Mikael_L
Vilka märken är bra/dåliga på att göra tvättmaskiner (generellt då, att diskutera alla modeller i programmet blir nog övermäktigt).
Jag tänker dessutom mest på kvalitet/hållbarhet nu. Jag tycker inte att en massa fancy funktioner i sig är någon kvalitetsstämpel, särskilt om det samtidigt innebär att mer småsaker kan gå sönder.
Men självklart är en hållbar maskin som har uselt tvättresultat ingen höjdare.

Känns det som att vissa märken är på nedgång eller uppgång? Jag har fått för mig att Cylinda åtminstone haft väldigt bra kvalla och Miele har jag också hört sånt om.
Men har de degenererat nu (eller kanske aldrig varit bra?)
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Cylinda har väl lagt ned sin svenska produktion och är nu bara en i mängden med polsk (?) tillverkning.

Själv har jag en Electeolux anno 2008 som vägrar dö.
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vår Husqvarna från ca 2004 tvärdog ju i veckan, nu måste vi skaffa nytt (fast kan även tänka oss begagnat).

Och man blir ju liksom lite mörkrädd när grannarna ställer ut en 3 år gammal elektrolux tvättmaskin + torktumlare på gräsmattan och frågar om de får låna släpet. Och jag funderar på varför de ska bort, då kan ju vi ta dom annars. Men svaret är att de har pajat, ja faktiskt bägge.

Ska en maskin man köper idag bara hålla 3 år?
Då köper jag hellre en begagnad från 2008 som bara vägrar att dö! :)
 
  • Gilla
susilo och 1 till
  • Laddar…
Asko har ju fortfarande ett bra rykte, men även Miele.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Om det är bra eller inte beror nog delvis på aktuell modell, och var den tillverkats. Så ett enskilt märke kan ha lyckade maskiner eller måndagsserier.
Men som 55 årig husägare så kan jag ju låta mig generalisera lite ändå för man har ju sett en del passera...
Köper: Bosch / Siemens men inte de rena budgetmodellerna.
Undviker: Allt som kommer från Electrolux och dess kusinmärken.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi hade en dyr Bosch i förra huset, och flyttade in i ett hus med en enklare Cylinda. Upplever att Cylindan tvättar renare, och märker inte av att tvätten är blötare trots att den bara centrifugerar 1400 rpm.
 
Mikael_L
M MagHam skrev:
Undviker: Allt som kommer från Electrolux och dess kusinmärken.
Och det blir väl många kusiner, dvs märken ...
Det är väl både elektrohelios, husqvarna, zanussi osv
 
  • Gilla
Ny_husägare och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och man blir ju liksom lite mörkrädd när grannarna ställer ut en 3 år gammal elektrolux tvättmaskin + torktumlare på gräsmattan och frågar om de får låna släpet. Och jag funderar på varför de ska bort, då kan ju vi ta dom annars. Men svaret är att de har pajat, ja faktiskt bägge.
Mja. Jag tror snarare att det känns jobbigt och krångligt att laga och att det tyvärr är rätt billigt att köpa nytt budgetskräp och föda den onda cirkeln.

Jag har en LG från 2011 som två gånger har fått repareras. Det är med dagens näthandel dessutom plättlätt att beställa reservdelar. Ena gången för att dörrpackningen troligen rivits sönder av en dragkedja som klämdes kvar utanför luckan. Andra gången fick jag rensa pumphuset på grus. Ingen av dessa var ju tillverkarens fel utan sånt som faller under normalt slitage/handhavandefel, kanske sorterar de in under grannens term "pajat"?

Båda var rätt avancerade operationer med avseende på att skruva isär åbäket i molekyler... Men som Jonathan Lejonhjärta sa: "Om man inte kan laga sin tvättmaskin själv så är man ingen människa utan bara en liten lort" :crysmile:.
 
  • Gilla
magda136 och 9 till
  • Laddar…
Har gjort precis som MagHam och köper nu Bosch/Siemens.
Finns det någon utgående modell av de "bättre" så brukar man kunna få dem till rätt pris, senast en visningsmaskin av Bosch tvättmaskin som togs direkt från butiken uppackad och klar.
Men erkänner att sista Elektroluxmaskinen en torktumlare är äldre än 20 år, men fått några reparationer av lucköppning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Köper maskiner med 5 års garanti, sen är det ändå tid att byta.
 
Mikael_L
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
utan sånt som faller under normalt slitage/handhavandefel, kanske sorterar de in under grannens term "pajat"?
Så kan det ju vara.
Det glömde jag att konfrontera dem med ... :crysmile:
 
A
5års garanti är bra om man får det på hela maskinen och inte bara motorn..
ASKO är inte lika bra som när de gjordes i sverige, slovenierna har förenklat åtskilligt och de har haft problem med elektroniken.
Electrolux med kloner görs i huvudsak i Polen en del görs i den gamla zanussifabriken i Italien. Finns även modeller från Kina.
Bosch tillverkar i många länder där modellerna från Tyskland är bäst dvs riktigt bra.
Miele gör vissa modeller i tjekien vilka inte verkar komma upp i den riktiga miele standarden. Tyskland gäller där oxå. Tyvärr är det bara ett års garanti och reservdelar är otroligt mycke dyrare än till andra märken.
 
  • Gilla
karl.svedung och 2 till
  • Laddar…
En maskin ska hålla minst 10 år och med barn i familjen. Senaste Bosch tvättmaskin köpt 2015 har t.ex. 10 års garanti på motor.
Vår kyl/frys inköpt 1988 vid köksrenovering blev utbytt pga av att dörr/gångjärn var slut 2013, 25 år i tjänst och köksfläkten rullar på efter 30 år i tjänst. Valde även då "dyrare" sortiment hos köksleverantören. Däremot diskmaskinerna har nog bara rullat 10-15 år.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Inga problem att ge tio års garanti på en kortsluten asynkron motor.
Det kan jag oxå göra utan sälja den för det finns inget som kan gå sönder vid normal användning.
Ytterst sällan man ser en maskin som når tio års ålder men väldigt vanligt att man ser de som inte når 5.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Märkligt, under våra dryga 30 år som husägare till två fastigheter har vi bara haft en maskin som inte blivit 10 år och det var en Electrolux diskmaskin som strulade med läckage.
Du måste definiera vilken typ av maskin du köper, att bara säga "väldigt vanligt" att de inte blir 5 år utan att hänvisa till fabrikat och kanske "prisnivå", förhoppningsvis anger prisnivån något av kvalitetsnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.