att testerna är för ytliga. Oftast på nivån:
"Hur lättläst är manualen"
"Antal kWh per tillfälle"
osv
Någon gång emellanåt är det långtidstester, och nästan aldrig att jag sett att man dissekerat en apparat och bedömt den kritiskt ingenjörsmässigt.
Därför vill jag påstå att oavsett hur mycket man än försöker kolla upp eller vilka märkespreferenser man har, så är köp av tvättmaskiner (och annat) i viss mån ett lotteri.
Precis, i testerna undersöker man inte hur lämpliga de är att reparera, om standardkomponenter används eller om stora dyra specialdelar krävs. Inget om historiken märket har och tankar om livslängd till första dyra reparationen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vår Husqvarna från ca 2004 tvärdog ju i veckan, nu måste vi skaffa nytt (fast kan även tänka oss begagnat).

Och man blir ju liksom lite mörkrädd när grannarna ställer ut en 3 år gammal elektrolux tvättmaskin + torktumlare på gräsmattan och frågar om de får låna släpet. Och jag funderar på varför de ska bort, då kan ju vi ta dom annars. Men svaret är att de har pajat, ja faktiskt bägge.

Ska en maskin man köper idag bara hålla 3 år?
Då köper jag hellre en begagnad från 2008 som bara vägrar att dö! :)
Stämmer med min erfarenhet av Husqvarna
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
...Det finns ett program för extra sköljning på vår men jag har aldrig testat det.
De senaste 15 åren har vi alltid kört med extra sköljning. Det är så tydligt att "dagens" maskiner prioriterar låg vattenförbrukning och även om man är noga med att inte överdosera tvättmedel så blir det kvar rester.
Vi märkte det så tydligt när barnen hade tygblöjor och tvättlappar i tyg. Efter tvätt i maskinen kunde jag lägga dem i vatten och sedan krama ur rejält med skum. Inte så bra för små barnrumpor direkt...

Vi har haft fyra maskiner i olika boenden. Jämför jag med mina föräldrars (troligen Electrolux) från början av 70-talet så är den dubbelt så snabb, de har bara bytt någon liten drivdel och den sköljer ofantligt mycket renare.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Tvätt och skölj resultat beror mycket på vattnet, och är inte jämförbart mellan alla rakt av.
 
Nu har du säkert fått svar nog men jag vill slå ett slag för Mieles tvättmaskiner. Vi har bott i huset i 14 år och vid inflytt fanns en Miele 3-4 år gammal. Barnen är 13 och 15 så maskinen har fått gå hårt i alla år. Inga reparationer har behövts. Men filtret behöver tömmas en gång om året. Väl värt den högre inköpskostnaden om maskinen håller så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.