Nej, detta gör väl inte så mycket för de som redan värmer med elvärme.
Själv har jag dock fjärrvärme för 0.35/kWh och betalar 1.22/kWh för elen.....
 
Fagerborn skrev:
Skaffa de här dosorna med plats för 5 eller 6 jack och som det sitter en avbrytarknapp på. De kostar typ 29 kronor på byggmarknaderna.
Om man räknar med en krona per kilowattimme så måste DVD'n stå på standby 300 dygn (som man inte har värme på) för att en sån brytare ska löna sig. Om man säger att man har elvärme i huset och värmen avslagen 4 månader så lönar den sig på det tredje året om dvd'n sällan körs på sommaren (varje timme den körs förlänger ju tiden brytaren lönat sig). Kommer man ihåg att använda brytaren på sommaren och låta bli resten av året? Håller brytaren för så många tryckningar?

Det blir krångligare om man har nån annan uppvärmningsform för då blir den "halvlönsam" när det inte är sommar, då måste man verkligen veta hur hållbar brytaren är och räkna på det exakt för att se om det lönar sig :)

Fagerborn skrev:
DVD:n är det lite knepigare med för den tappar tiden om man bryter strömmen, och då har jag bestämt att det är värt de kronorna att slippa programmera om den varje gång man kommer hem. Den går via sin egen dosa.
Jag har en VHS-video som har klocka på fjärren. Man trycker på "clock" och sen "transmit" när man stoppat i strömmen på videon, så går klockan i videon rätt :)
(jag drar ur strömmen på "allt" på sommaren inte p.g.a. elbesparing utan absolut främst p.g.a. åskrisken där jag bor).

Fagerborn skrev:
Ett tredje tips;
Byt till ''minsta möjliga'' watt på lamporna i hemmet. (i hallen är ''minsta möjliga'' kanske 40 watt, annars ser man inget, i sovrummet kan det vara 15 watt, beror också mycket på hur mycket effekt olika lampskärmar snor).
En fräckare variant är ju att skaffa sånadär rörelsedetektorbrytare. Det tar säkert 800 år innan det lönat sig att byta till såna, men det är ju klart trevligt om lyset tänds och släcks när man går in/ut i rummen :)
 
SkaneErik skrev:
Sant det upptäckte jag häromveckan på en kombipanna.. Den drog i snitt runt 1kw hela tiden (mer vid vv-tappning), med shunten stängd. Stängde man av cirkulationspumpen så slutade den med de dummheterna.. :)
Ett till tips är att om du kör pannan på elpatron så är ju steg ett att stänga alla spjäll, och steg två är att öppna nån sotlucka och stoppa i skumgummi i öppningen mot skorstenen. Varning dock för att skorstenen kanske inte mår bra av att inte vara uppvärmd, typ fukt och sånt kanske samlas där och blir dyrt i slutänden.

Ett till tips är att man ska tydligen kunna spara en bra slant på att "tilläggsisolera" pannan. Vanlig glasull ska tydligen gå bra att lägga på sidorna och ovanpå pannan, så strålar den ut mycket mindre värme i pannrummet i onödan.

Min kombipanna med elpatron drar el för bra många hundralappar (typ 600-800:) om den ska vara såpass uppvärmd att det går att duscha (med varmvattenslingan som bara är tänkt för oljeeldningens 85gradiga pannor) medan om man nöjer sig med "tvätta händerna"-temperatur så går det bara åt nån hundring i månaden.

Jag kan ha rätt många prylar på "standby" för de där slantarna som man sparar på pannan. (jo, jag vet, det är egentligen en legionellasmittrisk att ha pannan på 40 grader, dock är det ju en slinga på bara några liter och inte en hel beredare som varmvattnet går genom).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.