Vem vet, dom kanske råkat införa hållbarhet i nya modeller
 
A
N niblom skrev:
Vi som konsumenter borde klagar mer och högljutt på att dagens kvalitet inte är bra nog. Jag har bytt tre diskmaskiner på 10 år, tre torktumlare och två tvättmaskiner. Nu köper jag bara maskiner som har 5 års garanti för då vet jag att de håller i 5 år i alla fall. Min mormors dammsugare för 1950 kastade vi 2000 någonting för hon tyckte att den var för tung. Nu optimerar alla sakerna för att de skall pajat typ ett par månader efter garantin är slut.


På bilar har man numera 5, 7 och 10 års garanti, varför inte 10 års garanti (på allt) på vitvaror och brunvaror? Att ge 10 års garanti på en borstlös motor är helt värdelöst eftersom den i princip inte kan gå sönder, det är elektronik, pumpar, programverk osv som går sönder.
Du kan ju inte vara säker på at de håller i fem år utan mer att du kommer ha en tekniker boende hos dig i fem år.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vem vet, dom kanske råkat införa hållbarhet i nya modeller
Detta ligger inte i aktieägarnas intresse och det är dessa som styr världen
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
A
K kanonkula skrev:
Köpte en Electrolux tvättmaskin för 2mån sen. Supernöjd med den. Tyst trots 1600rpm. Kostade runt 7k
du fick väl 5 års garanti hoppas jag
 
I framtiden är nog tvättmaskin helt ute.
Man köper nya kläder istället.
Tänk vad tid man sparar:thinking:
 
Chaly
D datpsu skrev:
I framtiden är nog tvättmaskin helt ute.
Man köper nya kläder istället.
Tänk vad tid man sparar:thinking:
Jag har länge längtat efter den helautomatiska tvättmaskinen... Som tvättar, torkar, sorterar strumpor och viker. Bara att hämta traven när den är klar. Hur svårt kan det va att mecka ihop en sån? ;)

Det är juh snart 2019 och den borde ha kommit för länge sen!
 
  • Gilla
datpsu och 1 till
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
När lampan i Mikron ger sig kommer det kosta flera tusen att byta lampa om du inte är händig själv att demontera den och komma åt lampan som kostar att par hundra då det inte är en standar lampa.

Frysen håller jag med där klena luckor och övriga plastdetaljer går sönder som om det vore kina-skräp.
Lampan gick sönder efter tre år. Jag har inte fattat hur den skall bytas ..
 
optimum
elpaco elpaco skrev:
Lampan gick sönder efter tre år. Jag har inte fattat hur den skall bytas ..
Beror på fabrikat.
Kolla sprängskisser på nätet till den maskin du har.
Finns även att köpa lampor på nätet i reservdelsbutiker.
Troligen sitter den inbyggd inne i maskinen så man behöver skruva isär en del.
Tänk på att inte provstarta mikron utan alla plåtar på plats och givetvis ska kontakten vara utdragen.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
A
D datpsu skrev:
I framtiden är nog tvättmaskin helt ute.
Man köper nya kläder istället.
Tänk vad tid man sparar:thinking:
Det finns exempel på detta redan.
När det vid offentlig upphandling blir billigare att köpa nya arbetskläder från asien än att låta tvätterier tvätta byket.
 
ullberg
Vi köpte en Siemens 2011, en av deras toppmaskiner då, motsv en iq800 idag. Den dog i somras 7 år gammal. Kom en trevlig tysk (han var faktiskt det, kändes nästan som att de drev med oss) och berättade att det skulle kosta 8k att reparera och han tyckte själv vi skulle kika på nytt istället - så vi hoppade reparation.

Vi valde en Miele denna gång, nöjda hittills och känns mer gedigen än den tidigare Siemens:en, men det har ju gått allt för kort tid för att egentligen säga något... ...vilket väl är problemet med din fråga @Mikael_L - när svaret är underbyggt är det också irrelevant enligt mångas inlägg om att det var bättre kvalla tidigare...

/U

PS
Om vikt är ett kvalitetsteckten kan jag varmt rekommendera Miele, att få ut Siemens:en ur huset var en barnlek jämfört med de blod, svett och tårar som krävdes för att få in Mielen, måste skiljt 20-30 kg mellan dem. Eller man kanske ska säga: hoppas verkligen mielen håller för jag är inte alls sugen på att ta ut den igen...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Chaly Chaly skrev:
Jag har länge längtat efter den helautomatiska tvättmaskinen... Som tvättar, torkar, sorterar strumpor och viker. Bara att hämta traven när den är klar. Hur svårt kan det va att mecka ihop en sån? ;)

Det är juh snart 2019 och den borde ha kommit för länge sen!
De finns redan, men de flesta är tyvärr redan gifta. Men får man tag på en så håller de i regel i över 80 år!
Dock är de dyra i drift.
 
  • Gilla
  • Haha
Nirre och 8 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Vi köpte en Siemens 2011, en av deras toppmaskiner då, motsv en iq800 idag. Den dog i somras 7 år gammal. Kom en trevlig tysk (han var faktiskt det, kändes nästan som att de drev med oss) och berättade att det skulle kosta 8k att reparera och han tyckte själv vi skulle kika på nytt istället - så vi hoppade reparation.

Vi valde en Miele denna gång, nöjda hittills och känns mer gedigen än den tidigare Siemens:en, men det har ju gått allt för kort tid för att egentligen säga något... ...vilket väl är problemet med din fråga @Mikael_L - när svaret är underbyggt är det också irrelevant enligt mångas inlägg om att det var bättre kvalla tidigare...

/U

PS
Om vikt är ett kvalitetsteckten kan jag varmt rekommendera Miele, att få ut Siemens:en ur huset var en barnlek jämfört med de blod, svett och tårar som krävdes för att få in Mielen, måste skiljt 20-30 kg mellan dem. Eller man kanske ska säga: hoppas verkligen mielen håller för jag är inte alls sugen på att ta ut den igen...
8 000 kr för att reparera, vad var det som var trasigt? Har aldrig räknat fram eller genomfört en så dyr reparation på tvättmaskin
 
Hade en Siemens från övre segmentet som höll 5 år innan problem med lager. Nuvarande LG med direktdrift går hårdare men fungerar bra hittills. Inte samma ålder än men ungefär samma antal tvättar.

LGn tvättar bättre men inte heller den rår på all förskolemat.
 
ullberg
torbeno torbeno skrev:
8 000 kr för att reparera, vad var det som var trasigt? Har aldrig räknat fram eller genomfört en så dyr reparation på tvättmaskin
Tror det dyra var styrkortet, men det var flera följdfel, själv tänkte jag att det kanske skulle löst det själv om jag bytt kortet (”spökfel”) men var inte tredelad av att chansa. Gissar att det är en nackdel med en maskin i ett märkes övre segment, delarna blir dyrare...

/U
 
Chaly
P Patrik Friberg skrev:
De finns redan, men de flesta är tyvärr redan gifta. Men får man tag på en så håller de i regel i över 80 år!
Dock är de dyra i drift.
Buuuu. Trist!

Jag vill ha en futuristisk välfungerande maskin med schyssta dioder, coolt surrande ljud och precisionsvikta kallingar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.