electroluxaren skrev:
Detta som funnits i hur många år som helst påverkar inte livslängden märkbart.
Då säger vi det att det är så.
Och jag har bara haft tur som har maskiner som hållit länge, där det bara är diskmaskinerna som gått i 10-15 år.:D
 
A
Det var bättre förr!
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hade tänkt att köpa R&R bäst i test, men det var jättemaskiner jag inte ville ha. Siemens däremot hade både bra testresultat och ”lagom” stora och lagom dyra maskiner. Köpte Siemens och är supernöjd. Vilket lyft jämfört med Miele.
Och sedan får utgå från hur tillverkarna gör program som ska visa på energieffektivitet.
Har ju motsvarande Bosch 8kg maskin och kör man handdukar, lakan, närakroppenkläder och välfyllda maskiner så har ju tillverkaren satt dit knappen "Super" för sköljning och som ger extra sköljning. Tar lite extra energi men blir minst lika rent från tvättmedelsrester som de gamla maskinerna (tror jag). Japp jag är miljöbov men får tvätten riktigt sköljd.
 
Ja, det är ju bra om det går att skölja tvätten ordentligt. Det är klart att den inte ska slösa vatten i onödan och att den ska vara energieffektiv, men inte på bekostnad av ren och sköljd tvätt. Det finns ett program för extra sköljning på vår men jag har aldrig testat det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Se där och jag som nog kör 50% av tvätterna med den aktiverad. Är lite av problemet med "energieffektiva" maskiner som ska mätas och sedan få fina testresultat. Men om man kollar in inställningarna så kan man få bra resultat och kanske bättre för hälsan.
 
Fairlane
Vi har en Siemens från 2016(?) Och en Bosch från 2013. Båda har knappen för extra sköljning och den är alltsomoftast aktiverad.
 
Vi som konsumenter borde klagar mer och högljutt på att dagens kvalitet inte är bra nog. Jag har bytt tre diskmaskiner på 10 år, tre torktumlare och två tvättmaskiner. Nu köper jag bara maskiner som har 5 års garanti för då vet jag att de håller i 5 år i alla fall. Min mormors dammsugare för 1950 kastade vi 2000 någonting för hon tyckte att den var för tung. Nu optimerar alla sakerna för att de skall pajat typ ett par månader efter garantin är slut.


På bilar har man numera 5, 7 och 10 års garanti, varför inte 10 års garanti (på allt) på vitvaror och brunvaror? Att ge 10 års garanti på en borstlös motor är helt värdelöst eftersom den i princip inte kan gå sönder, det är elektronik, pumpar, programverk osv som går sönder.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Står man i butiken och väljer så betyder AA+ inte allt, utan är bara en parameter i sammanhanget.
På jobbet envisas många med att köra diskmaskinerna på Eco. Tanken är god, men så sent som i förrgår var jag med och startade om en maskin för att det inte var alls rent.
Om man betänker att det bara tar 0,12 kWh att värma 10 l vatten 10 grader extra (t ex från 50-60) så kanske snålheten bedrar visheten ibland.
Kvalité måste bli viktigare! Att bara tillverka och byta frekvent sliter också på miljön.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
.....det är elektronik, pumpar, programverk osv som går sönder.
Skulle vilja lägga till: Plastdetaljer, gummibälgar och lager i den listan.
 
optimum
Prispress är roten till dålig kvalitet. Kunder som sätter priset i 1:a hand och så får tillverkarna anpassa sig till det.
De dyrare varianterna verkar endast vara så att då tjänar de mer på affären. Ser flashigt ut men inuti inte speciellt bättre kvalitet.

Att fabrikat med hög kvalitet som Cylinda är borta från kvalitetsstämpeln kan vi skylla på oss konsumenter som ständigt jagar lägre priser.
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har genomgående Elecrolux från -15, vilket jäkla skräp. Tvättmaskinen verka vara på upphällningen, låter värdskrig på centrifugeringen över 1200 varv.
Diskmaskinen verkar gjord av foliepapper.
Spishällen är repig pga dåligt glas.
Fläkten i varmluftsugnen låter illa.

Electrolux var helt klart bättre förr. Kompisens mamma har just flyttat ut ur sin hyreslägenhet efter 36 år, kyl, frys, spis och fläkt är aldrig bytta, och dom funkar, enda felet är att kompressorn i kylen skramlar till när den stannar, men det har den gjort de 10 senaste åren.
Vi köpte bra (dyrare) electroluxgrejer 2011. Varmluftsugnen är ojämn, spishällen har små zoner och samarbetar inte enligt säljargument, diskmaskinen kraschade efter fem år och två lagningar. Frysen klen plast som pajar. Kyl bra. Micro bra.

Diskmaskinsexperten rekommenderade Asko fortfarande.
 
optimum
elpaco elpaco skrev:
Vi köpte bra (dyrare) electroluxgrejer 2011. Varmluftsugnen är ojämn, spishällen har små zoner och samarbetar inte enligt säljargument, diskmaskinen kraschade efter fem år och två lagningar. Frysen klen plast som pajar. Kyl bra. Micro bra.

Diskmaskinsexperten rekommenderade Asko fortfarande.
När lampan i Mikron ger sig kommer det kosta flera tusen att byta lampa om du inte är händig själv att demontera den och komma åt lampan som kostar att par hundra då det inte är en standar lampa.

Frysen håller jag med där klena luckor och övriga plastdetaljer går sönder som om det vore kina-skräp.
 
Chaly
Har en AEG tysktillverkad torktumlare från 1992 som går klockrent här hemma. Känns gedigen och stabil!
Tvättmaskinen är en Bosch tillverkad 2007 som går bra fortfarande trots hårt nyttjande. Enda klagomålet är att att man vid varje maskinstart måste trycka på extra skölj för få det ordentligt sköljt. Önskar det gick att ändra permanent. Vatten har vi generellt inte ont om i Sverige.
Diskmaskinen är från 2014 - en Asko som ännu går som den ska. Återstår att se hur länge den kommer att gå bekymmersfritt.
 
Köpte en Electrolux tvättmaskin för 2mån sen. Supernöjd med den. Tyst trots 1600rpm. Kostade runt 7k
 
Mikael_L
Den intressanta frågan är väl om du fortfarande är nöjd om 2-3 eller 4 år... ;) :cool:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.