Har genomgående Elecrolux från -15, vilket jäkla skräp. Tvättmaskinen verka vara på upphällningen, låter värdskrig på centrifugeringen över 1200 varv.
Diskmaskinen verkar gjord av foliepapper.
Spishällen är repig pga dåligt glas.
Fläkten i varmluftsugnen låter illa.

Electrolux var helt klart bättre förr. Kompisens mamma har just flyttat ut ur sin hyreslägenhet efter 36 år, kyl, frys, spis och fläkt är aldrig bytta, och dom funkar, enda felet är att kompressorn i kylen skramlar till när den stannar, men det har den gjort de 10 senaste åren.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Leif T och 5 till
  • Laddar…
Vi hade en LG som jag köpte 2001 nånting. Deras första med direktdrift. Den gick felfritt till 2014 nånting då lagren gick. Bytte dom själv med grejer från ebay, tyvärr inte märkeslager och sen 2017 gick lagren igen och då vart det Samsung. Hade gärna lagat LG`n igen men tyvärr var silkorgen utsliten så de gick in så mycket stora grejer i pumpen hela tiden så jag tänkte att nä det får räcka. (gick inte att köpa ny heller)
Återstår väl att se om Samsung kan matcha detta...............tror nästan inte det även om jag är nöjd så här långt.
 
  • Gilla
Jesper Åberg och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Det finns även funktioner i nya/vissa tvättmaskiner, åtminstone den vi har som är skonsammare mot maskinen.
T.ex. så har den en funktion som känner av obalans vid centrifugering så att den saktar ned och fördelar om tvätten genom att köra fram och tillbaka samt pumpa ut på nytt innan en försöker gå upp på varv igen och det görs i flera steg.
Lyckas den inte så avslutar den centrifugering och pumpar ut. Har hänt vid några tillfällen och då får man skaka igenom tvätten så den omfördelas så brukar det att fungera med att köra en centrifugering.
Den gamla drog bara på så att det kunde bli rena rock'n roll av maskinen.
Alla konsumentmaskiner har den beskrivna funktionen vid centrifugering
 
electroluxaren skrev:
Alla konsumentmaskiner har den beskrivna funktionen vid centrifugering
Är väl jättebra då. Då har det införts funktioner på alla maskiner som gör dem bättre än många gamla och kanske gör att de också håller längre.
 
A
A AndersS skrev:
Är väl jättebra då. Då har det införts funktioner på alla maskiner som gör dem bättre än många gamla och kanske gör att de också håller längre.
Detta som funnits i hur många år som helst påverkar inte livslängden märkbart.
 
Lite OT, men denna maskin, installerad 1902 i slottet Villa Bergalid, lär fungera än idag ( om den inte flyttat till Tekniska museet nu ), så visst är det skillnad på kvalitet.

Gammal industriell maskin installerad 1902 i ett slott, möjligtvis en generator eller motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lilla Yk och 15 till
  • Laddar…
A
En klenod att vårda
 
Fulkemisten
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Lite OT, men denna maskin, installerad 1902 i slottet Villa Bergalid, lär fungera än idag ( om den inte flyttat till Tekniska museet nu ), så visst är det skillnad på kvalitet.
Asså den är superfin. Dock giliar jag inte remdrift av ren princip så den där går bort bara därför... ;)
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Inget personligt mot dig, utan bara ett konstaterande att dom flesta har resignerat inför det faktum att det är så...

Vi jagar dieselbilar, plastpåsar, och Gud benåde den som äter rött kött.
Sen är det tydligen helt OK att det vräks ut hushållsmaskiner, telefoner och verktyg från lågprisländer som bara är designade att hålla ett par år :(
Har inte resignerat, men bara älskar att handla nytt, iregel med nya roliga funktioner.
 
  • Arg
  • Gilla
Leif T och 1 till
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Har inte resignerat, men bara älskar att handla nytt, iregel med nya roliga funktioner.
Jag har...
Tror både jord och människor skulle må bättre om saker höll, och vi kunde bromsa ekorrhjulet och konsumtionen lite.
Sen är det klart att det är roligt att handla. Jag är ju verktygs-samlare t ex ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Cheesen
Största problemet med dagens vitvaror är att tillverkarna inte har någon yrkesstolthet längre. För 30 år sedan så var man stolt över sin maskin och ville gärna visa hur väl man konstruerat den. Det fanns ingen kåpa som döljer den högkvalitativa motorn och maskinens upphängning. Idag vill man inte visa kunden vilka genvägar man tagit.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi hade en Miele tidigare, för någon hade sagt att vi bara måste köpa den. Den tvättade varken särskilt rent eller sköljde ordentligt. De verkar sätta vattenbesparing framför att tvätten ska bli ren. Det bekräftas också av Råd&Röns test tvättmaskiner som jag köpte när vi skulle köpa ny tvättmaskin i våras.

Hade tänkt att köpa R&R bäst i test, men det var jättemaskiner jag inte ville ha. Siemens däremot hade både bra testresultat och ”lagom” stora och lagom dyra maskiner. Köpte Siemens och är supernöjd. Vilket lyft jämfört med Miele.
 
  • Gilla
Warleod och 3 till
  • Laddar…
Y
S Stefan1972 skrev:
Vi hade en LG som jag köpte 2001 nånting. Deras första med direktdrift. Den gick felfritt till 2014 nånting då lagren gick. Bytte dom själv med grejer från ebay, tyvärr inte märkeslager och sen 2017 gick lagren igen och då vart det Samsung. Hade gärna lagat LG`n igen men tyvärr var silkorgen utsliten så de gick in så mycket stora grejer i pumpen hela tiden så jag tänkte att nä det får räcka. (gick inte att köpa ny heller)
Återstår väl att se om Samsung kan matcha detta...............tror nästan inte det även om jag är nöjd så här långt.
Jag har också en LG med direktdrift, ångfunktion, stor volym osv.
Min hoppar runt som besatt (inga transportskruvar kvar).
Läste fler var drabbade av detta. Ringde nyligen LG och frågade lite om det då klistermärkena nämner 10års garanti. Fast LG var inte alls sugna på komma och titta, föreslog jag skulle laborera vidare med gummi mellan maskin och golv. Vilket jag gjort tidigare.

Är din stilla?
 
Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Jag har också en LG med direktdrift, ångfunktion, stor colym osv.
Min hoppar runt som besatt (inga transportskruvar kvar).
Läste fler var drabbade av detta. Ringde nyligen LG och frågade lite om det då klistermärkena nämner 10års garanti. Fast LG var inte alls sugna på komma och titta, föreslog jag skulle laborera vidare med gummi mellan maskin och golv. Vilket jag gjort tidigare.

Är din stilla?
Min lg står still
 
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Cylinda har väl lagt ned sin svenska produktion och är nu bara en i mängden med polsk (?) tillverkning.

Själv har jag en Electeolux anno 2008 som vägrar dö.
Samma här, både tvättmaskin och torktumlare från Electrolux. Fungerar hur bra som helst. Inköpta 2004.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.